Neuergus kaiseri op CITES I

0 Leden en 4 gasten bekijken dit topic.

naeff002

ook nog even extra gevraagd aan iemand die al jaren te maken heeft met Cites I dieren en ook geneticus is voor het ESF en ook daarom volledig op de hoogte moet zijn over Cites verklaringen en hij zegt het volgende

De regelgeving is dat je een CITES document moet aanvragen voor de overdracht van een dier; dat is dus ook de betekenis van het document.
Een document dient dus door de kweker aangevraagd te worden voor de verkoop zodanig dat bij de overdracht ook het document aanwezig is. Verder is er voro elke houder de verplichting een administratie bij te houden waarin ondermeer staat aan wie dieren zijn afgeleverd (en met welke CITES documenten) en van wie dieren zijn overgenomen (en met welke CITES documenten). In deze administratie hoort dus ook een sluitende kweekadminstratie te staan.
Als jij dus CITES aanvraagt voor de verkoop moet je dan ook de legale herkomst van de ouderdieren middels die administratie en met verwijzing naar de CITES documenten kunne aantonen.

Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Niels D

Klopt, Cites is voor de overdracht, maar volgens het Citesbureau ben jij geen eigenaar als jij niet op het formulier staat. Als jij nakweek overneemt met Cites en daar vervolgens weer nakweek van krijgt, kan jij daar geen Cites voor aanvragen als jij de eigenaar niet bent. Dan moet de kweker voor alle nakweek die voortvloeit uit zijn nakweek Cites aanvragen. Dan krijg je het piramide effect.
Het is wel zo dat je de Cites dan eigenlijk pas om hoeft te zetten als je nakweek verwacht.
Jij bent ook altijd verantwoordelijk om de rechtmatigheid aan te tonen van het onder je hebben van de Citesplichtige dieren. Mocht er ooit iets met de administratie van de oorspronkelijke kweker gebeuren, ben je nat. Ik adviseer in ieder geval om even met Dienst Regelingen te bellen van het ministerie, die kan in jouw geval uitleggen hoe of wat.  
Deze info tevens besproken met collega/reptielenkweker en Dienst Regelingen en zij sloten zich hierbij aan.
Voor de duidelijkheid, dit gaat over Cites I dieren. Cites II heeft het slechts over een overdrachtsverklaring met de namen van de koper en de verkoper.

Gr Kimmy
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Harry

volgens mij heb je gelijk kimmy, hoe kom je aan deze informatie?

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Niels D

Dit heeft ze onlangs nog in haar opleiding moeten behandelen. Voor de zekerheid heeft ze nog met Dienstregelingen van het ministerie gebeld. Hier maakt het CITES-bureau onderdeel uit.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Harry

dus kimmy heeft gelijk. dan zijn dus officieel alle kaiserii's waarvoor alex papieren heeft aangevraagd nog steeds zijn eigendom. Toch handig als iedereen dat weet, dan komen we straks niet voor verrassingen te staan.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Alex Kenter

#80
De soort Neurergus kaiseri is sinds 15 augustus 2010 opgenomen op Bijlage A.
Voor CITES wordt iedere eigendomsoverdracht gezien als een commerciële handeling. Het maakt bij deze overdracht niet uit of u geld of een wederdienst ontvangt. Daarom heeft u bij overdracht altijd een EG-certificaat nodig, ook als u geen enkele tegenprestatie ontvangt.

U kunt EG-certificaten aanvragen voor overdracht van bijlage A dieren naar andere personen. Deze dieren kunnen niet gemerkt worden en daarom is het alleen mogelijk om transactiespecifieke certificaten af te geven. Dat betekent dat er door middel van zo'n certificaat éénmalig een ontheffing wordt gegeven voor het verbod op handel van bijlage A. Het is met een transactiespecifiek certificaat dus mogelijk om de dieren éénmalig over te dragen naar iemand anders. Het is in sommige gevallen mogelijk om meerdere dieren op 1 certificaat te zetten. Als u bijvoorbeeld 5 nakweekdieren wilt overdragen naar 1 persoon, dan kunt u dit aangeven op uw aanvraagformulier. De dieren moeten dan tegelijk met het EG-certificaat worden overgedragen naar die persoon.
Het is niet verplicht om ten tijden van de aanvraag te weten naar welk adres de dieren toe gaan, maar het is wel wenselijk. Als het namelijk wel bekend is, wordt dit adres vermeld op het certificaat en is de legale herkomst van de dieren ook voor de ontvangende partij duidelijk aan te geven. Anders moet dit vooral blijken uit de administratie.

