Verrucosus variant

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

rob

De 18 lichte verrucosus die ik sinds enkele weken in Nederland heb, samen met 2 andere leden van de salamandervereniging zullen opgenomen worden in het Tylototritonproject. Meer foto's van de dieren vind je hier:

http://www.caudata.nl/index.php?option=com_smf&Itemid=28&topic=269.0

Verder kunnen de leden van de salamandervereniging op het afgeschermde stuk van de site kijken op welke wijze ze vervoerd zijn.

Deze mail heb ik gemaakt om de informatie die ik tot nog toe heb geplaatst te bundelen. In de volgende editie van het blaadje van de salamandervereniging zal ik een artikel schrijven over wat ik tot nog toe weet van deze dieren, en alle info die ik heb meegekregen van de kweker

R

Mark

Ik zal deze dieren inderdaad registreren voor het project. We hebben nu een mooie basis voor de lichte variant binnen het project. Deze dieren zijn vooral interessant omdat ze 100% zuiver zijn, evenals de andere vormen binnen het project.

Heb je toevallig al gekeken naar de geslachten Rob? Op deze lengte is het waarschijnlijk al wel te zien aan de vorm van de cloaca.

rob

Nou Mark, ik ben daar absoluut geen Held in. Op cuadata.org staat wel een handleiding bij tylototriton-soorten, maar ik vind het niet makkelijk.. Misschien dat jij er wat aan kunt zien als ik foto's plaats?

Hoe zit het met de vorm van de kop, valt daar ook wat aan af te lezen?

Mark

Bij halfwas dieren is het erg moeilijk te zien aan de hand van foto's, maar ik wil het best proberen...

Tja vaak hebben mannen een wat smallere kop, maar de verschillen zijn slechts miniem. Ik vind het geen betrouwbare methode. Maar alle kenmerken bij elkaar; bouw, kopvorm en cloaca, kunnen wel met enige zekerheid iets over het geslacht zeggen.

En anders moeten we gewoon nog even geduld hebben :P

Jef Janssens


hier enkele voorbeelden. foto 1 en 2 is een man en 3 en 4 vrouw.
Dit kan je bij juvenielen ook al zien, ook rekening houden met de staartlengte en hoogte.

Mark

Klopt inderdaad. Maar buiten de voortplantingstijd is de staart niet zo sterk verhoogd als bij deze dieren, dan is het niet zo heel makkelijk...

Jef Janssens

maar de aanzet van de cloaca blijft wel duidelijk,en deze is bij jongere dieren vaak wel te zien.
er zitten natuurlijk altijd een paar twijfelgevallen tussen.