Welk soort lampen in een aquarium

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marloes

Hoi,

Ten eerste zou ik graag willen weten of UV lampen nodig zijn in een aquarium? Zoja welke en zo nee wat doen men om te zorgen dat de T Carnifex hun vitaminen binnen krijgen etc.

joost.v.wijk

Voor salamanders zijn UV lampen niet direct nodig, maar ik ben van mening dat ze er wel baat bij zullen hebben.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Marloes

wat voor soort lampen zou jij er dan inhangen?

vandaag is salamander nummer drie namelijk overleden en wil graag alle dingen zoveel mogelijk uitsluiten.

joost.v.wijk

Ik heb boven de larven en mijn opkweekbakken (dus alleen voor de opgroeiende dieren) Arcadia vogel lampen. Ja idd voor vogels. Deze hebben een lager UV-B percentage en een hoger UV-A percentage dan reptielenlampen. Maar er is ook een speciale Tl voor amfibieen van Zoomed.
Ik gebruik ze nu voor het tweede jaar, kan dus nog niet zeggen of salamanders er gezonder door zouden zijn.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Marloes

iig dank je wel voor het reageren. Ik zal morgen eens in een dierenspeciaalzaak hun menig vragen. Ik wil echt dat mijn laatste 2 salies het gaan redden.

Andere tips zijn iig welkom :)

joost.v.wijk

Laat je niet van alles aansmeren daar  ;D


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Roy van Grunsven

Ik geloof er erg weinig van dat salamanders dat nodig hebben of er ook maar van zullen profiteren. Ik heb nog nooit een salamander in de zon zien zitten. Overdag zitten ze verscholen of in het water en 's nachts gaan ze aan de wandel. Dus in het wild krijgen ze ook amper UV.
Bij reptielen is het wel belangrijk (die zonnen ook veel) en dus denken mensen dat het bij amfibieën ook moet. Deze groepen hebben eigenlijk heel weinig met elkaar te maken, de fysiologie is ook anders, en deze redenering is dan ook onzin.

De kennis over amfibieën in dierenwinkels is vaak om te huilen (niet altijd gelukkig).

joost.v.wijk

misschien is juist dat hele kleine beetje al genoeg. De meeste nacht-actieve dieren worden al actief bij schemering. Die pakken dus toch nog wat UV.
Bij veel dieren (en mensen) zie je een positieve verandering wanneer ze een portie zonnestralen krijgen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

CiteerBij veel dieren (en mensen) zie je een positieve verandering wanneer ze een portie zonnestralen krijgen.

Ik denk dat je deze vergelijking gewoon moet laten varen. De meeste soorten vangen geen zon in het wild, dus de vergelijking loopt gewoon mank.

Ik denk dat het probleem van je salamanders niet op het gebied van UV-licht zit, maar ik heb echt geen flauw idee wat het wel kan zijn helaas. Iemand nog ideeën?

Marloes

het enige andere wat ik er 'nieuw' ingedaan heb sinds de kerstvakantie is javamos. zit hem een beetje te knijpen dat ik maandag weer op school kom en er weer een beestje dood is :S maar goed zverder zou ik het ook niet meer weten :(