T. marmoratus eitjes

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

David en Sofie

Wij zitten ook met vraagtekens met de kweek van de marmers....
Dikke vrouwen en een paarlustige man in vol ornaat, maar geen eitjes.
Wel gebeurt er bij ons hetzelfde als bij Steven ... vrouwtjes die met de achterpoten blaadjes van de waterpest trachten dicht te vouwen zonder een eitje erin achter te laten???
Ze zitten bij ons in de kelder in een aquaterrarium sinds november 2009 en het is er nu 12°C-13°C. In de winter is het daar overwegend 9°C en bij aanhoudende vrieskou daalt het daar tot 6°C.
Ik dacht eerst dat het te koud zou zijn, maar ik heb hier andere dingen in dit topic gelezen...
Wat is in feite de ideale temperatuur waarbij de marmers overgaan tot eileg en onder welke omstandigheden?

StijnH

Hier zijn de mannen ook in vol ornaat, en zijn zich al maanden aan het uitsloven voor de vrouwen, dus daar ligt het niet aan. En de vrouwen zijn ook flink en lijken ook goed in paarstemming te zijn.
Maar waarschijnlijk heb ik ze gewoon bij de verkeerde temp. gehad dat ze geen eitjes hebben kunnen ontwikkelen.
Dus kamertemp. gaat niet op bij de marmers.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Steven DC

Hier zijn de marmers ook begonnen aan de eiafzet...

A34

Goed nieuws, ik heb gisteren de marmers van Joery overgenomen. En ik zag zojuist dat een vrouwtje flink aan het duwen was. Alleen net zoals bij de rest komt er in eerste instantie nog niks uit. Ook gister zag ik een mannetje een vrouwtje versieren.


StijnH

Heb ze nog niet aquatiel zitten, hoop dat ze zich dit jaar gaan voortplanten, vorig jaar had ik ze op mijn kamer (aquatiel) en dit jaar laat ik ze in de schuur waar ze ook hebben overwinterd of nog steeds doen heb ze nog niet veel aan de wandel gezien.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus


StijnH

Mooie bak Jeroen. Gister avond zag ik al mijn marmers weer uit hun schuilplaatsen kruipen, nog steeds mooi stevig heb ze niet veel gevoerd de laatste tijd voor dat ze in winterrust gingen heb ik ze goed gevoerd. 
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

A34

Ik voer ze vaak aan de rand van het "watervalletje" zo krijg ik ze misschien wat sneller aquatiel.
Een mannetje heeft al gekozen voor het water. :)

A34

Ik heb zojuist 6 eitjes uit de bak gevist. :D Ze zijn wit. Zijn deze dan bevrucht of niet?

alibombali

Ze zijn altijd wit...als ze over een dag of 4/6 nog niet gaan schimmelen zijn ze bevrucht....

A34

Oke Alex bedankt voor de Info!


A34

Ik vermoed dat ze net begonnen is. Ik heb haar zojuist nog een eitje zien knutselen. Mooi om te zien. Nu maar hopen op een zee van eitjes! ;D

A34

De teller begint op te lopen. Hij staat nu op 17 eitjes. Aan haar buik te zien is ze verlopig nog niet klaar.

A34

De teller staat nu op rond de 100. Ze lijkt wel een legkip. Hoelang kan zo een dier ongeveer doorgaan met leggen?

stijnzeger

Bij mij zijn ze ook niet beschimmeld, dus krijg ik toch hoop dat ze bevrucht zijn, heb er nu zo'n 50 stuks, leuk!!!

p.s. van mijn cynops orientalis heb ik er nu ongeveer 40, maar ze zitten te wachten tot het vrouwtje aan het leggen is en zodra ze erbij kunnen eten ze, ze op. Dus hoeveel dat er in totaal gaan worden??
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0