Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Rotzooi

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

alphamale

Beste leden,

Ik ben een nieuw lid en heb me sinds kort samen met mijn vriendin over twee axo's ontfermd. Ik heb helaas mijn grote verzameling reptielen (voornamelijk blauwtongskinken) moeten verkopen aan andere liefhebbers, daar mijn astmatische allergie voor deze dieren steeds heftigere vormen aannam. Gelukkig kan ik met amfibieën verdergaan met het houden van "vreemde" beesten.

De axo's zijn 3 maanden oud. Ik voer ze levende watervlooien en rode muggenlarven. Helaas blijven er vaak dode diertjes in het zand liggen. Het is een vreselijk karwei om deze uit het aquarium te halen. Nu vraag ik me af:

- of deze alsnog worden opgegeten en of dit kwaad kan?
- of jullie tips hebben m.b.t. het verwijderen van de rommel?
- hoe ik dit kan voorkomen?

Ik hoor het graag!

Steven DC

Hoi, welkom!

Het is een probleem dat je op verschillende manieren kan aanpakken. Ik zet er hier even een paar op een rijtje:

1. Gewoon afhevelen met een netje of een aquariumstofzuigertje.

2. Je muggenlarven kan je geven door deze in een trechtertje in het water te hangen (trechtertjes zijn te koop voor aquaria).

3. Ook kan je een voerstrook in je bak maken. Dwz een glazen strookje maken waar geen zand in komt en waar je wormen en muggenlarven in kan gooien. Zo komen de voedseldieren minder frequent in en op je zandbodem terecht

4. Ik heb zeer goed ervaring met Red Cherry garnalen bij salamanders om die dode rommel op te ruimen. Ik weet niet of dit ook bij axo's kan, aangezien axo's veel groter zijn. Het volgens mij wel het proberen waard.

Dirk VDH

Hoi,

Wil je een mooi aangeklede bak, dat zijn de tips die je daarnet gekregen hebt uitstekend.  Echter garnalen worden door Axolotls zeker als voedsel beschouwd.

In mijn bakken (opkweek- en kweekbakken) gebruik ik echter geen bodembedekking.  Enkel stenen, schuilplaatsen en waterplanten (vb waterpest).  Zo kan ik gemakkelijk etensresten en vuil dat niet opgenomen wordt door de filters, afhevelen. Dit systeem pas ik al jaren toe.  De bakken blijven hygiënisch en ik heb daardoor ook bijna nooit last van ziekten of infecties.

Reacties steeds welkom.

alphamale

Hé mannen. Bedankt voor de goede tips. Hier kan ik mee vooruit!

alphamale

Twijfel nog tussen speelzand en grote kiezels. Kiezels zijn makkelijk te reinigen. Speelzand is makkelijk/goedkoop om te vervangen. Wat vreten die beesten veel overigens..

joost.v.wijk

Je kan het beste zeer fijn grind of zand gebruiken. Kiezels moeten al een afmeting hebben van minimaal 6-7 cm doorsnee, anders dreigt het gevaar dat ze ingeslikt kunnen worden, met alle gevolgen van dien. Het nadeel van zulke grote kiezels is, dat vuil en voedselresten er makkelijk tussen vallen, en dan juist weer lastig schoon te maken is.
Caviar-grind is bijv. ook een goede optie, dit is erg fijn, en zijn kleine ronde bolletjes. Dit is niet scherp, mochten ze het inslikken.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Salasander

Ik heb speelzand, dit is voor mij de goedkoopste en mooiste oplossing. En de planten groeien er goed in. Je moet het wel zeer goed uitspoelen, hier ben je wel een dag mee bezig.

alphamale

#7
Van het gevaar m.b.t. kiezels was ik op de hoogte. Als ze wat groter zijn kan ik overgaan op wat groter voer wat makkelijker te hanteren is. Ik erger me aan ieder dood watervlootje in mijn bak! Ik zou het liefst iedere week al het zand willen verversen, maar als ik dan iedere keer nieuw speelzand moet spoelen gaat dat veel tijd kosten.

