De eerste amplexus

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hugo

Gisteren heb ik mijn geelbuiksalamanders(Taricha granulosa) in amplexus gezien ;D
Das een goed teken.

Ik denk dat ze nu ineens in amplexus gaan omdat ze 3weken in een bak hebben gezeten waarbij het waterpeil slecht enkele centimeters was(vanwege verhuizing).
Sinds gisteren zitten ze in een bak waarbij het waterpeil minimaal wel 10 cm is. De verhoging van het waterpeil is denk ik de prikkel.

Voor zover ik weet leggen de geelbuikjes de eitjes vroeg in het voorjaar, bij mij vroeger altijd in februari. De vrouw is dan ook niet dik van de eieren, de man heeft wel witte teentjes gekregen en de staart is iets hoger geworden, ben benieuwd waar dit toe leidt :)


rob

Hugo dat is geweldig nieuws!

Hoe lang is het geleden dat de oude eienaresse met deze dieren gekweekt heeft?

hou ons op de hoogte, top!

Coen Deurloo

Inderdaad goed nieuws Hugo, kun je zeggen of de temperatuur en/of zon uren er ook iets mee te maken heeft gehad?

Hugo

@Rob
Voor zover ik weet heeft de oude eigenaresse er niet mee gekweekt.
Zij heeft de dieren 2 jaar gehad geloof ik en deze uit amerika laten overkomen.

@Coen
De temperaturen liggen rond de 18 graden vermoed ik, heb er niet opgelet eerlijk gezegd.
Het licht is ook ongewijzigd.
Ik heb ze namelijk continu op dezelfde kamer gehad en het daglicht bepaalde de zonne-uren en dat is nog steeds het geval.

Het enige duidelijke verschil is de waterstand!

Mijn ervaring uit het verleden is dat de granulosa bijna het hele jaar door wel in amplexus gaan van het vroege najaar tot begin zomer. Er wordt naar mijn ervaring slechts enkel vroeg in  het voorjaar gelegd.
Dus veel loze paringen.
Amplexus betelknt dus niet per definitie ieren, maar is wel een teken dat het volgend voorjaar wel reeel is dat de dieren gaan nakweken.