1e (?) kweek met Tylototriton kweichowensis

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

robkeulers

Zoals ik al in dit (klikkerdeklik!) topic aangaf is mijn kweichow-club druk aan het afzetten. Vanmiddag zag ik de vrouwen samen afzetten.

Opvallend is dat ze bij de eerste echt warme, zonnige dag afzetten. Voor zover ik nu conclusies kan trekken leggen mijn dieren overdag meer dan 's avonds.

Ik kan (ruw geschat) nu zo'n 25 eitjes zien zitten in het mos, direct boven de waterlijn. Het zijn vrij forse, stevig aanvoelende eitjes.
De vrouwen die afzetten zijn volwassen en 16 cm+. Ik weet de exacte lengte niet, en ga ze nu ook even niet meten ivm stress. Vorig jaar had in enkele onbevruchte eitjes. Mijn vrouw was toen een cm of 13 gok ik. Er wordt gespeculeerd dat kweichowensis al vrij klein vruchtbaar is, maar bij mij was dit in elk geval niet het geval.

De foto's zijn van zeer slechte kwaliteit, maar ik wil de dieren niet verstoren, gezien het geen veelgekweekte soort is durf ik het niet aan om uitgebreid te fotograferen.

1e keer gekweekt in Nederland?

pic 1 een vrouw is aan het afzetten met iets rechts van de poot een eitje.
pic 2 bak van bovne
pic 3 bak van de zijkant met weer een eitje in het mos
pic 4 idem als pic 1
pic 5 een vers afgezet ei in vergelijking met een 20ct muntje

joost.v.wijk

#1
Mooi hoor Rob. Ik hoop voor je dat je die titel op jouw naam mag hebben. Mijn vrouwtje is nu ongeveer een cm of 14, en is van 2007. Weet je ook van welk jaar jouw dieren zijn?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

Ik heb 1 wildvangdier, weet ik de leeftijd dus niet van. Mijn andere dieren is nk van dezelfde lijn als jouw dieren, maar weet niet meer uit welk jaar ze komen, dom he!

Ik moet eens spitten in het forum hier, moet vast te vinden zijn. Het was denk ik ook 2007. Ik zie in bouw en lengte trouwens ook geen verschil meer tussen het oudere dier en de jongere dieren. Zowel de wildvangvrouw als de nk-vrouw zijn aan het afzetten.

Harry

#3
Hoi Rob

Ik raad je aan de eieren uit de bak te halen. 3 jaar geleden hadden we bij ad bouwman ook eieren en die zijn toen bijna allemaal niet uitgekomen. Andy raadde aan de eieren eruit te halen en op een stuk keukenrol te leggen en te besproeien. Dat werkt erg goed met meestal 100% uitkomst

Foto's zien er mooi uit en wat een dikke vrouwen. In ieder geval een succes dat ook het nakweekdier legt. Tot dusver ken ik alleen legsels van wildvangdieren. Dit is een goede stap in de richting van het in stand houden van deze soort in gevangenschap. Ik denk inderdaad dat ze toch wel minimaal een cm of 15 moeten zijn om af te zetten. Ik neem aan dat die dikke dieren de vrouwtjes zijn???

Als 2 vrouwtjes leggen, krijg je wel 200 eieren denk ik.

Mocht je er heel veel krijgen en niet alles kunnen opkweken, hoop ik dat je binnen de club wat eieren verdeeld.

Ben ook benieuwd of je later dit jaar een 2e legsel krijgt, dat had andy ook 2x

Verder ben ik benieuwd naar de temperatuur waarbij ze afzetten in je bak
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Harry

Hoi Rob,

Ik zat de foto van je bak eens te bekijken en vroeg me af hoe je de overgang van water naar land hebt gemaakt. Volgens mij niet met een glasplaat. Ik zie volgens mij gebroken stoeptegels die op piepschuim liggen. Is dat spul op het land reptibark? en wat zit eronder als opvulling? En wat doe je aan onderhoud van het landdeel?
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Jef Janssens

gefeliciteerd rob,leuk voor je! :D
ik denk dat het niet veel uitmaakt hoe je de eieren houd/laat uitkomen.
ik heb destijds ook shanjing eieren gewoon in water laten uitkomen zonder enige uitval.
veel suxes ermee.
gr.
jef

robkeulers

Het bijzondere is dat alle eitjes zonder uitzondering boven de wateroppervlakte gelegd worden, vind ik echt opvallend.


Citaat van: Harry Dresens op mei 22, 2010, 09:37:23 PM
Ik raad je aan de eieren uit de bak te halen. 3 jaar geleden hadden we bij ad bouwman ook eieren en die zijn toen bijna allemaal niet uitgekomen. Andy raadde aan de eieren eruit te halen en op een stuk keukenrol te leggen en te besproeien. Dat werkt erg goed met meestal 100% uitkomst

Alle eitjes haal ik uit de ouderbak bak, dat doe ik altijd (op mijn popei-kippen na ;D) en zal ik bij deze soort dus ook doen.Ik ga een gedeelte op het mos opkweken, een gedeelte ga ik gewoon in het water opkweken, en dan zien we wel wat er van komt.

