HELP! Na bak verschonen ineens gekke 'wormpjes' op het glas.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Morrison

Hoi,
vandaag mijn axolotl-bak voor een deel ververst. Ik doe het gewoon zoals altijd. Water dat een tijd staat (op temperatuur) in de bak gedaan. Filter schoongemaakt in het 'oude' aquariumwater, decoratie in datzelfde water schoonspoelen (van zand ontdoen en eventuele algjes).

Maar zonet keek ik en ik dacht dat ik 'stofjes' op mijn aquarium zag zitten, totdat ik merkte dat ik ze niet kon wegvegen, want ja, ze zaten aan de binnenkant.

Dus ik kijken, zijn het talloze kleine wormpjes! Geen FLAUW idee waar die zo plots vandaan zijn gekomen. Ik heb ze ook nooit eerder gezien.

Hier 3 foto's. Ze zijn echt klein, ongeveer zandkorrel-diameter. En voor piepkleine wormpjes kruipen ze nog best vlug over het glas.



Misschien niet de beste foto's, maar dichterbij kon ik dus niet komen.

Zijn ze schadelijk? Hoe kom ik er vanaf?
Ik heb hier nog wel een middeltje liggen tegen wormen, hydra's en planaria, maar ik vertrouw het niet bij axolotls.

Help.

joost.v.wijk

Het zijn idd planaria. Om dit kwijt te raken, moet je zeker nog grondiger schoonmaken, en dan wel de hele bak. In principe is heet water wel voldoende. Hoe Axo's reageren op chemische bestrijdingsmiddelen weet ik ook niet. Ik gebruik ze nooit.
Planaria komt via planten of voedseldieren in je aquarium terecht. Schade aan de Axo's zullen ze niet gauw veroorzaken, maar wel aan eieren, mochten ze die leggen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Lurchi

Naar mijn beleving is de beste methode het tijdelijk in de bak plaatsen van een Blauwe spat goerami (Trichogaster Trichopterus Sumatra). Ik heb diverse keren planaria en nematoden in mijn bakken gehad, soms in enorme hoeveelheden. Na pakweg twee dagen is je bak wormenvrij als er een Blauwe Spat rondzwemt.
Je hoeft door deze methode niet je hele bak op zijn kop te zetten. Zo'n visje gaat als een stofzuiger langs alle oppervlakken in je bak. Niet bijvoeren, anders eten ze eerst het 'lekkere' visvoer op en laten ze de wormpjes zitten. Ook de zo gevreesde Hydra's worden door deze vissen weggevreten.
Waarschijnlijk moet je Axolotls tijdelijk ergens anders huisvesten, omdat anders mogelijk de vis zal worden opgegeten of aangevreten. Ik heb Blauwe Spat o.a. ingezet in bakken met T. marmoratus, C. e. popei en C. pyrrhogaster. Dat ging prima samen.
Hoewel Blauwe Spat een tropische vis is, weerstaat hij gemakkelijk temperaturen rondom kamertemperatuur (18-22  o C). Als je bak nematoden-, planaria- of hydravrij is kun je hem gewoon bij middelgrote salamanders laten, of in een apart bakje huisvesten. Bij mij worden Blauwe Spatten onder deze omstandigheden ca. 4 jaar oud.

MartinS

Ik heb er ook last van en niet z'n beetje ook  >:( Mijn Carnifex bak zit er vol mee.

Ik las op het internet dat het voorkomt in bakken waar vaak levend voer gegeven wordt.  Het zal dus vaker voor moeten komen. Wat doen jullie hiermee, gewoon laten zitten of toch bestrijden. Heeft het geen enkel effect op salamanders?

Nog andere tips om te bestrijden?

F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Morrison

Ik lees overal dingen over Flubenol. Maar kan dat bij axies?
(Aangezien ik weer een planaria-outburst heb, en dat terwijl ik ze voer geef die ze gelijk "opslokken"....) ???

joost.v.wijk

Flubenol is een anti wormenmiddel voor honden en katten (inwendig dus). Hoe dit uitpakt in een aquarium durf ik niet te zeggen, maar ik zou het in ieder geval niet riskeren om bij mijn dieren te gebruiken. Wat ieder ander doet, moet ie voor zichzelf weten natuurlijk.

Als je levend voer goed en regelmatig spoelt, voor het gebruikt wordt zul je er weinig last van hebben. Ik heb zelf nog nooit een planariaplaag gehad gelukkig.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

MartinS

Ik heb al over verschillende oplossingen gelezen, maar tot nu toe lijkt mij een Blauwe spat toch de beste oplossing als ik niet de gehele bak overhoop wil halen. Zal er eens naar gaan kijken en zien of ik dit diertje achteraf ook nog een goed tehuis kan bieden.

