Kannibalisme bij tijgersalamanderlarven

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Steven DC

Ik zag gisteren een documentaire op tv waarin het over het kannibalisme ging bij tijgersalamanderlarven. Het zou volgens deze docu een genetisch bepaalde factor zijn die tevens een verschil geeft in uiterlijk. Zo zou je kannibalistische larven herkennen aan een buitenproportionele grote kop. Dus niet alle larven zouden kannibalistisch zijn maar enkel diegenen die hier genetisch voor aangelegd zijn.
Weet iemand hier meer over?

DannyS

Ik zag het ook op Animal Planet :p (Most Exreme)
Wat ik daaruit had begrepen was dat het aan de temperatuur lag. Als het weer zo was dat er veel plankton in het water zat dan kreeg je veel plankton etende larven, en als er minder plankton aanwezig was veranderde sommige in kannibalen. Deze kregen dan een grotere kop (ambystoma kop), in plaats van een smallere kop. Uit het verhaal nam ik op dat alleen deze kannibalen de metamorphose doormaken. Wel een zeer interessant fenomeen waar ik zeker meer over wil weten!

robkeulers


stijnzeger

Volgens mij is het "normaal" dat als er geen voedsel is er salamanderlarven dood gaan en dat de sterkere zich dan in leven houden met het dode vlees van de overleden salamanderlarven (ongeacht de soort). Althans ik dacht dat ik dat ergens gelezen had.???
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

DannyS

Het gaat in dit geval over het fenomeen dat je 2 verschillende fenotypes (= uiterlijk) hebt bij de larven. Dieren met een smalle kop eten plankton, maar larven met een grote kop eten geen plankton, maar de 'smalkoppen'. Ze roven dus specifiek op de plankton eters.

Steven DC

klopt Danny, het was inderdaad op animal planet :)
Ik heb deze morgen ook wat gezocht op internet en er zouden wel meer aanpassingen zijn dan de grote kop alleen. Zo zou de kaaklijn langer zijn en de tanden groter. Als ik me goed herinner zeiden ze ook dat de kannibalen de enigen waren die metamorfoseren, aangezien de smalkoppen werden opgegeten naargelang de poel kleiner werd...

Rob bedankt voor de links, ik ga ze morgen zeker lezen!

Steven DC

Erg interessant artikel Rob! Als ik het goed begrijp worden kannibalen gecreƫerd als de larven in contact komen met elkaar of met larven van een andere soort. Zonder lichamelijk contact, geen kannibalen en hoe ouder ze worden hoe kleiner de kans dat ze nog kannibalistisch worden.
Aangezien de larven van meerdere soorten kannibalistisch zijn, ben ik wel benieuwd of ook daar morfologische aanpassingen in te vinden zijn!