Citaat van: Jef Janssens op mei 23, 2010, 12:04:51 PM
ik denk dat het niet veel uitmaakt hoe je de eieren houd/laat uitkomen.
ik heb destijds ook shanjing eieren gewoon in water laten uitkomen zonder enige uitval.
veel suxes ermee.

Persoonlijk denk ik dat ze ook in het water moeten kunnen uitkomen. Als dat niet zo zou zijn zouden alle gelegde eitjes na een goede regenbui verloren gaan in het wild, omdat de waterspiegel enkele cm zou stijgen, en dat kan ik me slecht voorstellen. Dus ik denk er hetzelfde over als jou Jef.

De temperatuur van de ruimte is momenteel trouwens 20 graden overdag. S'avonds koelt het af tot ongeveer de buitentemperatuur. Ik heb het idee dat deze hogere dagtemperaturen de trigger zijn tot voortplanting.

Citaat van: Harry Dresens op mei 23, 2010, 06:33:09 AM
Ik zat de foto van je bak eens te bekijken en vroeg me af hoe je de overgang van water naar land hebt gemaakt. Volgens mij niet met een glasplaat. Ik zie volgens mij gebroken stoeptegels die op piepschuim liggen. Is dat spul op het land reptibark? en wat zit eronder als opvulling? En wat doe je aan onderhoud van het landdeel?

Het is een 120 cm-bak met ongeveer 40% land en 60% water. Het waterpeil is zo'n 20 cm (allemaal grove schatting he)
De overgang tussen het land- en watergedeelte bestaat uit gebroken stenen die iets schuin gestapeld zijn, de dieren kunnen hierdoor simpel het water uit. onder het landgedeelte ligt grind, met dan een laagje anti-worteldoek (tegen wegkruipen van wormen en zakken van reptibark in grind), daarboven ligt dus de reptibark.

Als onderhoud doe ik momenteel vrij weinig, de dieren zitten in de koude maanden in een bak met veel meer land. In mijn andere bakken hussel ik de reptibark eens in de zoveel tijd eens om, en dat is voldoende.

Ik moet er wel nog bij vermelden dat ik een bruissteentje in het grind heb liggen, waardoor er luchtbubbels door de reptibark geblazen worden. Het water blijft hierdoor minimaal in beweging en gaat niet stinken. Tevens is het erg belangrijk om de luchtvochtigheid van de reptibark op peil te houden dmv van deze methode.

Het is eigenlijk een variant op de "Beukema-methode" voor landsalamanders met het schuim onder de reptibark. Ik heb geen schuim gebruikt omdat dit te dik gestapeld zou moeten worden. In de bakken waar ik schuim gebruik ligt dit maar een cm of 5 dik, en hier moest het wel 20 cm opvullen, dat was te veel, vandaar het grind. Maar goed, het werkt dus blijkbaar ook! Voor landsalamanders zweer ik bij deze methode, en voor soorten als kweichowensis die wat meer het water gebruiken werkt het dus ook.





robkeulers

Ik heb voor de zekerheid even een check gedaan bij degene die jaren met deze soort gekweekt heeft. Hij heeft 1 jaar opgekweekt op tissue (ging prima), en de laatste jaren kweekt hij ze gewoon op in een aquarium, wat ook prima gaat. D'r is dus geen reden om de eitjes dus niet gewoon in het water te leggen.

robkeulers

De dames hebben het er druk mee. Deze eitjes zijn sinds gisteravond gelegd.

Kenny

tylo-kaviaar  ;D mooi man, je hebt binnekort dus weer de handen vol met opkweken  ;)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

StijnH

Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

naeff002

dat ziet er allemaal heel goed uit moet ik zeggen. Leuk dat er nu toch wel aardig gekweekt wordt met verschillende Tylototriton soorten.

Vind het toch wel jammer dat ik het niet allemaal heb kunnen zien op de bijeenkomst een poosje terug.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Hugo

Dat ziet er allemaal veelbelovend uit, Rob! Gefeliciteerd!
Een supersucces voor Rob "kweichokweker" Keulers! ;D

Ik hoop regelmatig foto's te mogen zien van de de ontwikkeling! :)
Succes, ik hoop dat het opkweken je probleemloos afgaat!

Harry

Wat een geweldig succes!!
Dat gaan er heel veel worden Rob

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

alibombali

Het word nog lastig een passende bijnaam te verzinnen met al zijn recente successen (Rob de Kweiko Keizer uit het zuiden)