Stelling, salamanders mogen niet meer als huidier gehouden worden

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

naeff002

Ik heb dit stukje met toestemming overgenomen van het schildpaddenforum. Het gaat toch ook over salamanders.

De Hollanders onder ons weten het al; de verkieziingen komen er weer aan, tijd van mooie praatjes en af en toe harde taal van politici die zieltjes willen winnen.

Ik wil met die topic niemand "bekeren", veroordelen of overtuigen van een politieke voorkeur, maar ik denk wel dat het heel belangrijk is dat iedere reptielen en amfibieen liefhebber dit leest.


Quote

In de groene kieswijzer is de volgende stelling geplaatst;

Reptielen en amfibieën, zoals schildpadden en salamanders, mogen vanwege hun natuurlijke gedrag en behoeften niet meer als huisdier gehouden worden.

CDA: Oneens 
Het CDA is tegen het houden van beschermde dieren, en van dieren die in het wild gevangen zijn. Er worden in Nederland echter ook veel salamanders en bijvoorbeeld slangen gehouden door deskundige liefhebbers, die rekening houden met de behoeften van de dieren. Dit wil het CDA niet verbieden.

ChristenUnie: Oneens 
Deze dieren mogen door mensen gehouden worden. Belangrijk is wel dat de kopers van deze dieren voorlichting krijgen over wat het dier nodig heeft aan verzorging en huisvesting, ook als het groter wordt. Ook moeten kopers geïnformeerd worden over de nadelen en risico's van het houden van deze dieren. 


D66: Oneens
 Toelichting volgt nog.

GroenLinks: Oneens
 GroenLinks pleit voor een beperkte lijst van diersoorten die als huisdier gehouden mogen worden. Met deze positieve lijst willen we voorkomen dat exotische dieren in gevangenschap belanden of dat dieren in extreme mate beperkt worden in hun natuurlijk gedrag. Salamanders komen waarschijnlijk niet op die positieve lijst, schildpadden wel.

PvdA: Oneens 
Uiteraard zijn we tegen malafide handel in deze dieren. Ook zijn wij tegen het houden van dieren als dit ten koste gaat van de biodiversiteit. Zolang het om reguliere handel gaat en de dieren onder fatsoenlijke omstandigheden worden gehouden zien wij echter geen bezwaren tegen het houden van bijv. schildpadden of salamanders.



Partij voor de Dieren: Eens 
Er komt een verbod op het houden van diersoorten die daar ongeschikt voor zijn, omdat leven in gevangenschap tegen hun natuurlijke gedrag en behoeftes indruist. Dit geldt voor sommige soorten gezelschapsdieren, maar ook voor dieren die bedrijfsmatig gehouden worden, zoals konijnen en struisvogels. Daarnaast moet de vrijhandel in levende dieren aan banden worden gelegd.



SGP: Oneens Er zit veel verschil in dat type dieren en voor bepaalde soorten is een verbod denkbaar. Maar niet een algeheel verbod.



SP: Eens 
Reptielen en amfibieën mogen niet gehouden worden tenzij ze op een (korte) positieflijst staan en een onafhankelijke commissie van wetenschappers expliciet heeft vastgesteld dat ze geschikt zijn om te houden als huisdier. De SP wil zo'n positieflijst voor alle
huisdieren. Zo gaan we de misstanden tegen dat dieren die volstrekt niet houdbaar zijn en soms zelfs voor mensen en andere dieren gevaarlijke ziektes verspreiden, als huisdier gehouden worden. Het is schandalig dat hoewel de Kamer zich al veelvuldig hiervoor heeft uitgesproken, er nog steeds geen positieflijst is opgesteld.

TON: Oneens
 Toelichting volgt nog.



VVD: Neutraal
 Wat de VVD betreft ten aanzien van het houden van reptielen en amfibieën kunnen we ons niet beperken tot de door de stelling genoemde soorten. Ook slangen behoren tot de reptielen. De VVD zet grote vraagtekens bij het houden van dit soort dieren als huisdier en zou het liefst willen dat zij niet op de positief lijst verschijnen.

Zie en stem stelling 22 :

http://www.groenekieswijzer.nl/doe_de_kieswijzer


Zoals te zien is word de stelling zoals die gesteld is meerdere malen verkeerd geinterpreteerd door de woordvoerders van de politieke partijen (zoals de opmerking over Salamanders van Groen Links) en het is voor mij duidelijk waar mijn politieke voorkeur naar uit zag gaan...

Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Erwin Bakker

Naeff002: "het is voor mij duidelijk waar mijn politieke voorkeur naar uit zag gaan... "

In wat voor een mooie wereld leef jij als je je politieke voorkeur kan laten bepalen door het wel of niet mogen houden van salamanders?

joost.v.wijk

Ik kan me niet voorstellen dat een dierenliefhebber op een partij als 'partij voor dieren' gaat stemmen. Dan zouden veel dieren (ook een kanarie, parkietje of een hamster in een kooi) niet meer mogen. Een dierenliefhebber zou zichzelf onderuit schoppen...


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

DannyS

#3
Allereerst ook maar even een 'disclaimer':
Ik wil in geen enkele mate mensen beinvloeden op welke partij ze moeten gaan stemmen, ik tracht het allemaal zo objectief mogelijk te vertellen.
Vanwege mij politieke interesse ook nog even het volgende:
Dit is uiteraard maar 1 klein onderdeel van een heel verkiezingsprogramma. Ga nooit compleet uit van 1 standpunt als je gaat stemmen. Verdiep je goed in alle standpunten (of doe een stemwijzer en loop die goed door, vergelijk meningen etc.) en maak op die basis je keuze.

Nu dan eindelijk de inhoud, wat overigens geheel mijn persoonlijke mening is.

