Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Salamanders spotten

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joery Tackaert

Wanneer is het de beste tijd (periode van het jaar, dag) om salamanders te spotten (in het wild)

alibombali

Nu....
(en dan het liefs s'nachts wanneer het zachtjes motregent)

StijnH

In het voorjaar (nu dus) en op dit moment zie ze ook wel in poeltjes of erlangs, vaak onder stronken of stenen. Snachts gaan ze vaak aan de wandel zoals alex al zegt, tenminste als er weinig wind staat.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

robkeulers

Je hoeft niet eens te wachten tot het regent hoor, dat geldt met name voor de salamanders die je op het land kunt vinden. Als je nu in het donker bij de voortplantingsplekken gaat zoeken met een (felle) zaklantaarn kun je ze soms in grote dichtheden vinden.

kijk voor meer details eens op www.ravon.nl


Joery Tackaert

Ik ben al twee avonden gaan kijken, 1 keer in het bos en 1 keer aan een poel, maar buiten een muis heb ik niets gezien  :(
Moet je kijken in het water of aan de oevers?
In het bos waar ik geweest ben, zouden vuursalamanders moeten zitten. Kun je die ook overdag zien of enkel 's nachts?

Roy

Ik ben ook al een aantal keren de laatste weken in het bos geweest en langs wat watertjes hier in de buurt van mijn huis (kleve D), enkeld padden gezien  :(

Iemand ervaring waar bepaalde salamander te zien zijn in de regio nijmegen/groesbeek/berg en dal ?

robkeulers

ik heb het ook al in andere topics gezet: koop dit boek (klikkerdeklik) en neus eens rond op www.ravon.nl. Niet dat we hier niet willen helpen, maar we zijn toch een beperkte groep waarvan ook nog maar een beperkt gedeelte in de buitenlucht salamanders spot. de site van Ravon (forum!) is hier veel meer op toegerust.

jasonmaes

overdag gewoon onder boomstronken gaan zoeken
in het bos waar ik ga zoeken zaten toen 24 kleine watersalamanders
28 alpenwatersalamanders en een aantal vinpootsalamanders

Joery Tackaert

Vandaag 2 alpenwatersalamanders gezien  :) het waren wel nog kleintjes, verder ook een poel tegengekomen die vol zat met vinpootsalamanders (Lissotriton helveticus)

Roel

Gisteren met een mede lid door de Ardennen gereden.
Op bekende plekken waar alpestris en helveticus voorheen(5 jaar geleden) massaal voor kwam nu weinig meer gezien wel heel veel kikker/padden larven. Slechts een paar dieren waarbij de mannen een overhand hadden. Sinds ik er de laatste keer ben geweest heeft er echter een massale boskap plaats gevonden. Alles ligt nu in de zon en met de weinige regen van de laatste tijd is het helaas moeilijk voor de beesten om te handhaven. De weinige vrouwen die we tegen kwamen waren dik.(het eten van dikkopjes of aanwezigheid van eieren echter slechts nog maar een sporadische mogelijkheid meer tot afzetten in de vorm van wat gras en mos) Wel veel bij voedering gezien voor het grote wild in de vorm van mais en zout.(die hebben bij onze zuiderburen wel de aandacht van de boswachter maar sala's?)
Locatie: Zuidelijke Ardennen tegen de Franse grens.
Gelukkig zijn we op bepaalde plaatsen wel wederom larven tegen gekomen van S.s.terrestris(ander biotoop).Variatie van één tot wel 30 per locatie.
Alles lekker laten zitten en volgend jaar gaan we wederom tellen.
Volwassen dieren en één-twee jarigen niet gezien.(alles overdag).

MartinS

Helaas heb ik dit ook al vaak gezien. Kende in Overijssel vele plaatsen waar in overvloed verschillende amfibieën te spotten waren. Echter met de groei van Zwolle (rondwegen en nieuwe wijk) zijn deze plekken allemaal verwenen onder het asfalt. Had ik net een aantal nieuw mooie sloten en beboste gebieden gevonden leggen ze er weer een geheel nieuwe weg neer. Kilometers natuur kapot, kan er wel triest van worden....
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana