agressief gedrag vuurbuikjes

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

keliam

Hallo allemaal,

Vertonen vuurbuikslamanders ook agressief gedrag naar elkaar. Gister avond zag ik dat er een de ander letterlijk in de nek hapte. Ik heb ze meteen uit elkaar gehaald. Maar misschien is het de natuur wel.
Graag advies.

Saskia

Harry

post eens een foto  van je dieren
ben er nieuwsgierig naar. T vast pachytriton labiatum
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

keliam

Is dit gelukt?

keliam

Welke soorten zijn dit?

fftzz

Hi Saskia,

Het lijkt mij een Pachytriton labiatus , deze soort is erg agressief tegen soortgenoten en alle andere soorten die er een beetje op lijken.
De Pachytriton labiatus is een beek salamander uit China en heeft een grote bak ( 120 bij 50 en een water hoogte van minstens 50 cm) nodig met stromend water en veel schuil plekken (opgestapelde platte stenen) en een water temperatuur tot 17 graden.
Heel soms kan je er twee in een bak houden maar meestal gaat het mis en vechten ze net zo lang tot er nog maar een over is.


Vraagje: hoe kom je er aan ? De Pachytriton labiatus is altijd wildvang en zover ik weet is er nog nooit mee gekweekt.

Grt
Ronald

keliam

Hoi Ronald,

Via de dierenzaak. Daar hebben ze verschillende soorten in een bak zitten. Ik dacht in mijn onwetendheid vuurbuiksalamanders te kopen. Daarna vielen mij de verschillen in uiterlijk pas op. Denk je dat ze alle drie van dat soort zijn?

Groeten,

Saskia

Hugo

Nummer 1 en 3 lijken van dezelfde soort te zijn op het eerste gezicht.
Nummer twee lijkt een vrouwtje te zijn van de cynops orientalis.


fftzz

Hi Saskia,

Van eerste en derde foto ben ik vrij zeker van dat het Pachytriton labiatus zijn.
De tweede foto kan net zo goed een Cynops Pyrrhogaster zijn, je kan het verschil goed zien aan de staart, een Pachytriton labiatus heeft een zogenaamde pedelstaart ( aan het uiteinde sterk afgeplat).
Ook is de huid anders Pyrrhogasters hebben een wat meer gebobbelde ruwe huid en de Pachytriton labiatus heeft een gladde huid.
Kijk ook hier eens:  caudatacaudata




keliam

Hallo,

Nummer 2 heeft een gladde huid maar wel zwemvliezen tussen de tenen. Iets wat 1 en 3 niet hebben. Het verklaart trouwens wel veel van het gedrag. Nummer 1 ging iedere keer badderen bij de pomp. (aquarium Juwel met ingebouwde pomp.) Ik dacht dat hij dood ging en heb mijn man gevraagd een plaatje over die pomp te maken. Jullie zullen snappen dat ik nu helemaal het spoor even bijster ben.
Er zullen in ieder geval huisvestingsmaatregelen getroffen moeten worden. Om paniek te voorkomen!!!!
Daarmee bedoel ik ze uit elkaar halen en meer verstop plekken.

groeten,

Saskia

kevin

Ik zou eerder uitgaan van C. orientalis aangezien C. pyrrhogaster niet gauw in een normale dierenwinkel wordt aangeboden. De laatste jaren zijn dit enkel C. orientalis, P. labiatus en P. hongkongensis.

En ik vind de buiktekening meer lijken op die van een orientalis dan een pyrrhogaster.

rene

het zijn alle 3 pachytriton labiatus. die 2e is gewoon een hele dikke vrouw ik heb zelf ook wel is zulke dikzakken gehad zie ze nu weinig omdat ik ze buiten heb zitten anders kon ik wel een foto plaatsen van een van de vrouwen maar het is zeker geen cynops.

Gr. rene

keliam

Renee,

Hoe heb jij ze dan gehuisvest buiten? In de vijver ofzo?

Groeten,

Saskia

rene

saskia

ik heb ze in mijn buitenterrarium zitten heb een beekje nagebootst met een vijvertje erbij.
het is ontsnappingsvrij dus ze kunnen niet weg. ik hoop dat ik zo succesvol met deze dieren kan kweken ze doen het er goed in.

gr. rene

keliam

Hallo allemaal,

Vandaag een aantal flinke aanpassingen in de aquariumbak gemaakt waar de Pachytriton Labiatus in zit. Ik vond dat ze te weinig verstop plaatsen hadden en ik was voorzichtig met de stroming omdat ik er vanuit ging dat ik vuurbuiksalamanders had. Dus extra verstop plaatsen gemaakt en de stroming zo gezet dat ze niet meer bij de pomp hoeven te badderen om stroming te voelen. Rene kun je eens een foto plaatsen want ik ben wel benieuwd hoe dat er uit ziet. Hoe doe je dat dan met de vorst? Heb je dan een binnen verblijf?

Groeten,

Saskia

Roy van Grunsven

De kans dat het ensicauda is als je ze bij intratuin koopt is nihil. Deze wordt (vrijwel) nooit verkocht.

Als ze groot zijn is het waarschijnlijk een pachytriton, deze zijn ook veel agresiever.
Kun je een foto plaatsen?