Aquarium filteren.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Persephone

Ik wil binnenkort dus een groter aquarium kopen voor mijn axolotls, maar deze wil ik wel eerst een tijdje laten filteren... (Een goed gefilterde aquarium duurt een week, toch?  :-\)

Ze zitten nu ook al in een behoorlijk aquarium, dus het is niet zo dat ik ze beide in mijn kamer kan zetten.. Vooral niet omdat degene die ik nu ga kopen een stúk groter is..

Mijn vraag is dus, wat kan ik nu het beste doen? Moet ik zo'n grote opbergbak kopen en ze daar in doen? Lijkt me ook niet goed..

Hetzelfde geld eigenlijk ook voor mijn vriend zijn aquarium, hij heeft een bepaald soort alg in zijn aquarium zitten waardoor hij nu al zijn vissen eruit moet halen omdat het schadelijk is voor ze.. Al zijn planten zijn in no time doodgegaan.. Hij heeft (geloof ik) een Jewel Rio 400, echt een heel groot aquarium wat ook een tijdje moet filteren.. Wat moeten we in godsnaam zo lang met die vissen doen? :(

Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven.  :)

Jamy

Kan je hun huidige bak niet ergens anders laten staan?

Een grote bak filteren duurt dacht ik 4 tot 6 weken. Dus ik zou het risico niet durven lopen om ze er  gelijk in te doen. Aan de andere kant, ik heb de mijne er ook na een paar dagen filteren al in gezet. Maar ik heb maar 1 Axo en dus een niet zo grote bak.

Ik weet het niet, maar zelf zou ik hem wel een tijd laten staan voor ik er een levend dier in zou doen.

Persephone

Misschien dat ik ze tijdelijk in de huiskamer neer kan zetten totdat alle waterwaardes etc. goed zijn... Maar ik denk niet dat mijn ouders daar blij mee zullen zijn, ze zijn wel gek van m'n axo's, het is meer het ruimte gebrek..

Ik heb misschien wel een andere plek in mijn hoofd waar mijn ouders wel akkoord mee gaan.. Mijn axo's zijn echt de liefdes van m'n leven dus ik wil gewoon echt dat het goed gaat.. en niet dat ze in een bak komen waar nog bleek e.d. inzit.. Ik zou het echt onwijs rot vinden als ze door mijn schuld dood zouden gaan..

4 weken is wel langer dan ik dacht, maar dan weet ik iig wel zeker dat het goed is.. :) Heb gelukkig ook een kitje waarmee ik alles kan testen.

Chris Schouten

4 tot 6 weken is wel idioot lang. En volgens mij hebben axxo's lage eisen mbt de waterkwaliteit.

Als je filter berekent is op de inhoud van je bak kan je toch na een aantal dagen al dieren plaatsen.
Vooral als je een deel van het water en onderdelen uit de oude bak overzet in de nieuwe.
Deze bevatten bacteriën en andere stoffen die je nodig zult hebben in je nieuwe bak.

Sommige vissen daarentegen stellen hogere eisen.
Maar de meeste soorten kunnen wel tijdelijk in een minder geschikte omgeving leven.

Mijn advies is dan ook om eerst je axxo's tijdelijk onder te brengen in zon plastic bakje totdat je nieuwe aquarium weer in goede staat is. Dan kan je daarna je oude aquarium gebruiken om de vissen van je vriend tijdelijk te huisvesten. Hierbij zal je toch wat meer tijd moeten rekenen.

En ik ben toch erg nieuwsgierig naar welke algensoort schadelijk is voor vissen?
Als het blauwalg is dan is er toch al iets goed mis met de waterkwaliteit.
En dan sterven de vissen misschien door de slechte waterkwaliteit en niet door de alg.
Misschien eerst maar proberen de (blauw)alg te verminderen door een licht pauze in te lassen of andere trucjes die te vinden zijn op het net.

Veel succes ermee.

ik hoop dat je er wat mee kunt
Triturus marmoratus - 0.0.5

Roy van Grunsven

Het gaat niet om het filteren maar om het opbouwen van een populatie bacterien om de ammoniak en nitriet om te zetten.
Ik vind 4 weken wel erg kort. Zou eerder 2 maanden doen.
Zoek eens op "cycling aquarium" op google. Hier zijn sites over volgeschreven.

Geen enkele vis of salamander kan in een omgeving met veel ammoniak leven. Ze gaan niet allemaal even snel dood maar goed is het absoluut niet.

joost.v.wijk

2 maanden??? Bij mij gaan na 2 dagen de dieren er al in. Gaat nog altijd goed. In principe is 2 weken de bak laten draaien, voor de dieren erin gaan, normaal.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Chris Schouten


2 dagen is inderdaad wel wat kort, maar als je het dus aanlengt met objecten en water uit een goed draaiende bak zal het sneller gaan. Als je de oude filter ook voor de nieuwe bak gebruikt is het helemaal goed. Zorg dan wel dat dat filter niet lang stilstaat.

En een handige tip is ook om sterke vissen zoals guppen er in te doen. Zij zullen zorgen voor een snellere opbouw. Een bak 2 weken laten staan zonder opbouw of 2 maanden heeft naar mijn inziens geen enkel nut. Die bacteriën leven niet op water, maar op organisch materiaal. Je zou dus visvoer kunnen gebruiken dagelijks om deze in leven te houden, maar dit zou erg traag gaan.

Zelf hanteer ik iig voor tropisch aquarium ong 2 weken. Dan neem je gewoon een monster van het water en laat je het testen bij je lokale dierenwinkel.

Hopelijk kan iemand je wat meer specifieke informatie geven over de waterkwaliteit voor axxo's.
Triturus marmoratus - 0.0.5

Roy van Grunsven

Voor je je beesten er in zet wordt er nog vrijwel geen ammoniak geproduceerd. Dan zul je het dus ook niet meten.
Zorgen voor ammoniakinput zal zeker helpen (bijvoorbeeld guppen er in zetten).

Ik houd 2 maanden aan, dan weet je zeker dat het op orde is. Twee weken zal bij veel soorten ook wel goed gaan maar is naar mijn idee vrij kort.


Persephone

Wow wat een hoop (verschillende) reacties... Misschien moet ik dan toch maar een week/2 weken aanhouden... Dan zit er een beetje tussenin denk ik...  ??? In ieder geval bedankt voor de reacties!

Wat het vissen-aquarium betreft, daar zit baard alg in.

joost.v.wijk

Enkele dagen wachten om de Axo in de bak te zetten, is geen probleem natuurlijk. Maar een bacterie cultuur komt amper op gang zolang er geen dieren in het water leven die afvalstoffen produceren. Hier leven deze bacterien eenmaal van.
Axolotls zijn gelukkig niet heel erg gevoelig voor watersamenstelling, en het kraanwater in Nederland is van dusdanige kwaliteit (zonder chloor), dat je ze in principe na een temperatuur acclimatisatie direct te water zou kunnen laten.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis