Neurergus aquatiel opkweken.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DannyS

Omdat ik erg tevreden ben met de resultaten van het aquatiel zetten van mijn T. granulosa, ben ik aan het kijken of dat voor mijn andere soorten ook van toepassing kan zijn.

Ik vraag me dan ook af: Is het beter om Neurergus soorten aquatiel op te kweken, of is op het land verstandiger?

robkeulers

Ik heb neurergus in verschillende groottes aquatiel zitten en ik moet zeggen dat ik tot nu toe hier geen enkel probleem mee ondervind.

Kleine tip:
Let wel op met het aquatiel houden van dieren in kleine bakjes (ander topic van je) Het water slaat snel 'om' als je een keer te weinig of kwalitatief wat minder voer (oude rode mug bijvoorbeeld) voert. Goed opletten dus.

Neurergus kaiseri kan hogere temperaturen aan zonder probleem (eigen bevinding), maar strauchii kan hier niet tegen. Op het moment dat temperaturen continue boven de 20 graden komen in het voorjaar/zomer kun je ze het beste op het land houden om te voorkomen dat ze sterven.

DannyS

Bedankt voor de tip!
Het is nu dus kwestie van goed schoon houden, en de strauchii in de zomer op het land zetten.
De bakken waar ze nu inzitten zijn geloof ik 40*30*20 of iets in die richting (zal vanavond even nameten). Valt dit onder 'klein'?

robkeulers

#3
Ik hoop toch dat je hier ook zelf een beeld bij hebt. Wat is je eigen inschatting?

DannyS

Op dit moment, op het land, lijkt het voldoende, omdat ze toch boven op elkaar onder de schuilplek zitten, maar als ze actiever worden in het water dan lijkt het me aan de kleine kant. (<- zacht uitgedrukt)

Ik ben btw erg hard bezig met het overhoop gooien van mijn kamer om daar een rek kwijt te kunnen voor de (grotere) bakken.

naeff002

Het beste zou dus zijn als de Neurergus soorten op eigen initiaf weer het land op zouden kunnen.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

robkeulers

ik weet niet of ze dat zullen doen. ALs het heet wordt zou ik strauchii altijd zelf op het land zetten.

In de natuur hoeven ze niet te kiezen, als er water is gaan ze er in, en als het heet wordt droogt het water op, simpel!

naeff002

Ok als het van nature er inderdaad niet zelf in zit kan het dus beter zelf doen inderdaad
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Marielle

@ Danny: Hoe gaat het met het aquatiel zetten van je neurergus soorten? Ik heb dit topic stilletjes gevolg om mijn N. kaiseri aquatiel te krijgen. 1 zit nu al dagen echt onder water, de overige heb ik nog maar 1 keer het langs het glas omhoog zien klimmen. Ga morgen het water een beetje verhogen, kijken hoe ze hier op reageren. Ondertussen ben ik druk bezig met het inrichten van hun bak :D

DannyS

Ze vinden het behoorlijk eng allemaal. De kaiseri wat minder dan de strauchii.. ik verhoog ook het water langzamerhand.

robkeulers

De ramenklimmers hielp ik een handje, en na 2 of 3 keer helpen werden ze al snel aquatiel

DannyS

heb ik ook bij mijn Taricha gedaan. Lospeuteren en weer in het water zetten.