Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



salamanders en temperaturen

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harry

Ik heb zojuist eens wat temperaturen gemeten. Mijn larven van de triturus soorten van klein tot metamorfose staan altijd op de vensterbank in de volle zon. Net was het 32 graden in de bakjes. Nooit een probleem
Mijn kweichowensis hebben als de bak in de zon staat 26-28 graden en snacht koelt de bak af tot 12 graden. En de dieren doen het prma. Ik ga vooral experimenteren met temperaturen waarbij dag en nacht flink verschilt, en kijken welk effect dit heeft op de dieren. In de natuur zijn er ook grote verschillen tussen dag en nacht temperatuur. Vooral bij soorten die op hoogte leven.

Eerder is al een artikel geschreven over temperatuurtolerantie van salamanders, maar het gaat mij nu vooral om de dag en nachttemperatuur. Hiermee ga ik ook experimenteren in mijn nieuwe schuur. Hij is bijna klaar, alleen het dak nog en dan wat binnenafwerking en dan de stellingen.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Erwin Bakker

Om te weten welk effect temperatuur heeft op salamanders zul je alle andere parameters, zoals vochtigheid, constand moeten houden. Daar dit moeilijk is, zul je toch minstens de belangrijkste parameters wel moeten meten. Alleen zo kun je eventueel conclusies trekken. Ook zal het aantal salamanders per soort niet te gering moeten zijn. Hoe ga je dit praktisch aanpakken?