wat voor soort heb ik?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

renate1985

Hallo allemaal,

Vandaag heb ik 2 watersalamanders gekregen maar ik heb geen idee welk soort het is.
Heeft iemand een idee welke dit zijn?





Groeten Renate

Kenny

100% Pachytriton
Ik vermoed Pachytriton labiatus maar het geslacht Pachytriton is voor mij een groot zwart gat  ;D ben niet zo thuis in aziatische soorten.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

renate1985

Heel erg bedankt voor je snelle antwoord.
Misschien een stomme vraag maar heeft dit soort ook een landgedeelte nodig?

amy22

Is er op de foto een verwarmingselement te zien? Want salamanders hebben geen verwarming nodig, ze houden meer van koel water (of is dat anders bij deze soort? ???)

Groetjes Amy


renate1985

klopt dat er een verwarmingselement in zit. Er werd tegen ons gezegt dat ze op 20 graden moesten zitten.
Als dit niet klopt en het element moet eruit dan hoor ik dat graag dan halen we hem er meteen uit

renate1985

ik heb op die link gekeken die jij had neergezet en daar staat dat ze maar 13cm water nodig hebben.
Is dat niet erg weinig? Of is het niet erg als het meer is?
sorry, een hoop vragen in 1x  :-[

Kenny

Pachytritons leven in koele stroompjes. Landgedeelte is totaal overbodig alsook de verwarming ;) Voorzie vooral wat beweging in het water en vele verstopplekken (gestapelde stenen bv.) aangezien het een "agressieve" soort is.

ps: nee dat is niet erg  ;) mag gerust meer zijn.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

renate1985

oke dan haal ik het verwarmingselement eruit thanx  ;D
En maakt het uit als het water dieper is? En wat is de maximale diepte?
We hebben er stenen en planten in dus ze kunnen zich goed verstoppen.
Het aquarium is trouwens 120*40*60 ( L*B*H)

Steven DC

Weet ook niet veel over Pachytriton, maar dit lijkt me alleszins geen gewone P. labiatus.  Zou dit P. brevipes kunnen zijn?

Jef Janssens

hoi renate,
zou je aub eens eens een close-up van een van de dieren kunnen maken?
het lijkt me op het eerste zicht pachytriton labiatus,pachytriton brevipes is uitgesloten aangezien de zwarte stiptekening niet op de buik doorloopt.
gr.
jef

renate1985

#11
zal ik gelijk doen de foto komt zo  ;D

ben ze nu op photobucket aan het zetten

renate1985








Ik hoop dat deze foto's goed zijn.
Ze zijn heel bewegelijk dus het is moeilijk om een goede foto te maken  ;D

joost.v.wijk

#13
Lastig  :-\ Er is nog zoveel onbekend. Een P. labiatus lijkt het me niet. Misschien een van de ABCD-species... Helaas zie je ook hierbij vaak weer flinke verschillen binnen de 'soort' en overeenkomsten tussen verschillende 'soorten'.

http://www.ag-urodela.de/daten_arten/pachytriton/taxonomie_biologie_pachytriton.htm

http://www.caudata.org/cc/species/Pachytriton/Pachytriton.shtml


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

renate1985

#14
ah oke bedankt. Jammer dat we niet zeker weten welke soort het precies is maar ze leven goed samen. Met het eten gisteren lieten ze elkaar goed met rust en ze zoeken elkaar ook steeds op.
Is er ook een manier om te zien of het een man en een vrouw is? ons werd gezegd dat dit een koppel is maar waar kan je het aan zien?
We wilde er eigenlijk nog wat vrouwtjes bij zodat er meer in het aquarium zitten maar zolang we niet zeker weten welke soort het is gaat dat niet  :(

Als ik op de linken kijk lijken het combinaties van de verschillende ondersoorten ik zie er niet 1 bij staan waarvan ik denk ja dat is 100% zeker die wij hebben. de ene van ons heeft veel grote zwarte stippels en de andere heeft kleine zwarte stippels, de ene heeft meer rood en de andere veel meer zwart.

edit: Ik heb net op google gekeken bij de verschillende Pachytritons en toch vind ik ze met meeste lijken op de Pachytriton labiatus ik zag dat ook daar best wel wat kleurverschillen inzitten.

Alleen las ik dat het mannetje veel kleiner zou zijn dan het vrouwtje maar bij ons zijn ze ongeveer even groot.
Op welke manier kan je nog meer het geslacht bepalen?