Zelfgemaakte voeding voor salamanders

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Coen Deurloo

Zoals besproken in dit topic was ik van plan om zelf wat voeding te maken voor de salamanders, met als basis Agar Agar, een soort gelei op natuurlijke basis (zeewier), waarin je vervolgens van alles kan verwerken.

Ik moet zeggen dat dit goed gelukt is. Het stonkt ontzettend, en het ontdooien van het bevroren dode voedsel zal wel niet ten goede komen van de kwaliteit. Toch weet ik zeker dat ik op deze manier erg voedzame ''pudding'' heb gemaakt. Op het forum van caudata.org werd hier ook mee geexperimenteerd, en de topicstarter gaf al aan dat hij bij een nieuwe poging meer agar agar en water zou gebruiken, en dit heb ik dus ook gedaan. Ook heb ik een grotere diversiteit aan voedsel gebruikt;


  • Regenwormen uit eigen kweek
  • Bevroren Daphnia (watervlooien)
  • Bevroren Artemia (pekelkreeftjes
  • Bevroren Rode Muggenlarven
  • Bevroren Cyclops
  • Bevroren Tubifex
  • Stukjes Zalm
  • Gistocal (Calcium/Vitamine poeder)

De zalm en regenwormen in een blender, en de blokjes bevroren voedsel heb ik in een bakje lauw water gedaan en gefilterd om het water van de voeding te scheiden, alles bij elkaar in een bak, een half pannetje water gekookt met 2 zakjes agar agar (2 minuten) en dit over het goedje gegoten, gemixed met een garde en een half uurtje laten drogen in de vensterbank...

Coen Deurloo

En het resultaat dat nu in de vriezer ligt....hopelijk kan dat geen kwaad. De ietwat grauwe kleur komt voornamelijk door de regenwormen.

Pamela

Hee Coen, weet je al of je dieren het eten? ;D

rob

Als je ooit mensen op bezoek hebt die je niet echt helemaal liggen zou ik het eens als toetje geven ;D weet je meteen of het smaakt ;D ;D ;D

Coen Deurloo

De axolotls eten het, wat natuurlijk voor zich spreekt. Al mijn andere dieren zijn niet gewend om dood voedsel te eten, behalve misschien de C. orientalis. Ik zal binnenkort eens wat proberen bij de andere dieren.

fftzz

Citaat van: Coen Deurloo op april 19, 2007, 08:32:31 PM
De axolotls eten het, wat natuurlijk voor zich spreekt. Al mijn andere dieren zijn niet gewend om dood voedsel te eten, behalve misschien de C. orientalis. Ik zal binnenkort eens wat proberen bij de andere dieren.

Hoi Coen,

En wat is het eindoordeel ? , word het zelfmaak voedsel gegeten, en met "smaak". Of is het de moeite niet waard om dit experiment na te volgen en ga je zelf nog eens zelf gemaakt voedsel maken?

Groeten
Ron

Coen Deurloo

Het ligt nog steeds in de vriezer, ik ben een beetje huiverig voor de stank...

Volgende keer geen artemia blokjes, maar wat simpeler met meer rode muggenlarven en wormen o.i.d.

Roy van Grunsven

De meeste dieren kunnen agar niet verteren en het lijkt me sterk dat salamanders wel zouden kunnen.

Coen Deurloo

Dit lijkt me dan ook geen probleem, aangezien de voedingswaarde van agar agar vrijwel 0 is. Er is zelfs een omstreden dieet met agar agar, omdat je er snel vol van zit, maar je er uiteraard niet dikker van wordt.

Het hele punt van de agar agar is dat het de mix bij elkaar houd, het dient niet als onderdeel van het voedsel voor de salamanders.

Roy van Grunsven

De voedingswaarde is 0 omdat ze het niet kunnen verteren. Salamanders zijn carnivoor en eten dus makkelijk verteerbaar voedsel. Alleen wat chitine blijft over. Het voeren van voedsel waarvan een groot deel niet verteerbaar is is daarom erg onnatuurlijk en het zou me niet verbazen als dat problemen geeft. Hun darmen zijn niet aangepast aan vezels zoals agar.

Coen Deurloo

Ralf Reinartz gebruikt het al tijden zonder problemen. Agar agar heeft ook geen noemenswaardige voedingswaarde als het wel verteerd wordt.

Zou gelatine qua samenstelling een betere oplossing kunnen zijn?

Saskia Etman

Hoi,

Gelatine is in ieder geval een dierlijk produkt, maar volgens mij verliest het de bind-werking als je het invriest.

Saskia