nieuwe ronde nieuwe kansen...de start is goed iig

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marloes

Afgelopen dinsdag ben ik (samen met een moeder) naar Alex gereden voor nieuwe salamanders. Ik heb het soort T. Dobrogicus meegekregen en een aantal eitjes. De kinderen in de klas waren er helemaal verrukt van en zijn vooral zeer onder de indruk van de kammen van de mannetjes.
Diezelfde middag hebben de moeder en ik de bak helemaal opnieuw ingericht. De salamanders erin gedaan en deze begonnen gelijk met het inspecteren van de bak. Een aantal begonnen ook al te eten (weet niet of dat een goed teken is maar ik ga er maar even van uit van wel).

Tot mijn grote verbazing zag ik gisterochtend een vrouwtjesalamander een beetje 'raar'' doen met een plant. Bij een nadere inspectie bleek dat ze eitjes aan het leggen was. Kinderen helemaal onder de indruk en eigenlijk niet meer weg te slaan bij de bak. Nu zijn 2 van de 4 dames aan het leggen en we hebben, tot nu toe, 95 eitjes uit de bak kunnenen. Van de eitjes die wij gekregen hebben van Alex kun je al 4 kleine sallies erin ondekken. Deze heb ik even onder een vergrootglas voor de kinderen gelegd en een nieuwe biologieles was geboren. Ook denk ik dat we gezien hebben hoe een mannetje een vrouwtje aan het versieren was.

De kinderen en ik zijn iig erg benieuwd hoe zich dit allemaal verder ontwikkeld  ;D

Marielle

Kijk! Dat is inderdaad een goed begin! Succes met het opkweken!

Steven DC

Ik kan me inbeelden dat dit erg interessant voor die kinderen! Kon ik de tijd terugdraaien, had ik zeker in jou klas gezeten :D

elleke

hallo Marloes,

veel succes met u nieuwe dieren en met het opkweken.

Coen Deurloo

Goed om te lezen Marloes! En super van Alex dat hij je deze dieren wilde doneren. Ik hoop dat het deze keer beter gaat, T. dobrogicus is in ieder geval een van mijn favoriete soorten, en mijn groep komt ook van Alex vandaan.

Marloes

#5
Alex heeft inderdaad 4 diertjes gegeven ik heb er drie gekocht.
TOt nu toe staat de teller van eitejs op 234 en zijn 6 kleine larfjes zichtbaar in hun eicel. Deze zullen vast snel uitkomen. ben benieuwd  ;D ::) :o :D

joost.v.wijk

Citaat van: jvandekamp op maart 30, 2010, 08:38:43 PM
hoi marloes,

Ik zal ff uitlegen aan iedereen waar ik de achterwand van gemaakt heb.
zuur vrij silecone voor auqarium,s,tegellijn.acrylverf en piepschuim.
Ik gelooft zeker dat dit geen kwaad kan.
omdat het ook in auqarium,s en voor watergaam bakken word gebruikt.                      en voor de rest houden we het in de gaten.

?  ???


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

andrizay

Dit gaat denk ik over het stukje dat Marloes heeft geschreven in''Hulp bij zieke salamanders" (mijn salamanders sterven :'() op 29 Maart of niet  ???


joost.v.wijk

Dan is het misschien makkelijker als je dit bericht in datzelfde topic had geplaatst. Dit is idd verwarrend, er is niets waar de gegevens in dit bericht zijn terug te halen in dit topic. Is erg onhandig om topics door elkaar te gooien.  ;)


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Marloes

UPDATE:
geteld zijn 468 eitjes en moet morgen nog weer rapen in de bak maar heb het idee dat de dames het meer en deel nu gelegd hebben (gelukkig want houd geen plantje meer over...dus niet meer : JUF IK DENK DAT DE SALAMANDER DOOD IS...nu: JUF WE HOUDEN GEEN PLANTJES MEER OVER ;) je kunt voorstellen dat ik de 2de reactie grager hoor)

Ik heb nu 10 larfjes die eten als een gek en een stuk of 15 die op het punt staan om uit te komen. Erg mooi om te zien . Morgen neem ik de larfjes weer mee naar de klas.

Ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen.

elleke

Hoi Marloes,

Het is u ook van harte gegund, ben echt blij voor u dat het zo goed gaat.
Zeker na alle ellende die jij ook hebt meegemaakt.
Ga zeker duimen voor u.
en ja wie weet kunnen we binnenkort info uitwisselen.
;D

Marloes

ondertussen 4 vier nieuwe larfjes die zich te goed doen aan de watervlooien mooi om te zien  :D

Marloes

22 levende larfjes en nog een stuk of 15 die uit moeten komen. Ben benieuwd hoeveel er uiteindelijk overblijven :)