Algen nemen het over

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

alphamale

Ik heb onlangs mijn 2 axo's verplaatst naar n grotere bak (Juwel Rekord 180). Nu is r een heuse algenplaag in de bak ontstaan. Heeft iemand n idee hoe dit zo plots kan? Ik heb voor de rest namelijk niets veranderd opwat stenen na.

joost.v.wijk

Staat de bak op een andere plaats?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

alphamale

Ja, maar qua licht is er niets veranderd. Misschien de lagere temp daar de bak groter is en zodoende minder wordt opgewarmd door de pomp en t licht?

joost.v.wijk

Meestal krijg je overmatige algengroei door licht van buitenaf. Staat de bak bij een raam, waar licht van buitenaf in de bak schijnt? (is niet per se zonlicht).
Een andere oorzaak kan zijn: teveel voeding in het water, maar dit lijkt me erg sterk in een nieuw ingerichte bak.
Weet je wat voor algengroei het is?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

alphamale

De bak staat op een erg donkere locatie. Wel maak ik gebruik van aquariumverlichting. Volgens mij is het draadalg, want het betreft alg, die zich op de stenen en beplanting hecht. Toch is het water ook groener dan voorheen. Mogelijk dat de nieuwe stenen, die ik er nieuw heb ingezet, kalkhoudend zijn en dit aan het water overgeven. Zou dit algengroei kunnen beïnvloeden?