Ik vraag me toch echt af welke maatstaven ze gaan aanhouden voor zo'n positieflijst. (vrijwel) Alle huisdieren zitten niet in een natuurlijke omgeving, dus dat is een onduidelijke maatstaf.
Het standpunt van de PvDD is dus in mijn ogen alleen maar onduidelijk. Als je kijkt naar dieren die niet geschikt zouden zijn als huisdier dan valt het konijn daar ook onder. Een konijn graaft holen. Ik ken niemand die z'n konijn zo houdt. Toch doen de meesten het prima in een gewone kooi.

Het neemt dus allemaal niet weg dat een dier die niet exact gehouden wordt zoals dat in het wild geen prettig leven zou kunnen hebben. (Edit: Verduidelijking hiervan in mijn volgende post)

Er is naar mijn mening geen korte lijst te maken van dieren die wel mogen. Simpelweg zeggen 'kikker' of 'slang' is ook érg kort door de bocht (kijk naar standpunt VVD, bijvoorbeeld). Er zit een flink verschil tussen een Boa van 4 meter en een kousenbandslang van 30cm. Er komt volgens mij bij veel partijen ook meer gevoel bij kijken dan echte kennis. Ik ben dan ook benieuwd of de partijen die het 'Eens' waren met de stelling ook de knuffelbare dieren willen verbieden, omdat dezelfde argumenten voor die dieren te gebruiken zijn. Ik weet dus niet of het veelal een gevoelskwestie is of dat het goed is doordacht.

Andersom een lijst maken lijkt mij makkelijker. Je kan veel makkelijker een lijst maken van dieren (soorten) die alleen door deskundigen/dierentuinen gehouden kunnen worden.

Erwin Bakker

Danny Stammers:  "Het neemt dus allemaal niet weg dat een dier die niet exact gehouden wordt zoals dat in het wild het geval is geen prettig leven kan hebben."

Dat is nogal een statement. Mag ik aannemen dat je dat niet zo EXACT bedoelt als dat je het stelt.

DannyS

Als je kijkt naar huisdieren zoals een konijn, is er weinig nog te vinden van een overeenkomst met de natuurlijke omgeving. Een kooitje van laten we zeggen 80*60 met een centimeter of 2 zaagsel op de grond, een etensbakje, drinkflesje en misschien een beetje hooi is héél wat anders dan een grote weide waar het dier kan graven, rondspringen en voor zijn eigen eten moet zorgen. Ondanks het enorme verschil heb ik niet het idee dat het gemiddeld konijn een ellendig leven heeft, al kan ik natuurlijk niet in hun koppie kijken.

Er zijn uiteraard dieren, zoals bijvoorbeeld salamanders en kikkers, die het beste overleven (of alleen maar) als het onderkomen zo natuurgetrouw mogelijk is. Al ken ik zelf geen mensen die exact grond- of plantensoorten in hun salamanderbak doen zoals dat in het wild zo het geval is.

Het hangt dus wel van de diersoort af. Het houden van veel reptielen/amfibien/insecten is daarom veel moeilijker dan een 'simpel' konijn.


@Erwin: Ik neem aan dat je dit bedoelde, of zie ik iets over het hoofd?

Erwin Bakker

Ik lees je stelling precies andersom, maar dat zal wel aan mij liggen. Is nu in ieder geval duidelijk wat je bedoelt, zelfs voor mij.

DannyS

Het stond inderdaad een beetje raar, dat ligt niet aan jou :p. Ik heb het (hopelijk) wat duidelijker gemaak nu in mijn eerste post.

Apocalyptica139

CiteerHet houden van veel reptielen/amfibien/insecten is daarom veel moeilijker dan een 'simpel' konijn.
Heb je het niet zo op konijnen, Danny??  ;) Een konijn juist houden is naar mijn mening even moeilijk als beginnende reptielen/amfibiën/insecten houden. Ik heb er zelf twee en ik heb een hele studie gedaan naar juiste voeding, tandslijtage en beweging en daar is echt flink veel te leren. Ik denk dat over alle huisdieren flink wat meer te leren is dan de doorsnee dierenhouder weet.

robkeulers

Bij salamanders gebruik ik vaak het criterium: "plant het zich voort, dan zal het beest zich in een goede leefomgeving wanen." Dat werkt natuurlijk niet bij alle soorten salamanders. Om over konijnen nog maar te zwijgen  ;D ;D

Maarre, even wat serieuzer.. Dat is wel het nadeel van diersoorten als konijnen etc. Het valt relatief makkelijk in leven te houden in een vierkant doosje met wat zaagsel, water en voer. Of het dier daar zelf ook gelukkig bij is, dat kun je je afvragen.

robkeulers

Ik heb trouwens nog helemaal niet inhoudelijk op de eerste post gereageerd, dan nu dan maar...


Het maakt me eigenlijk geen bal uit wat de politieke partijen hiervan vinden, althans.. Het zal mijn uiteindelijke stem niet beïnvloeden. Deze items in het partijprogramma zijn echt voetnoten, en heeft dus ook bij de partijen zelf erg weinig prioriteit, en zo hoort het ook.
Ik denk dat we in de huidige economisch onzekere tijden, en onrust tussen verschillende bevolkingsgroepen wel wat anders hebben om ons druk over te maken.

De salamanderhobby is belangrijk voor me, maar ik hecht stemtechnisch toch veel meer aan andere standpunten van de partijen.

Roy van Grunsven

De meeste partijen worden ook niet gehinderd door enige kennis van salamanders.
Sommige salamanders zijn zeer geschikt als huisdier en met enige kennis goed te houden (zoals jullie allemaal weten). Ze zijn zeker makkelijker op een manier met goed "welzijn" te houden dan konijnen of honden.