Stenen 'gebruiksklaar' maken.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DannyS

Ik heb vorige week een paar leistenen gekocht voor in mijn neurergus bak, maar hoe kan ik er voor zorgen dat ze veilig zijn om in de bak te stoppen?
Normaal kook ik stenen uit, maar deze zijn te groot om in een pan te passen, dus dat gaat dus niet.
Ik heb ook een aantal gatenstenen weten te bemachtigen en daarmee zit ik met hetzelfde probleem.

Hoe lossen jullie dat op?

robkeulers

Een grotere pan kopen  ;)


Nee, even serieus. Ik zie de noodzaak niet direct om steen uit te koken. Hou het eens onder de kraan, ga er met een schuursponsje/borsteltje langs eventueel, en dan is het goed volgens mij. Ik heb nog nooit stenen uitgekookt voor ik ze in de bak deed en heb daar nog geen enkel probleem mee gehad. Ik zou niet weten welke verontreiniging je van een steen zou moeten koken.

Maar goed, als je echt wou willen ontsmetten, waarom niet de Magnetron-methode die Derk noemde op de landdag? Simpel, snel en goedkoop!

DannyS

Ik neem graag het zekere voor het onzekere. Het is vaak een kleine moeite. Met het afspoelen kwam er ook al behoorlijk wat bagger af.
Die magnetron methode, dat was toch 1 minuut op volle stand, toch?

De stenen die ik tot nu toe had uitgekookt was meer toen het van 1 bak naar een andere ging. Stenen uit mijn axo bak naar mijn kaiseri bak bijvoorbeeld, om de cyanobacterien om te leggen etc.

robkeulers

Afspoelen doe ik zelf ook, al was het maar om te voorkomen dat je goor water krijgt inderdaad.

Ik ben erg benieuwd naar je bak, maak er maar eens wat foto's van als hij ingericht is, leuk!