Als iemand nog tips heeft verneem ik deze graag  ;)
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

joost.v.wijk

Heb nog op google wat nagezocht, en Flubenol blijkt inderdaad gebruikt te worden bij de bestrijding van planaria. Dit wist ik niet, ik kende het alleen als ontwormingsmiddel voor huisdieren. Het schijnt dat slakken, en andere weekdieren hier niet tegen kunnen. Ik denk dat salamanders er geen problemen mee zullen hebben, het kan ook geen kwaad bij vissen en garnalen, maar wees er in ieder geval voorzichtig mee.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

MartinS

Ik heb het inderdaad ook gelezen. Ik heb nog wel wat  Flubenol liggen van onze kippen. Ik ga er eerst nog wat extra onderzoek op doen, mocht ik het gebruiken zal ik hier mijn ervaring delen.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

joost.v.wijk

Kippen zijn wel iets anders dan een aquarium  ;)
De concentratie zal al heel anders wezen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

MartinS

Vanzelfsprekend zal de concentratie anders zijn, ben er nog niet uit of ik dit wil gaan gebruiken. Het schijnt niet schadelijk te zijn, maar zeker weten weet niemand het.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Derk

#11
Zoals met veel van de "plagen" in onze hobby vind ik het belangrijk om je af te vragen "hoe voorkom ik het" of "hoe beheers ik het"
Iets oplossen als het al een probleem is levert altijd extra ongemak op.
Ik vind dat je altijd terughoudend moet zijn met alle medicamenten en deze alleen moet gebruiken als het niet anders kan.
Over het algemeen zijn planaria's een beperkte bedreiging voor eieren en (jonge) larven. En dan alleen als ze met gigantische hoeveelheden voorkomen. Planaria's zijn prima in toom te houden door hygienisch te werken (vuil afhevelen, voedselresten verwijderen) en de bak regelmatig schoon te maken. Dit is in een zwaar beplant aquarium vaak lastig. In dat geval kan bij een zware plaag het gebruik van Flubendazol(e) een uitkomst bieden.

Heel erg belangrijk bij het uitroeien van ongedierte in een beperkte ruimte (zoals een aquarium) is dat je doordat het ongedierte doodgaat je veel afval krijgt. Immers al die dode planaria's vergaan en belasten het water. Omdat het er zo veel zijn kan dit de waterkwaliteit negatief beinvloeden. Daarom voordat je behandelt eerst zoveel mogelijk levende planaria's wegvangen door de bak op te ruimen.

Als je planaria's bestrijdt zou ik de salamanders tijdelijk onderbrengen in een andere bak. Waarom zou je het risico lopen? De planaria's zitten in de omgeving en niet in de salamander. Je hoeft de dieren dus niet te behandelen.

Een behandeling met Flubendazol(e) levert normaalgesproken bij een eenmalige dosis van 0,2 gram werkzame stof per 100 liter water geen problemen op. Hoeveel preparaat/middel je toevoegt aan het water is dus afhankelijk van de concentratie van de werkzame stof in het preparaat dat je hebt gekocht.
Je voegt het dus 1x toe aan het aquarium en laat het dan 5-7 dagen werken. Tijdens de behandeling geen waterverversing of actieve koolfiltering. Wel voldoende beweging in het water (uitstomer van een filter of bruissteen) Daarna ververs je het water weer volgens je normale schema (20% waterwissel) en kun je weer over actief kool filteren.
De behandeling herhaal je na 3 weken.

Overige lagere dieren lijken het ook goed te verdragen (garnalen en kreeften bijvoorbeeld)
Derk Oorburg

Cynops, Tylototriton, Ambystoma, Paramesotriton, Taricha

MartinS

Hoi Derk,

Daar heb je helemaal gelijk in. Ik vermoed dat de planaria is meegekomen met een groepje vuurgarnalen die in deze bak gezet zijn. Ik wilde dit in één bak eens proberen en ging maanden goed, de garnalen helpen de bak mooi opgeruimd te houden. Ik denk dat ik in eerste instantie niks ga doen. De plaag lijkt al minder te worden en de salamanders hebben er geen last van. Ik hoop alleen dat de andere bakken ongeschonden blijven, heb wel eens planten gewisseld.  Behandelen kan altijd nog. Zijn jullie er zeker van dat planaria geen effect hebben op salamanders?

F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Derk

Planaria worden beschreven als "niet parasitaire platwormen" Dat wil zeggen dat ze geen andere levensvorm nodig hebben om zelf te kunnen bestaan. Daarnaast voeden ze zich met kleine levende diertjes en dode deeltjes.
Het zijn dus geen ziektemakers en ze zijn niet in staat om een salamander iets aan te doen. Interessante achtergronden vind je hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Planarian

Een ander verhaal wordt het als je eieren en jonge larven hebt en er heel erg veel planaria aanwezig zijn. In dat geval zal de planaria proberen om overal voedsel te vinden. Dus ook de eieren en de hele jonge larven.
Dit is gedrag dat heel veel "veilige lagere soorten" zoals slakken en garnalen ook laten zien. Bij overbevolking en daardoor voedselschaarste/concurrentie  worden alle alternatieven uitgeprobeerd. En eieren en pas uitgekomen larven zijn natuurlijk een makkelijke prooi.

Planaria sleep je makelijk in. Met bijvoorbeeld het levend voer, met de planten of met decoratiemateriaal. Dit is vrijwel niet volledig te voorkomen.
Wat je wel kunt voorkomen is dat het tot een explosieve vermeerdering komt. Zo iets kan alleen als de omstandigheden voor de planaria goed zijn. Bijvoorbeeld als er veel voedsel voor ze is. Hun voedsel is het afval van onze salamanders (bijvoorbeeld etensresten en uitwerpselen) Als je zelf zorgt dat de bak schoon blijft hou je de aantallen planaria heel laag en is er niks aan de hand.


Derk Oorburg

Cynops, Tylototriton, Ambystoma, Paramesotriton, Taricha

MartinS

Mmmm mijn bakken zijn altijd netjes en schoon en toch was er in één bak een behoorlijk explosie. Het aantal is nu weer op acceptabele waarde, voor nu ga ik er dan ook niks meer aan doen.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana