Opkweken T. granulosa - Wat doe ik fout?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DannyS

Vandaag heb ik een grote bakkenschoonmaak gedaan en toen zag ik tot mijn grote verbazing dat een van mijn T. granulosa juvenielen was overleden. Deze was graatmager. Een ander exemplaar is nu ook zeer mager en zit nu apart. Je zou zeggen dat ze te weinig te eten hebben gehad, maar de ovenvisjes liepen vrolijk door de bak, dus dat kán het niet zijn. Het derde exemplaar ziet er goed uit.
De bak heeft vochtige en droge plekken.

Heeft iemand een idee wat hier fout gaat?

Kenny

Nu heb ik geen ervaring met het opkweken op land van deze diertjes aangezien ik ze aquatiel doe. En als ik kijk hoe lekker dat loopt...zou ik zeggen, kweek ze aquatiel op dat gaat als een trein.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Hugo

Danny,

Een kennis van mij uit usa die ze elk jaar kweekt en opkweekt heeft mij eens verklapt dat Taricha naar haar ervaring juist stressgevpoelig is wat betreft het rondkruipen van voedseldieren in de bak. Je kunt ze beter een portie voer aanbieden zoals geknipte wormen of rode mug in een schoteltje of op een tissue dan voer de vrije hand te geven in de bak.

Overigens ben ik zelf ook een voorstander van aquatiel opkweken.  ;)

DannyS

Ik ga dan een bakje inrichten om ze aquatiel te zetten. Ik zie me nog als beginner, dus alle tips zijn welkom :)

DannyS

Even een vraagje: wat is de beste methode om ze over te zetten in water? Langzaam laten wennen door het water te laten stijgen, of gewoon in het water doen met rustplekken etc?

Kenny

Beide methoden lukken. Ik heb ze laten wennen met een vlakke steen 2mm (ongeveer he) onder het wateropp. te zetten, zo waren ze steeds in contact met water en binnen no time aquatiel.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Hugo


Steven DC

Citaat van: Hugo op februari 13, 2010, 07:47:00 AM
Hoi Danny,

Ik had er eens iets over geplaatst, heb het net voor je teruggezocht-->

http://www.salamanders.nl/forum/taricha/taricha-granulosa-aquatiel-krijgen/msg18746/#msg18746

Groetjes,
Hugo

Deze methode heb ik destijds toegepast op T. arntzeni en dat lukte goed. Nu met een Juveniele T. marmoratus heb ik het probleem dat het diertje tegen de raam opkruipt en daar dus lekker droog zit. Hoe kan ik dit eventueel oplossen?

DannyS

Ze zijn zowaar nóg leuker in het water!
Bij mij zijn het ook net stickers aan de ramen :D

Ik heb nu een dikke pluk javamos aan 1 kant zitten waar ze op kunnen rusten.
Ik zie zo nu ook gewoon drijven.
Ik heb vandaag een 9 liter bak (30*20*20) gekocht, daar kunnen ze nog wel een tijdje in vertoeven. Deze ga ik nog inrichten.

Zou ik bevroren rode mug kunnen aanbieden, of moeten ze daar eerst aan wennen?

DannyS

Ik heb gewoon maar een blokje bevroren muggenlarven in de bak gedaan onder het mom van, je weet maar nooit.
Binnen no-time zaten ze zich vol te proppen aan de larven. Niet laten wennen ofzo, gewoon het ontdooide blokje in het water en ze vielen het aan. Zeer opvallend. Ze plakken niet meer als stickers aan de randen, ze zwemmen leuk rond.
Ik ben zéér blij dat ik ze aquatiel heb gezet, volgens mij vinden ze het zelf ook prettiger.