Lissotriton helveticus & Triturus carnifex

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robert van Diest

Weet iemand waar de Vinpootsalamander (Lissotriton helveticus) voorkomt in NL? Ik vind dit een erg mooie soort, misschien ga ik er nog wel eens naar zoeken.

En ik had nog een vraag of de Carnifex. In dit wikipedia artikel staat dat de Carnifex lokaal ook in nederland voorkomt. Ik heb deze soort vaak voorbij zien komen bij salamanderhouders, dus het is blijkbaar niet illegaal ze te houden. Mag je ze dan ook uit de plas vangen, of is er een overdrachtsbewijs nodig zoals bij Marmersalamanders?

Kenny

T.carnifex is uitgezet geweest op de veluwe als ik me niet vergis door iemand die ze thuis in z'n vijver had en dacht dat ze niet konden ontsnappen. Ze zijn dus niet inheems in NL, je mag ze enkel houden met de nodige papierhandel zoals bij T.marmoratus idd.

L.helveticus komen in NL alleen voor in Noord-Brabant en Limburg al ben ik geen Nederlander en kan ik hier wel mis zitten  ;)
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

André

#2
hier is een kaartje waar grofweg op aangegeven staat waar Triturus carnifex voorkomt

http://www.ravon.nl/Soorten/Amfibieën/ItaliaanseKamsalamander/tabid/219/Default.aspx

en 1 voor de lissotriton helveticus

http://www.ravon.nl/Soorten/Amfibieën/ItaliaanseKamsalamander/tabid/219/Default.aspx

Dit moet wel meer duidelijkheid geven. RAVON is voor inheemse amfibieën echt een top site, wil je wat weten zoek dan eerst hier even op ;)



Edit: links gefikst

robkeulers

koop dit boek Atlas van reptielen en amfibieën in Nederland (Klikkerdeklik!) Er staat het biotoop in waar dieren in voorkomen, de verspreidingskaartjes in redelijk detail, wetgeving etc etc. Een enorme aanrader voor alle salamanderliefhebbers. Op het moment dat je ook salamanders in de natuur wil zien is dit boek al bijna ene must als je het mij vraagt! 'T is een boek met hoogwaardige informatie op een goed leesbaar niveau. Ik lees er momenteel bijna dagelijks in.Bij winkels al BOL etc. ook online te koop.

Over de Helveticus, ze zijn niet zo heel algemeen, zie het onderstaande kaartje dat ik van deze ravon-pagina (klikkerdeklik!) geleend heb. VOor meer details, zie site en boek!



Over de carnifex, Deze salamander is in de jaren 80 (dacht ik?) verkocht in een tuincentrum op de veluwe. Mensen hebben hem ter goeder trouw in de vijvers gezet en dat beest weet zich te handhaven. Hierdoor hebben we nu een carnifex-populatie op de veluwe. Dit is wel het ultieme voorbeeld waarom we erg voorzichtig moeten zijn met het ontsnappingsvrij maken van onze buitenbakken.

Hoe het nu technisch zit of je ze zo zou mogen vangen? Ik weet het niet eigenlijk, leuke vraag! Ik zal het eens gaan navragen.

Edit: op het moment dat ik wil verzenden zie ik dat Andre tegelijkertijd de links naar Ravon gepost heeft, maar goed, beter dubbel dan niet he! succes ermee.

Roel

helveticus heb ik voor een jaar of twee nog gespot hier in Tilburg in twee biotopen. Eén ervan is inmiddels verwoest door de nieuwbouwwijk De Witbrand(erg spijtig overigens).
Verder komt hij o.a. ook voor in de omgeving van Breda(kogelvanger).
Gelukkig wel een beschermd natuurgebied.

Sergé Bogaerts

Triturus carnifex is, hoogstwaarschijnlijk in de jaren zeventig ontsnapt uit een tuincentrum en weet zich inmiddels te handhaven. Je mag ze niet zo maar vangen, ondanks dat de soort een exoot is voor de Nederlandse fauna. Dat komt denk ik omdat de soort Europees ook wel beschermd is. Dit is overigens nog wel voedsel voor juristen.

Overigens als je Lissotriton helveticus wil zien is een natuurreis boeken naar midden Frankrijk (www.tigouleix.nl) een manier om 100% zeker te zijn dat je ze ziet. Ik kom er net vandaan en heb er tientallen gezien :-)

Steven DC

Streken als La Roche en Han-sur-Lesse (Belgische ardennen) komen zowat alle soorten voor. Kamsalamander heb ik daar nog niet gespot, maar wel L. vulgaris, L. helveticus, I. alpestris en Salamandra s. terrestris. Zeker de moeite dus om te gaan opzoeken  ;)