alle salamanders dood

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marloes

Ik heb vanmorgen de laatste 2 salamanders dood gevonden in mijn aquarium.
Deze hadden mankementen aan hun pootjes. Of anders gezegd de pootjes waren aan het afbreken qua weefsel. Heeft iemand enig idee waardoor dit gekomen is?  :o :'( ???

Steven DC

Erg vreemde situatie hoor! Komen deze dieren in contact met gifstoffen ofzo? Antimuggengif (lucht, handen), anti-slakken (voeding), Anti- vlooien (hond->hand->water),... ?
Erg vreemd dat je salamanders zo snel sterven zonder aantoonbare reden. Er moet echt iets aan de hand zijn hoor.

Steven DC

Ben net even gaan zien naar uw vorige posts, en zag dat een leerling van je school voor de wormen zorgt. Zou het kunnen dat daar het probleem zit? Onkruidverdelger of anti-slakkengif of dergelijke in de tuin ofzo?

Marloes

Zeg maar je hoor... Ik heb wormen en wasmotrupsen bij baitshop gekocht (wormen waren van voor de kerst van de leerling)

En begin zo langzamerhand te denken dat het misschien aan de gemaakte achterwand kan liggen. Maar met de materialen is rekening gehouden dat het natuurlijke materialen zijn etc

stijnzeger

Misschien kun je de waarden van het water meten, teveel nitriet/nitraat, enz????
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Salasander

Misschien is het veroorzaakt door Batrachochytrium dendrobatidis, een schimmel uit de klasse Chytridiomycota.
Deze komt oorspronkelijk uit Afrika en is waarschijnlijk verspreid door de invoer van Afrikaanse klauwkikkers.

Ik heb ooit een axolotl gehad en zijn poten vielen er ook af en uiteindelijk is hij ook gestorven de ander axolotls die erbij zaten hadden niks, 1 ervan heb ik nog steeds, 5 jaar later.

joost.v.wijk

Dat denk ik niet. Dit zijn de enige salamandertjes die ze had. Lijkt me sterk dat bij de kweker niks aan de hand is, terwijl net deze 5 verkochte dieren die ziekte zouden hebben.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Marloes

Ik had er eentje voor de zomervakantie gekregen en heb er daarna bij Alex er 4 bij gehaald. Zover mij bekent heeft hij er verder geen problemen mee

Steven DC

Marloes ben je de enige die in aanraking komt met het aquarium?  De kuisploeg van de school misschien?

Een voorbeeld van wat ik heb voorgehad:

Ik had een tropisch gezelschapsbakje (vissen) waarbij ik een probleem had. Elke week had ik 1 of meerdere dode vissen, zonder dat ik kon achterhalen wat er aan de hand was. Ik had het water getest en alles was goed. Temperatuur bleef goed en de bak was niet overbevolkt. De vissen kregen wel symptomen van schimmel en matte plekken op hun lichaam. Ik had al enkele keren een behandeling gedaan met medicatie maar toch bleef ik hetzelfde probleem hebben. Nu op een dag was m'n vrouwtje het stof aan het afdoen en zie ik haar met een ruitenreiniger op het glas spuiten. Langs de buitenkant weliswaar, dus ze zag hier niet meteen een probleem in. Wat ik merkte was iets helemaal anders... Terwijl ze spoot met dit busje zag ik nevel opgaan en neerstrijken boven de bak, in het water... Toen werd het probleem duidelijk... Waterverversing gedaan, gefiltert op kolen en m'n vrouwtje op het probleem gewezen. Daarna heb ik geen problemen meer gehad.



alibombali

Aangezien ze in een klas stonden, zal ik ze om educatieve redenen vervangen voor nieuwe... ;)

joost.v.wijk



C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

elleke

Marloes,
Heb echt met u te doen,
Alex is heel tof van u dat je dat doet voor marloes.
Krijg zelf al schrik bus voor ruiten gaat weg als ik het zo lees hier.
Kan produkt voor achterwand te plakken dan zo'n kwaad
Heb hem 4 dagen laten luchten voor ik er terug water heb ingedaan.
en staat nu zonder dieren in te draaien.

Steven DC

Citaat van: Alex Kenter op februari 15, 2010, 12:04:35 PM
Aangezien ze in een klas stonden, zal ik ze om educatieve redenen vervangen voor nieuwe... ;)

Knap van je Alex!
Maar euh... Best wel even de oorzaak uitzoeken, niet?
Citaat van: elleke op februari 15, 2010, 12:34:11 PM
Marloes,
Heb echt met u te doen,
Alex is heel tof van u dat je dat doet voor marloes.
Krijg zelf al schrik bus voor ruiten gaat weg als ik het zo lees hier.
Kan produkt voor achterwand te plakken dan zo'n kwaad
Heb hem 4 dagen laten luchten voor ik er terug water heb ingedaan.
en staat nu zonder dieren in te draaien.


Ik heb m'n achterwand geplakt met Soudal Fix-all en heb ook Tec7 gebruikt in de bak. Deze producten kunnen geen kwaad ;)

Marloes

Alex je bent de held van de klas.

Ik ga eerst de bak helemaal leeghalen en aan de ouder vragen welke producten ze gebruikt heeft. En zal de bak daarna eerst eens laten draaien in de voorjaarsvakantie.

Steven: ik ben inderdaad alleen verantwoordelijk voor de bak maar zal nogmaals tegen de schoonmakers zeggen dat ze helemaal uit de buurt van de bak moeten blijven. Is wel goede tip  ;D

Marloes

Vandaag genoeg moed verzameld om de bak uiteindelijk te verschonen. Straks weer opnieuw water erin en deze maar eens een week laten draaien.

update volgt  ::)