Salamandra s. terrestris 'Solling oranje'

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stijn

Hallo,

via een Duitser kan ik enkele nakweekjes van dit jaar van een oranje variant van terrestris kopen. Volgens hem zijn het 'Solling' dieren.
Komt deze variant dus ook in de oranje kleur voor, en is dit een 'kweekvorm', of vind je deze ook in de natuur zo terug ? Ik dacht altijd dat de oranje dieren hun oorsprong in Frankrijk hadden.

mvg

Stijn

Sergé Bogaerts

#1
Rode vormen zijn een kleurmutant die overal voor kunnen komen. Ook in Duitsland en zelfs uit België zijn ze bekend. Maar een van de bekendste kweeklijnen komt inderdaad uit Frankrijk, oorspronkelijk uit omgeving Bordeaux dacht ik. Het is een recessief gen dat dus eenvoudig te kweken is als je oplet en regelmatig terugkruist, want zoals alle mutaties zijn deze dieren meestal wel iets gevoeliger. Het is vergelijkbaar met de flavistische Triturus carnifex.

P.s. en omdat ze iets zeldzamer zijn betaal je waarschijnlijk meer... Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik vind ze buitengewoon lelijk en zie veel liever natuurlijke kleurvormen zoals de gallaica's van Kenny  :D



 

Stijn

Hallo Sergé,

bedankt voor je reply. Van de kweker in Duitsland kreeg ik ondertussen ook een gelijkaardig antwoord te horen. Volgens hem zitten er ongeveer 3 % afwijkende dieren in de populatie. De oranje dieren van hem zijn echte 'Solling' localiteit.
Ik ben ook geen fan van het selectief gaan doorkweken van mutaties (er zijn al korenslang - baardagaam - koningspython en luipaardgecko morphjes genoeg ... salamanders hoeven we er niet bij), maar als de dieren zo ook in de natuur voorkomen, zie ik er geen bezwaar in om zo een enkel exemplaar in je populatie te hebben. Het maakt gewoon deel uit van de veelzijdigheid van de natuur.
Ik  had er dus graag 1 of 2 gehad om samen met de gele Solling dieren te plaatsen, maar blijkbaar zijn ze toch erg populair en zijn ze allen reeds verkocht. Hopelijk volgend jaar meer succes.

mvg

Stijn

Roy van Grunsven

met 3% oranje dieren zijn 28% van de dieren heterozygoot.
Dus bij 8% van de paringen tussen gele dieren is een kwart van de jongen oranje.