gevonden babysalamander

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

An-Sofie

hallo,

iemand van de familie kwam hier met een hele kleine vuurbuiksalamander die ze had gevonden, ze hebben dit diertje in een potje gestoken met salade en ik heb hem na ontvangst direkt in water gedaan met een steen om op te zitten ( maar dit snapt hij niet ) het is echt een hele kleine baby en zijn achterpoot hangt helemaal los  :'( ikzelf ken er helemaal niets van en wil hem niet in gevangenschap houden maar vrijlaten want ik denk dat dit het beste is ?? hij komt trouwens uit de vrijheid. ik ben om rode muggelarven geweest zo een diepvriesvoer maar hij eet helemaal niets. kan iemand me helpen aub??? ik mag hem maandag ook naar een vijver brengen maar weet niet of dit zo een goed idee is ? hij is echt zeer klein

joost.v.wijk

Vuurbuiksalamanders zijn Aziatische dieren. Waarschijnlijk heb je het over een gewone inheemse salamander, die je niet in gevangenschap mag houden. Hiermee ben je dus strafbaar.
Zelfs kleintjes hebben meer overlevingskans buiten, dan in een potje. Het beste wat je kan doen is het diertje vrij laten, zodat die nog een plekje kan gaan zoeken waar die wil gaan overwinteren.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Citaat van: An-Sofie op oktober 02, 2010, 05:00:26 PM
hallo,

iemand van de familie kwam hier met een hele kleine vuurbuiksalamander die ze had gevonden, ze hebben dit diertje in een potje gestoken met salade en ik heb hem na ontvangst direkt in water gedaan met een steen om op te zitten ( maar dit snapt hij niet ) het is echt een hele kleine baby en zijn achterpoot hangt helemaal los  :'( ikzelf ken er helemaal niets van en wil hem niet in gevangenschap houden maar vrijlaten want ik denk dat dit het beste is ?? hij komt trouwens uit de vrijheid. ik ben om rode muggelarven geweest zo een diepvriesvoer maar hij eet helemaal niets. kan iemand me helpen aub??? ik mag hem maandag ook naar een vijver brengen maar weet niet of dit zo een goed idee is ? hij is echt zeer klein

Als ze zo klein zijn leven ze op land en dus niet in het water. Het pootje komt vanzelf wel weer goed. Salamanders hun ledematen groeien weer aan... Zoals Joost zegt: Het beestje snel weer vrijlaten zodat hij op tijd een gepast winteronderkomen kan zoeken.

An-Sofie

ok bedankt voor de informatie! het was zeker niet mijn bedoeling om hem in gevangenschap te houden, ik wou hem gewoon helpen. morgen neem ik hem mee en ga hem aan een vijver plaatsen. dus ik mag hem vervoeren zonder water ? het is iemand die hem ga meenemen naar haar ouders want zei hebben een vijver waar salamanders zitten, mag hij dan een hele dag op het droge ??? hartelijk dank voor deze informatie.

groetjes An-Sofie

Steven DC

Zet hem op een nat keukenpapiertje, dat is voldoende.