uitleggen bodemfilter

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pvspvs604

hallo ik ben paul.
ik heb 3 marmers en nu wil ik ze aquatisch gaan houden en iedereen heeft het heel de tijd over bodemfilters en ik weet dan niet precies wat hiermee bedoeld wordt.  :-[
ik denk dan aan een gat onder in je bak die water door bv. zand laat stromen en het er vervolgens weer inpompt? ??? ??? (sorry als ik er helemaal naast zit  ;D)
ik weet wel dat je van die filters hebt die je gewoon in je bak "hangt" en die op die manier filteren.
alvast bedankt!
groeten.
(bak is trouwens 60*30*30)

joost.v.wijk

Een bodemfilter is een filter, die aangedreven/aangesloten wordt op een luchtpompje. Het (commercieele) filter is eigenlijk niet meer dan een kunststof plaatje met gaatjes of kiertjes, waarop een buisje zit. Daarop wordt de luchtslang geplaatst. Dit geval ligt op de bodem van het aquarium, onder het grind. De enige weg waar die lucht weer uit kan is via de kiertjes in de filterplaat. Door die blaaskracht wordt water in het grind gezogen, en daarmee ook het vuil. Uiteindelijk is dus het grind het filter.

Zelf maak ik bodemfilters die worden aangedreven d.m.v. een waterpompje.Hierdoor wordt de zuigdruk groter, maar meer verdeeld over een groter oppervlak.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis