Eerste eitjes

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harry

Het eerste kleine succesje is te melden. De ribbensalamanders hebben wel 200 eieren gelegd en de eieren ontwikklen zich goed. Het paargedrag was deze keer vooral het in elkaar draaien, zoals ik ook bij nebulosus vaak heb gezien. Bij mijn vorige ribbensalamanders zag ik altijd alleen maar amplexus. Na nu zo'n 6 weken weer net de hobby bezig te zijn is het leuk weer eens eitjes te hebben. ik ga ze opkweken, want ik vind dat de ribbensalamander tegenwoordig erg ondergewaardeerd wordt, terwijl het toch een leuke makkelijke soort is voor de beginner en ze erg groot worden. Ik denk, dat, nu er de laatste jaren bijna niemand meer dieren op heeft gekweekt het de moeite waard is er een paar op te kweken.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Gerrit Krips

Leuke ontwikkeling! Inderdaad een prima dier voor beginners. Jammer dat er blijkbaar toch ook een soort mode is in de salamanderhobby waardoor sommige dieren dan weer (tijdelijk) uit de gratie zijn, want ook voor de meer ervaren liefhebber is het een aantrekkelijke soort. Veel succes ermee!

elleke


StijnH

#3
Mooi Harry, ribbensalamanders zijn opzich leuke dieren had er ook een paar van zitten van een flinke maat. Lag niet aan de beestjes dat ik ze weg heb gedaan maar aan het onderhoud met van zulke veelvraten gingen behoorlijk wat wormen in (in de winter was dat een drama) maar dat moest er ook weer uit wat een flinke troep veroorzaakte in het aquarium. Ze worden wel een beetje aan de kant gezet al zijn er nog wel een aantal houders. Als ik me niet vergis heeft Roel Dieltjes vorig jaar nog een hele partij opgekweekt. Ben wel benieuwd hoe hij ze kwijt is geraakt? Er is niet heel veel vraag naar volgens mij.

Succes met de opkweek.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Patrick dk

He Harry dat is leuk, net weer bezig en nu al zo snel succes. Kweekt de p walt gewoon het hele jaar door ? Post af en toe een fotootje !   grt Patrick ;)
C orientalis

andrizay

Ja Harry dat is zeker leuk voor je ...Ik heb vorig jaar 2 nakweekdiertjes van Roel overgenomen..En die beestjes doen het zeer goed ik stond ervan te kijken hoe snel ze groeiden vooral de vrouw..Ik heb al verschillende malen eitjes gehad maar ik heb nu besloten om ze op te kweken ..Ik heb ongeveer 100 eitjes (het kunnen er meer zijn) apart gezet maar inmiddels zit de ouderbak weer vol met nieuwe eitjes ;D..Ik heb onlangs 2 Ribbensalamanders(2 vrouwen) a 23 cm gehaald via Marktplaats en de mensen waar ze zaten was wijs gemaakt dat ze niet groter werden dan 10cm..n typisch geval van een verkoperspraatje waar ze in zijn getuind ;)

MartinS

Inderdaad leuk om weer wat dieren op te kweken. Heb dit jaar na jaren geen dieren te hebben opgekweekt ook wat T. dobrogicus en C. Orientalis larven opgekweekt. Was gewoon leuk om weer te doen. Vraag me wel af of je grote aantalen kwijt gaat raken, ribben staan regelmatig erg lang op marktplaats. Ben wel met je eens dat het ondergewaardeerde dieren zijn geworden, heb er zelf ook vier zitten en vind het geweldige dieren.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Roel

Heb er idd de laatste paar jaar een hoop larven opgekweekt.
Het eerste jaar een dikke honderd en vorig jaar zelfs nog meer.
Een aantal zijn binnen de vereniging gebleven(Alex o.a) Het restand is via een opkoper richting de UK gegaan.
Het kweek koppel is recent van eigenaar verwisseld.
Een twaalf jarige liefhebster is nu de trotse bezitster van dit mooie productieve koppel.
Leuk voor haar om met deze mooie hobby te starten.
Heb nog wel een paar late larven van dit jaar over gehouden.

Roel

Alex was even een type foutje bedoelde André(sorry)

alibombali

Logische verwaring....Andre is mijn tweelings-broertje... ;)

StijnH

Hoe staat het er nu voor, Harry?
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus