Aquatiele tijgers na de metamorfose

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harry

Geweldig dat op de landdag mijn vermoeden door de lezing van de Fransen bevestigd werd. Al 3 jaar geleden heb ik mavortium larven opgekweekt tot volwassenheid en dit volledig in het water. De sleutel volgens mij om te kweken. Voor de landdag wist ik al gelukkig aqatiele dieren te bemachtigen dankzij Derk naar aanleiding van de post over axo's die tijgers bleken te worden. Als je ooit Ambystoma tigrinum mavortium wilt, probeer dan larven te krijgen. Dat verhoogt je kweekkans en de kans dat je beide geslachten hebt, los van andere voordelen die nakweek biedt (lezing Derk) In Amerika worden larven van deze soort verkocht als visaas. Ze komen vaak per ongeluk mee bij import van aquaria vissen. Maar ook de Fransen hebben er natuurlijk mee gekweekt. Tijd om geen wildvang meer te kopen.

Hier een foto van de bak.

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

DannyS

Ik heb 2 F2 dieren van Francois overgenomen, dus ik ben benieuwd. Ze zijn net gemorphed, waarvan 1 nog een platte staart heeft.
Ik ben ook bezig met een bakje maken om ze aquatiel te houden, dat voert makkelijker.
Ze zitten nu in een landbak met een bakje water, maar ze zitten alle twee meestal toch in het water.

Mooie dieren, trouwens!

robkeulers

Ik moet eerlijk bekennen dat het aquatiel van tijgers nieuw voor me is, al hoor je dat het met meerdere soorten kan.

Maar ik zie niet waarom dit de sleutel tot kweeksucces zou moeten zijn? Ik begrijp wel dat de dieren makkelijker op te kweken en te voeren zijn, maar de link met kweken zie ik niet zo.

Ligt het kweeksucces niet veel meer (zoals ook op de lezing gezegd werd) in het geven van een groot wateroppervlak om in te paren, zurig water, en temperaturen tussen de 0-5 graden?

Overigens, de laatste jaren zie je gelukkig steeds meer nakweek opduiken, met name uit Duitsland. Ook onze 'eigen' Henk Wallays heeft de laatste jaren met tijgers gekweekt. Hij deed dit door de dieren bij lage temperaturen simpelweg in een buitenbadje met bladeren en takken te zetten, de voortplanting leek dan vanzelf te gaan.

DannyS

Ik had ook van de lezing begrepen dat het langdurig in de regen zetten na de winterrust een belangrijke rol is in de voortplanting.
Het aquatiel houden is voor mij ook meer voor het gemak van het voeren.

robkeulers

Idd, regen/luchtvochtigheid, die was ik ook nog vergeten..

Harry

beregenen heb ik ooit met wildvangdieren geprobeerd maar zonder succes. Ik denk dat nakweek tijgers makkelijker kweken
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

A34

Er word ook wel gezegd dat A.Tigrinum elk jaar terug gaat naar hun eerste broedplaats. Met wildvang word dit natuurlijk al iets lastiger.

alphamale

Sorry voor de reactie op dit topic, maar mijn vraag sluit hier perfect bij aan. Kan je volwassen tijgers alsnog aquatiel laten worden?

alphamale

Is er dan niemand van jullie salamanderfreaks die deze vraag kan beantwoorden? Schaam jullie!

A34

Hoe zou je ze anders willen kweken Niels?

alibombali

Citaat van: Niels D op mei 17, 2011, 06:54:51 PM
Kan je volwassen tijgers alsnog aquatiel laten worden?
Is volgens mij een kwestie van in een waterbak stuiteren....

alphamale

Mbt het kweken snap ik, maar kun je ze daarna zonder problemen "fulltime" aquatiel laten? Ik krijg namelijk nu het idee dat dit alleen maar lukt als je ze vanaf het larvenstadium aquatiel laat.

Hugo

Niels,

In het erg koude vroege voorjaar kun je tijgers in een aquatiele bak zetten, na enkele dagen zullen ze hier aquatiel in leven en met een stevig stuk "geluk" ook kweken. Ik kan me herinneren dat Henk Wallays (Ambystoma kweektopper) me 2 of 3 jaar geleden eens vertelde dat hij zijn tijgers tot aan het najaar soms aquatiel liet zitten, relatief kort voor de winterslaap(op land) weer ingezet werd. Ik heb de maculatum ook aquatiel gehouden vanaf het vroege voorjaar tot op 2 weken terug, niet omdat ze op land gingen zitten(want ze hadden een klein landstuk) maar omdat op land minder energie voor ze kost en ze sneller aandikken.

Aquatiel houden is een mogelijkheid denk ik, ook met volwassen landgewende dieren.
Maar persoonlijk zou ik de dieren op land houden zoals ze normaal ook leven.
Vooral de winterslaap zou ik op land doen, de shock naar een aquatiele bak is volgens mij ook een extra trigger(misschien niet de belangrijkste??) in het kweken van ambystoma.


alphamale

#13
Bedankt Hugo voor de goede tips. Sommigen zullen misschien niet snappen, waarom ik hier zo benieuwd naar ben, maar ik heb sinds vandaag 4 mavortiums in mijn bezit. Het zijn de dieren van Patrick en ze zijn werkelijk waar fantastisch. Het betreffen de dieren van topic: http://www.salamanders.nl/forum/ambystoma-soorten-(excl-axolotl)/nog-enkele-ambystoma-pics/

Het mooie is dat ze zo gulzig zijn. Als ik met een hand in de kooi kom, dan wordt er direct naar gesprongen en gehapt. Vooral de diaboli's zijn erg brutaal en kennen geen angst. Zelfs de axo's zijn niet zo onverschillig als ik met mijn klauwen in de buurt kom. Echt leuk en foto's volgen uiteraard.

@Patrick: Bedankt! Ze hebben op de mavortium mavortium na al wormen op. Deze laatste heeft nog wel een sprinkhaan en wat moriowormen opgeslokt. De diaboli's zitten nu in een speciekuip met cocopeat, schors en een bak water en vermaken zich wel.

Hugo

Ah, ben jij dat,.... ::) al die tijgers die verdeeld worden hier, potver!
Ik vis weer naast het net!  ;D ;) Veel plezier ermee! :)