Wat doen als kweekplaats bedreigd wordt?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Steven DC

Als salamanderliefhebber heb je het waarschijnlijk al wel eens meegemaakt. Je kent een plek waar salamanders voortplanten en om één of andere reden gaat men het voortplantingswater vernietigen. Desondanks dat er in de nabijheid nog wateren zijn waar dezelfde soort voortplant, worden er toch een groot aantal dieren bedreigd om vernietigd te worden. De werken hebben namelijk plaats midden in het voortplantingsseizoen...
Als liefhebber is dit enorm frustrerend aangezien je zelf niks mag ondernemen. Wegvangen en vervoeren is namelijk strafbaar...
Voor Triturus cristatus en Salamandra s. terrestris worden zoieso werken stilgelegd, maar wat moet je doen als het bijvoorbeeld Lissotriton of ichthyosaura betreft?
Waar moet je zijn?
Wat zijn de mogelijkheden?


robkeulers

da's nog eens een interessant topic!

In Nederland zou je contact kunnen opnemen met ravon en de AID, waarbij de AID de wetshandhaver is. Bij acute situaties zul je je tot hen moeten wenden denk ik.

Ravon:
tijdens kantooruren:  024-7410600
of neem contact met hen op via het formulier op de website (klikkerdeklik!)

AID:
tijdens kantooruren:  030-6692640
24- uurs meldingen:  045-5466230
mail: AID-Groendesk@minlnv.nl
Voordat je belt/mailt, lees even de achtergrondinformatie door (klikkerdeklik!)


Voor België moet ik je het antwoord helaas schuldig blijven. Misschien dat Kenny hier wat meer van op de hoogte is?

Kenny

In België is dat de hyla-werkgroep van natuurpunt: http://www.hylawerkgroep.be/index.php?id=1
Per provincie is die nog eens opgedeeld in een werkgroep, contactgegevens staan ok op de website.

De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Steven DC

Citaat van: Kenny op juni 22, 2010, 08:08:29 AM
In België is dat de hyla-werkgroep van natuurpunt: http://www.hylawerkgroep.be/index.php?id=1
Per provincie is die nog eens opgedeeld in een werkgroep, contactgegevens staan ok op de website.



Voor Nederland lijkt het me duidelijk. Maar voor België heb ik dan toch nog een vraagsken... Natuurpunt is vereniging, hebben zij dan wel bevoegdheden om onmiddellijk op te treden of moeten zij ook eerst zelf klacht gaan neerleggen?
Ik heb er namelijk ooit eens een plaats doorgegeven waar een groot aantal Alpenwatersalamanders zaten en waarvan de voortplantingspoel in het midden van de lente dichtgegooid ging worden voor een bouw. Ik kreeg het antwoord van natuurpunt: "Ze komen daar vrij veel voor en er zijn nog beken in de buurt. " Als ik het me juist herinner ging het er ook over dat iemand zich dan burgerlijke partij moest stellen.
Het ging er bij mij dus om dat er een groot aantal dieren bedolven gingen worden, maar voor hen leek het niet zo'n probleem te zijn...
Wat moet je dan doen?

alphamale

In Noord-Brabant worden er tot op heden nog steeds subsidies verleend aan landbouwers die een "paddenpoel" aanleggen. Vaak duurt het lang voordat deze bevolkt worden. Enkelen heeft men gevuld met Lissotriton vulgaris uit een bedrijfsvijver, die men dicht ging gooien. Dit is in samenwerking met de gemeente en het waterschap geschied. Nabij mijn ouders woning bevindt zich één van deze poelen. Ondanks het feit, dat hij slechts een diameter heeft van zo'n 5 à 6 is het een oase aan leven en ik heb er al diverse malen salamanders in gezien.

joep

beschermde diere/planten worden gewoon verplaatst als er een bouwbestemming op hun ``plek`` is,zo kan de bouw erna gewoon doorgaan

Roy van Grunsven

Dit wordt soms gedaan maar kan alleen onder zeer specifieke omstandigheden.

Je hoort vaak "maar dan zet je die plant toch ergens anders neer". Dat is natuurlijk erg simplistisch en toont een volkemen gebrek aan ecologische kennis. Bijzondere/zeldzame  planten en dieren zijn zeldzaam omdat ze specifieke eisen stellen aan de plek waar ze leven. Dat kan hydrologisch zijn, bodemttype, voedselrijkdom of vele andere factoren die we vaak niet goed snappen. Het verplaatsen is dus volkomen onzin want de plek waar je hem neerzet zal in veruit de meeste gevallen niet geschikt zijn, anders had die plant/dier er al wel gezeten.

Voor amfibieen kan het soms wel door een nieuwe poel te graven maar ook dat is niet zo makkelijk als het klinkt. 

013

De eigenaar van de aquariumwinkel waar ik altijd kom, wilde zijn vijver dempen. Maar er zaten allemaal lissotriton vulgaris in. Zielig om deze beschermde diersoort zomaar hun habitat te ontnemen, niet waar? Dus hij had gebeld met Natuurmonumenten of hij de populatie in een nabijgelegen natuurgebied kon onderbrengen.

Dat mocht niet... De boswachter was bang voor 'invasieve soorten'... Heel vreemd dat een soort aan de ene kant beschermd moet worden, maar niet ergens anders uitgezet mag worden om een populatie in leven te houden...

Gerrit Krips

Misschien beter om dit probleem op te nemen met Ravon.