Voor dieren die op Bijlage A zijn opgenomen is het verplicht een registratie bij te houden. In deze registratie wordt per dier aangegegeven van wie dit dier is overgenomen, van welke ouderdieren dit dier afkomstig is, wanneer het geboren is/ uitgekomen is, naar wie het eventueel overdragen is enz. In de bijlage is de regeling administratie bijgevoegd waarin precies staat wat er in zo'n administratie opgenomen moet worden.
U neemt in de administratie (indien van toepassing) ook de nummers van de EG-certificaten over.

In de nieuwsbrief van januari-februari die in de bijlage is toegevoegd, kunt u zien hoe u kunt zien of een EG-certificaat voor meerdere of eenmalige overdracht geldig is.

U kunt uw aanvragen digitaal indienen. Hiervoor kunt u contact opnemen met het DR-loket via 0800-22 333 22.

Harry

#81
CiteerHet is niet verplicht om ten tijden van de aanvraag te weten naar welk adres de dieren toe gaan, maar het is wel wenselijk. Als het namelijk wel bekend is, wordt dit adres vermeld op het certificaat en is de legale herkomst van de dieren ook voor de ontvangende partij duidelijk aan te geven. Anders moet dit vooral blijken uit de administratie.
[/b]

je hebt ook geen fout gemaakt Alex, maar de hele vraag  waarover dit topic gaat is waarom je het adres waar de dieren naar toe gaan niet vermeld hebt bij de aanvraag, terwijl in de regelgeving duidelijk staat dat dat wel wenselijk is. en dat als het wel bekend is het op het certificaat moet worden vermeld.

Misschien kun je daar bij de volgende aanvragen wel rekening mee houden. Dit is alles wat ik met dit topic wil vragen en uitleggen.


als je bijvoorbeeld met dieren naar een beurs gaat weet je nog niet wie de nieuwe eigenaar is. `Dan kun je toch certificaten aanvragen en punt 2 openlaten. De nieuwe eigenaar kan dan zelf alles op zijn naam laten zetten.

Als in jouw geval de nieuwe eigenaar wel bekend is, kun je het net zo goed in een keer bij punt 2 invullen. Dat spaart de nieuwe eigenaar weer kosten. En men is niet afhankelijk van jouw administratie.

het verhaal over wie eigenaar is laat ik hier gewoon even buiten.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Alex Kenter

Het stuk tekst (wat staat onder wetgeving Kaiseri) heb ik gepost om aan te geven dat het bij het cites-buro ook niet 100% helder is.
Namelijk tijdens het aanvragen van de papieren (wat ik samen met een medewerkster heb gedaan) werd mij alleen de optie gegeven mijn eigen naam, de naam van de kweker op de cites-papieren te vermelden.
De cites-papieren staan op mijn naam, maar de nieuwe bezitters zijn de eigenaar.
Dit heb ik naderhand na aandringen van een nieuwe bezitter, nog een keer telefonisch gecheckt.
De nieuwe bezitters hoeven pas cites-papieren op hun naam aan te vragen wanneer zij zelf met de Keizers kweken en ze van de hand wil doen.


Voor eventuele verdere vragen: kunt u contact opnemen met het DR-loket via 0800-22 333 22.

Harry

#83
CiteerNamelijk tijdens het aanvragen van de papieren (wat ik samen met een medewerkster heb gedaan) werd mij alleen de optie gegeven mijn eigen naam, de naam van de kweker op de cites-papieren te vermelden.


Duidelijk Alex. Meerdere mensen bellen met het CITES bureau en krijgen verschillende antwoorden.
Ik heb weer gebeld en ze hebben nu de vragen aan een CITES expert voorgelegd en ik krijg spoedig 100% uitsluitsel over de volgende 2 vragen:

1. Wie is eigenaar als punt 2 niet is ingevuld.
2. Heeft de aanvrager (kweker) wel of niet de optie om punt 2 (nieuwe eigenaar) in te vullen.

dan is aan alle onduidelijkheid een einde.

het is inmiddels wel duidelijk dat iedereen zonder enig probleem de dieren op zijn eigen naam kan zetten door voor 15 euro een nieuwe cites verklaring bij het bureau aan te vragen.
we onderzoeken momenteel of het ook in een keer had gekund. Dat bespaart kosten.

