Marmers worden weer aktief

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Roel

De eerste levenstekens zijn er weer.
Ben via Harry en Pamela vorig jaar aan een groepje marmers kunnen komen. Vlak voordat de vorst inviel zijn ze van buiten verplaatst naar de schuur waar ik al een bak voor ze had klaar staan. De temp. is daarin nu een graad op 12(water) schommelend naar 14(De schuur heeft een CV).
Het eerste vrouwtje laat zich al af en toe in het water gedeelte zien, en de rest is 's avonds al weer actief.
Ben langzaam begonnen weer met voeren en ik hoop dat ze dit jaar willen afzetten. Zou mijn eerste kweek resultaat worden met deze schitterende dieren.
Wordt hopelijk vervolgd.

joost.v.wijk



C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Roel

Dank je Joost hou je op de hoogte

Steven DC

Hier ook al aquatiel, maar nog geen afzet. Een man kreeg een mooie kam maar die is terug aan het reduceren. De andere man heeft nog niet echt een kam gekregen. Ik vraag me dus af of dit aan de temperaturen ligt. Mijn marmers staan ondertussen alweer op kamertemperatuur...

joost.v.wijk

Volgens mij komt dat idd door hogere temperaturen.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

bart

hallo
ik heb al een aantal eitjes uitgesneden 30 tal maar helaas nog geen bevruchte
had verleden jaar nadat ze hun eitjes gelegd hadden hen niet volledig op het droge gestoken maar ze konden kiezen tussen land en water
had een bak van een meter verdeeld met water en land
er is geen enkel dier op land gegaan dus dacht ik dat het niets ging worden dit jaar
maar mijn mannen hebben mooie kammen en de vrouwen staan zeer dik dus
hoop ik toch op een goed jaar
grtz bart

StijnH

Hier zijn de marmers al een paar maanden flink aan het paren. Maar nog geen resultaat, ondanks dat de mannen mooie kammen hebben. 1 vrouwtje word iets dikker. Maar verwacht nog niets dit jaar, in ieder geval geen bevrucht legsel. De mannen zijn er misschien wel klaar voor maar de vrouwtje werken niet echt mee toch hebben de vrouwtje al een goeie groeispurt gemaakt. Ik heb ze ook niet op het land gehad ging lekker zo aqautiel(kamertemp.), maar als de mannetjes hun kammen kwijt raken haal ik ze toch op het land.


Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Harry

Leuk dat jullie marmers actief zijn! Ik zou ze voorlopig echter niet warmer dan 8-12 graden houden. Boven de 12 graden kun je al afzet verwachten terwijl de eitjes dan vaak niet bevrucht zijn zo vroeg in het jaar. Nu gelijk op kamertemp zetten terwijl de man nog niet een volle kam heeft, betekent dat die kam zich niet verder opbouwt. daarvoor moet het koud zijn, of je moet dagelijks water wisselen door ijskoud water.

succes
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Steven DC

Citaat van: Harry Dresens op februari 18, 2010, 06:18:52 PM
Boven de 12 graden kun je al afzet verwachten terwijl de eitjes dan vaak niet bevrucht zijn zo vroeg in het jaar. Nu gelijk op kamertemp zetten terwijl de man nog niet een volle kam heeft, betekent dat die kam zich niet verder opbouwt. daarvoor moet het koud zijn, of je moet dagelijks water wisselen door ijskoud water.

succes

Bedankt voor de tip Harry.