Zou je het dode materiaal met een goede filter kunnen verwijderen? Ik heb nu een Juwel 60 en op grondniveau wordt er volgens mij weinig gefilterd. 

Steven DC

Citaat van: Bart Jansen op augustus 29, 2010, 09:26:23 AM
Ik ben gestopt met de rode muggenlarven en voer alleen nog regenwormen en dat scheelt een hoop troep in mijn bak. Voedselresten maar met name poep zie ik bijna niet meer terwijl dat laatste met rode muggenlarven altijd een bende gaf.

Niet erg gezond voor de diertjes... Afwisseling van voer is erg belangrijk!

joost.v.wijk

Dat valt wel mee, tuurlijk heeft Steven gelijk: afwisseling is beter. Maar op een dieet van alleen regenwormen, zullen ze het prima doen. Dit is natuurlijk wel anders als je alleen rode muggelarven of tubifex zou voeren.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

alphamale

Ze zijn nu zo'n 5 centimeter, dus dan zou ik die pieren erg klein moeten knippen. Voorlopig hou ik het bij muggenlarven en watervlooien. Ik heb nu zo'n simpel stofzuigertje/hevelapparaatje. Als ik deze op een zekere afstand boven de bodem steek zuigt hij enkel het dode materiaal op en laat hij het zand liggen. Kost wat minder moeite dan alles met een netje op te scheppen. Ik heb nu ook wat beter leren doseren, waardoor het meeste binnen een kwartier is verorberd.

Ze groeien zo hard, dat ik het bijna niet kan geloven. Kan het zijn, dat ze in andere halve week een centimeter gegroeid zijn? Steven, bedankt voor de tip m.b.t. het strookje glas. Ik strooi de larven nu op een schoteltje in de bak. Dat scheelt ook een hoop.

Salasander

Citaat van: alphamale op augustus 29, 2010, 01:03:03 PM
Ze zijn nu zo'n 5 centimeter, dus dan zou ik die pieren erg klein moeten knippen. Voorlopig hou ik het bij muggenlarven en watervlooien. Ik heb nu zo'n simpel stofzuigertje/hevelapparaatje. Als ik deze op een zekere afstand boven de bodem steek zuigt hij enkel het dode materiaal op en laat hij het zand liggen. Kost wat minder moeite dan alles met een netje op te scheppen. Ik heb nu ook wat beter leren doseren, waardoor het meeste binnen een kwartier is verorberd.

Ze groeien zo hard, dat ik het bijna niet kan geloven. Kan het zijn, dat ze in andere halve week een centimeter gegroeid zijn? Steven, bedankt voor de tip m.b.t. het strookje glas. Ik strooi de larven nu op een schoteltje in de bak. Dat scheelt ook een hoop.

Bij mij groeien ze heel traag. Maar je geeft ze waarschijnlijk dagelijks eten. Dus dan zou het wel kunnen dat ze zeer snel groeien.

alphamale

Ik geef ze om de dag eten. Is dat te vaak? Ik heb het idee dat ze na een dag zonder zich als een bezetene op het voer storten.

joost.v.wijk

Ze mogen best elke dag wat hebben, maar geef ze dan wat minder. Zeker als ze in de groei zijn kunnen ze flink wat voer verorberen. Als ze uitgegroeid zijn, moet je opletten dat ze niet te dik worden.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

alphamale

Nu de axo's nog wat kleiner zijn heb ik er twee grote appelslakken (Pomacea bridgesii) bij gedaan. Prachtig hoe deze het dode materiaal opruimen. Uiteraard produceren ze veel mest, maar deze is makkelijker te verwijderen dan die kleine lijkjes.
De temperatuur van m'n aquarium zit rond de 20 graden, wat net genoeg is om de slakken lekker actief te houden. Als het goed is gaan ze met deze temperatuur ook wat langer mee. Als de axo's te groot worden, dan heb ik nog wel een klein bakje voor ze.