Ik post het zodra ze mij terugbellen.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

petro pees

#84
Het is dus niet duidelijk dat een ieder voor 15 euro een nieuwe cites verklaring kan aanvragen.
Bij de aanvraag moet je namelijk kunnen overleggen waar je de dieren vandaan hebt en wie de ouders zijn.
Alles moet op legale manier verkregen zijn en vooral bewijsbaar,ergo niemand kan ZOMAAR een cites verklaring aanvragen.
Hoewel het allemaal in zijn kinderschoenen staat bij de betreffende instantie zijn er dus al duidelijke regels!
Voor de duidelijkheid en meteen het antwoordt:Nakweekdieren verkregen met de benodigde cites kunnen als zij zelf weer voor nakweek gaan zorgen geregisteerd worden,op het adres waar ze ten die tijde verblijven.
Dit schudt ik niet zomaar uit me mouw,ik heb me daar indertijd mee beziggehouden samen met een woordvoerster van het desbetreffende bureau.
Dus bij deze hoop ik dat een ieder die het wil weten nu zijn/haar antwoordt heeft.

1.De eigenaar is diegene die de dieren heeft overgenomen en in het bezit is van de papieren.
2.De aanvrager (kweker)heeft niet de optie om de nieuwe eigenaar in te vullen.
  Reden hiervoor is dat ten tijde van de aanvraag er nog geen nieuwe eigenaar is en de dieren
  dus bij de kweker geregistreerd staan.

Petro

citaat(het is inmiddels wel duidelijk dat iedereen zonder enig probleem de dieren op zijn eigen naam kan zetten door voor 15 euro een nieuwe cites verklaring bij het bureau aan te vragen.
we onderzoeken momenteel of het ook in een keer had gekund. Dat bespaart kosten.)
Tylototriton Shanjing

DannyS

Wel balen dat de persoon waar ik (en Do) mijn dieren vandaan heb spoorloos is.
Ik had op de ledenbijeenkomst begrepen dat hij 'gepakt' is? Heeft iemand hier meer info over?

Harry

petro,

Mensen die dieren van alex hebben overgenomen met eg certificaat (dus cites 1 papieren) kunnen de dieren nu al op hun eigen naam zetten, of wachten dat ze nakweek krijgen. Daar waren we het al over eens, want dat zegt Alex ook. Ik heb hier trouwens een CITES papier liggen van iemand, die dit gedaan heeft voor een ander dier, waarop bij punt 1 de naam van de kweker is ingevuld en bij punt 2 de naam van de eigenaar.  Om dit te bewijzen dat dat ook kan met kaiserii is er een lid die dit ook daadwerkelijk gaat doen voor zijn  kaiserii's.  Gewoon voor 15 euro bij het CITES bureau daar heb ik al over gebeld. Het bewijs dat de dieren legaal zijn is de Cites verklaring van Alex die in zijn bezit is en die moet worden meegezonden bij de aanvraag. Je krijgt dan een nieuw EG certificaat waarbij ook punt 2 is ingevuld.

en dan staat je naam wel op de papieren.

Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Alex Kenter

Citaat van: Harry Dresens op maart 21, 2012, 01:27:51 PM
petro,

Mensen die dieren van alex hebben overgenomen met eg certificaat (dus cites 1 papieren) kunnen de dieren nu al op hun eigen naam zetten, of wachten dat ze nakweek krijgen. Daar waren we het al over eens, want dat zegt Alex ook.

Dat zeg ik niet ik zei:

Namelijk tijdens het aanvragen van de papieren (wat ik samen met een medewerkster heb gedaan) werd mij alleen de optie gegeven mijn eigen naam, de naam van de kweker op de cites-papieren te vermelden.
De cites-papieren staan op mijn naam, maar de nieuwe bezitters zijn de eigenaar.
Dit heb ik naderhand na aandringen van een nieuwe bezitter, nog een keer telefonisch gecheckt.
De nieuwe bezitters hoeven pas cites-papieren op hun naam aan te vragen wanneer zij zelf met de Keizers kweken en ze van de hand wil doen.

Harry

#88
je schrijft dat ze het dan pas hoeven, maar ze kunnen het nu toch ook al of niet?
Aan de telefoon werdt gezegd dat dat nu ook al kan, maar inderdaad nog niet hoeft.
Zoals al eerder gezegd, we gaan het uitproberen.


Nog even een ding.

Alex heeft geen fouten gemaakt en alles gedaan zoals het hoort.
Alleen vinden velen het vervelend, dat hun naam er niet op staat en we onderzoeken of dat om te zetten is en hoe het zit met eigenaarschap, want nu krijgen mensen tegenstrijdige antwoorden als ze naar het kantoor bellen.

ik wacht nog steeds op definitief uitsluitsel van een Cites expert die hiermee nu aan de slag is gegaan.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

stijnzeger

Ales lezen van dit onderwerp is echt te veel dus daarom vraag ik het toch maar :s

Mn vader zij ooit dat we nog extra papieren nodig hadden voor de kaiseris
En omdat ik nu bezig ben met alles op orde krijgen, vrag ik het maar

Zijn er nog extra papieren nodig? En zoja welke :$

jelle
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0