Salamander excursie in Zuid-Limburg

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Coen Deurloo

22 maart was er een bijeenkomst van de salamandervereniging bij Rob Keulers. Ik bleef logeren, want het plan was om op zoek te gaan naar Salamandra s. terrestris, een ondersoort van de vuursalamander. Het weer was perfect; iets warmer en bovendien regende het ook een beetje. De temperatuur was zo rond de 12 graden. Na een memorabel avondmaal van heerlijke zelfgemaakte pizza's, bereid door Anniek, zijn we in de schemering op pad gegaan.

Onderweg zagen we iemand met een zaklamp de berm afstruinen, het bleek een vrijwilliger te zijn die de padden (Bufo bufo) hielp overzetten tijdens de paddentrek. In de emmers zaten alleen padden, en veel!





Een indrukwekkend aantal padden dus. Nadat Rob een praatje heeft gehouden met de vrijwilliger (ik kon helaas niet alles verstaan) zijn we verder gereden. Op het gedeelte waar geen omheining met ingegraven emmers stonden moesten we letterlijk om de padden heen rijden, en zagen we helaas ook veel geplette dieren op het asfalt.

Een stukje verder hebben we de auto geparkeerd en zijn we op pad gegaan om de vuursalamander te vinden. Ik vond het enorm spannend allemaal, aangezien ik nog nooit eerder een vuursalamander in het wild heb gezien. Het betrof een vrij kleine biotoop, een bosje met daardoorheen een klein beekje. De vuursalamanders leven in het bos en zetten de larven af in het beekje. Na ongeveer 100 meter lopen zagen we meteen een vuursalamander. Het is ongelofelijk hoe fel gekleurd deze dieren zijn en tegelijkertijd toch niet enorm goed opvallen, we liepen er bijna langs terwijl hij midden op het pad liep.




Een meter of 2 verder vonden we er nog een, beide mannetjes.

Verderop vonden we het beekje. Dit beekje mond uit in een klein en ondiep poeltje van ongeveer 1 meter bij een meter, en zat werkelijk overvol met Alpenwatersalamanders, Mesotriton alpestris, we schatten zo tussen de 50 en 75 dieren. Schitterende blauwe dieren, en dikke vrouwen met een mooi gemarmerde tekening. De temperatuur van het water was ongeveer 8 graden.





Op het land vonden we nog een mannetje onder een stuk hout.



Hierna zijn we wat meer stroomopwaarts van het beekje gaan zoeken. In het beekje zaten een aantal vuursalamander larven, waarvan een vrijwel geheel wit was, op de ogen en enkele vlekjes na.




Helaas vonden we ook 4 dode vuursalamanders aan de kant van de plek waar de larven worden afgezet. Hoe en waarom deze dieren zijn doodgegaan is nog onduidelijk, wellicht dat de vorst er iets mee te maken heeft gehad.





Hierna hebben we helaas geen vuursalamanders meer gezien, wel veel padden, die werkelijk overal rondlopen in het gebied. Het was ook al een tijdje gestopt met regenen, waardoor het voor de salamanders minder geschikt is om aan de wandel te gaan.

joost.v.wijk



C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

André

wauw,...... wat een schitterende dieren, heel mooie foto's ook
echt super leuk om zo'n verslag te lezen.

DannyS

Limburg is een erg mooie locatie voor het zoeken van dieren. Mooie variatie aan dieren daar.
Leuk verslag en mooie foto's!

Steven DC

Mooie foto's Coen! Bedankt voor het delen

Robert van Diest

Ik heb echt genoten van al deze foto's. Ik denk dat ik de volgende vakantie in de ardennen ook maar eens Vuursalamanders ga zoeken :)

Monique

Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

naeff002

inderdaad schitterende dieren. Hoop ook eens te kunnen gaan kijken in Limburg.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Patrick dk

Schitterende foto's mannen. Er is hier per direct besloten om de meivakantie maar in Limburg te gaan vieren ! ;D
C orientalis

robkeulers

CiteerHelaas vonden we ook 4 dode vuursalamanders aan de kant van de plek waar de larven worden afgezet. Hoe en waarom deze dieren zijn doodgegaan is nog onduidelijk, wellicht dat de vorst er iets mee te maken heeft gehad.


Het vinden van een dode salamandra, laat staan 4 stuks zat me toch niet lekker. Hierop heb ik contact gezocht met Ravon. Ik geloof dat er links en rechts wel een alarmbelletje is gaan rinkelen. De dode dieren hebben we opgehaald en liggen nu bij de Universiteiten van Utrecht en Gent ter onderzoek. Wordt vervolgt!

amy22

Het blijven toch mooie beestjes, die vuursalamanders. Jammer dat er 4 dode waren gevonden :(

StijnH

Appart van die 4 dode  ??? ben wel benieuwd wat nou de oorzaak is...

Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

elleke

Schitterende dieren. Toffe foto's
Wat kan een natuurwandeling  tof zijn.
En zeker als je de dieren in het wild kan bezig zien.
Jammer van de 4 dode.

Roel

Ben benieuwd wat er uit de sectie komt

Monique

ja daar was ik ook benieuwd naar. Landbouwgif?
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu