Schoonmaken zandbodem, hoe doen jullie dat?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DannyS

Aangezien iedereen wel zijn of haar handigheden heeft, vroeg ik mij af wat voor jullie de beste manier is om de zandbodem van een aquarium schoon te maken. Hiermee bedoel ik niet het schoonspoelen voordat het in de bak gaat, maar het onderhoud aan de bodembedekking.
Ikzelf maat het schoon samen met het waterverversen. (Dit doe ik met een Gardena Voorzetpomp, beste uitvinding ooit) Hiermee kan ik dus rustig het vuil van de bodem afzuigen.
Het nadeel is helaas wel dat je alleen maak kan schoonmaken samen met waterverversen.

Ik heb in de tijd dat ik nog tropische vissen had (jaar of tig geleden) zo'n stofzuiger gehad voor in je aquarium, maar dat heeft nooit goed gewerkt bij mij. Te weinig zuigkracht etc.

Mijn vraag is dus simpel: hoe maken jullie de zandbodem schoon, en hoe bevalt dat?

Harry

Ik haal het zand eruit met een netje en maak het in een emmer schoon door te spoelen en af te gieten. Als ik planaria of hydra in de bak heb zet ik mijn steentjes in kokend water en vernieuw alle planten. De stennen gaan 1 minuut in de magnetron. Voor overgang water naar land kun je ook hydrokorrels gebruiken (wel spoelen) Die doe je in zo'n netje waar vrouwen hun BH in wassen en leg je met net en al in de bak en haalt het er dus ook week makkelijk uit om te spoelen.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

petro pees

Die doe je in zo'n netje waar vrouwen hun BH in wassen
Hoi,prachtantwoorden krijg je af en toe toch op vragen!! :D
Ik schoon het zand van mijn twee bakken op twee manieren,zuig het vuil van de bodem(met zo'n stofzuiger ;D)wat erg goed gaat.
Ook haal ik het zand zo nu en dan in zijn geheel uit de bakken,wat zeker nodig is omdat ik grondfiters gebruik.
Dat spoel ik dan in een emmer onder de kraan en plaats ik daarna met filter en al weer terug.
Petro
Tylototriton Shanjing

robkeulers

Ik zuig met een hevelslang de op het zand liggende rommel af. De gedeeltes die echt dichtgeslibd zijn 'kam' ik met mijn vingers, en na een halfuurtje bezinktijd hevel ik opnieuw.

Ik haal het zand nooit volledig uit de bak, simpelweg omdat dat tot nogtoe niet nodig was, en ik het meestal zonde vond om mijn planten volleidg uit de bak te halen. De bak met mijn popei heeft zo een jaar of 5 gedraaid zonder het zand ooit er uit te halen.

Monique

Ik heb daar een speciale hevelsslang voor. Ik dacht van Prodac met een filter, een ventiel en een afsluiter. Erg makkelijk hoef je nooit meer het water aan te zuigen. En je kan het ding ook verlengen met een tuinslang.
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

Gerrit Krips

Ik gebruik een combinatie van de methodes van Petro en Rob en dat gaat altijd prima. De magnetrontip van Harry zal ik nog aan mijn werkwijze toevoegen. Mijn vrouw zal dat ook wel goed vinden, want ze is toch al gewend dat in de koelkast maden, enchytreeën, artemia's en rode muggenlarven tussen de vleeswaren liggen.

elleke

Ik gebruik ook de  combinatie van de methodes van Petro en Rob en dat gaat goed.
Alles spoel ik om de 4 weken wel de planten af.
Blijf dikwijls vuil op liggen.