Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Dolfinarium

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Monique

Zaterdag naar het dolfinarium geweest met de rest van nederland geloof ik  ;D. Niet om nu zo nodig de kunstjes te zien maar om wat zeezoogdieren van dichtbij te bekijken. De schuwe bruinvisjes zijn mijn favoriet! Wat een mooie dieren. SOS dolfijn stond er met informatie, erg leuk en leerzaam.  En we hebben Morgan gezien, de kleine orka die gestrand was in de Waddenzee. Heb daar een dubbel gevoel over. Ze gaat goed, maar dan? Kan eigenlijk alleen bij haar eigen kudde weer uitgezet worden. En vind die maar eens....

Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Coen Deurloo

Wat grappig, een vriendin van me was er zaterdag ook met haar dochtertje :) Zelf ben ik er op mijn 7e als laatst geweest, die arme dolfijnen hebben mij toen zelfs nog voortgetrokken in een bootje...

Joey Immers

dolfenarium is altijd leuk om heen te gaan... en ja de orka wat gaan ze er mee doen ik ben benieuwd of ze hem houden, zelf denk ik het van wel ik bedoel ze krijgt nou lekker te eten met dode vis.. dus hij moet ook zelf weer gaan jagen! en inderdaad probeer dezelfde kudde maar eens te vinden. dus ben benieuwd naar het resultaat.
Joey immers.

hypselotriton orientalis

Monique

Joey wat ik heb begrepen willen ze de orka niet zelf houden. Het houden van orka's is aan regels gebonden. Ze mag niet alleen gehouden worden. Je moet dan b.v een fokgroep hebben en grote bassins. Is nogal een investering.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

naeff002

Als het dier weer is aangesterkt willen ze hem weer uitzetten bij haar eigen kudde. Zijn grote dieren die kunnen niet zo ineens verdwijnen en veel orka's worden ook in het wild gevolgd door mensen. Met hun sonar is ie zo weer terug bij haar familie.
Ze was trouwens niet gestrand maar zwom rond in de waddenzee
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Monique

#5
Gestrand is inderdaad niet de juiste uitdrukking, was niet letterlijk bedoeld maar in dit geval niet handig. ;D Ze zwom in ondiep water op een zandbank. In het interview met Steve Hearn geeft hij aan dat ze de groep van Morgan nog niet gevonden hebben en als ze geen goede groep vinden ze haar naar wat hij noemt een ander "hotel" brengen, oftewel een ander park. Dus klaarblijkelijk is het niet zo makkelijk.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Monique

Hier was ik dus al bang voor :'( http://www.nu.nl/binnenland/2398836/orka-morgan-niet-terug-zee.html Ik snap dat ze proberen een verzwakte orka te redden maar of het dier nu een fijn leven krijgt in een sea aquarium? Maar goed dat is mijn persoonlijke mening.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

andrizay

#7
Ha,ha,ha er hangt denk ik ook een prijskaartje aan Orka Morgan..Wat is een Orka ongeveer waard in euro's in de ''legale'' handel???Ik denk persoonlijk dat ze Morgan gewoon gaan verkopen en dat ze gaat naar een park die het meeste voor dr bied.. :(

naeff002

ik denk dat deze orka het in de natuur ook niet verder zou overleven. Hij was al dood geweest als wij hem er niet uit hadden gehaald. Ze hebben hem verlaten omdat hij dood aan het gaan was, anders hadden ze hem niet alleen gelaten.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Monique

Uiteindelijk gaat ze toch naar een sea aquarium op Tenerife. Vind ik persoonlijk dus echt erg. Arm dier, veroordeeld tot een leven in gevangenschap. En dat terwijl haar kudde gevonden is.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

naeff002

ik denk dat hun beslissing wel goed onderbouwt is. Ook al denk ik ook dat ze hier aan zullen verdienen terwijl het vrij laten van het dier alleen maar geld kost.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Monique

Ik weet het niet. Heb niet de kenns om dit te beoordelen. Vind het alleen maar treurig,  zo'n mooi dier in gevangenschap
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

dimitri J

Ik vind het ook jammer dat ze in gevangenschap blijft, maar heb het park op Tenerife al meermaals bezocht en het is naar wat ik heb horen vertellen toch een van de beste ter wereld wat orka's betreft. Wanneer komt ze daar? Want ga over een paar maanden weer naar daar :)

Roy van Grunsven

De stelligheid waarmee beweerd wordt dat ze de pod van "Morgan" hebben gevonden is nogal overdreven naar mijn idee.

Ze schrijven zelf:
"Onafhankelijke wetenschappers hebben nu vastgesteld dat er maar liefst een match is van 77% tussen de geluiden die orka Morgan maakt en bepaalde specifieke orka families die in de Noord Atlantische Oceaan o.a. rond Noorwegen leven." http://www.orkacoalitie.nl/2011/09/28/family-of-morgan-found-with-77-certainty/

Als ik dat zo lees is er gedeeltelijke overlap in geluid met een aantal families in een heel groot gebied. Het is dus absoluut niet zo dat ze 77% zeker weten uit welke pod ze komt, wat wel zo in de pers is gebracht.
Zonder de juiste pod te vinden is het uitzetten een doodvonnis.

Op het moment dat dat beest in de waddenzee lag was de keus of dood laten gaan of in gevangenschap laten leven. Er is toen voor het laatste gekozen.
Naar mijn idee de verkeerde keus maar dat is nu niet terug te draaien.

MartinS

Ik ken mensen die werken bij het Dolfinarium en ik ben ervan overtuigt dat ze doen wat het beste voor Morgan is. Als het niet in het voordeel van het dier is om het terug in het wild te zetten dan is dit de best mogelijke oplossing voor dit dier. De Orka Coalitie geven verschillende redenen waarom het dier niet in gevangenschap zou moeten blijven, maar ze gaan (net als Roy aangeeft) voorbij het het feit dat ze maar voor 77% zeker weten dat het haar familie is die ze denken gevonden te hebben. Grote kans dat het dier dit zeker niet overleeft.

SOS Dolfijn en het Dolfinarium geven aan dat ze succesvol gerehabiliteerde dieren altijd terug willen brengen naar zee, mits de terugplaatsing geen bedreiging oplevert voor de natuurlijke populatie en het dier een gelijke kans op overleven heeft als de dieren uit de natuurlijke populatie. Ze hebben een groep orka-experts direct in juni laten starten met een grondig onderzoek om te kijken of het dier terug geplaatst kan worden in zee. Dat de conclusie van dit onderzoek is dat ze niet terug naar zee kan is dan jammer maar helaas. Het oorspronkelijke doel was goed bedoeld. Het enige wat je dan nog kunt doen is de beste oplossing in gevangenschap zoeken en dat is Tenerife.

Er mag best kritisch gekeken worden naar de gang van zaken bij het Dolfinarium maar laat die Orka Coalitie nu een ander doel zoeken. De opvang, de medische verzorgen en het onderzoek hebben al genoeg energie en geld gekost daar word aan voorbij gegaan. Laat die Orka Coalitie blij zijn dat het Dolfinarium de moeite, geld en energie neemt om zeezoogdieren op te vangen. Zo zijn al sinds 1967 vele dieren gered en wel succesvol teruggezet in zee. Die procedures kosten de samenleven bakken met geld en het Dolfinarium energie die ze beter kunnen stoppen in het opvangen en helpen van zieke dieren.

F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana