Eitjes

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

jerom

Heej,

Ik heb mijn trio (Volgens mij 2.1) 2e kerstdag gekocht.
Paringen gezien, en gister heb ik de eerste 100 eitjes kunnen vissen!
hoe veel kan ik er nog verwachten, de komende weken?
En, hoe haal je de eitjes het makkelijkste uit het water.
Ik heb alles er uit gezogen met een rietje, en met 20 á 30 eitjes in een klein bakje gedaan, in sommige bakjes zit een stukje waterpest, is dat goed/nodig?
Maar met de manier van het rietje, ben ik 2 kilo zwaarder geworden, door al het water wat ik binnen kreeg,
en het is erg tijdrovend.
als er een snellere/makkelijkere manier is, hoor ik het graag!

Mvg,
Jerom.

stijnzeger

Over welke soort heb je het en ik heb altijd de waterpest geknipt, kost wel wat nieuwe plantjes, maar voorkomt beschadigingen aan de eitjes, succes, Zeger.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

jerom

Het gaat natuurlijk over Pleurodeles  :P waltl om pricies te zijn!
bedankt voor de tip!

Roel

Hallo Jerom,
Wat ik de laatste tijden doe: Zet een afzetbaar koppel apart in een afzet bak. Zodra de eieren zijn afgezet haal het koppel eruit en plaats deze hetzij indien mogelijk separaat of anders in een andere bak.
Laat daarna de eieren uitkomen en bekijk hoeveel larven je hebt. Van daaruit verder gaan.
Zelf heb ik de ervaring dat je uit het eerste legsel niet veel overhoudt. Hoe ouder de dieren hoe beter de legsels.
Momenteel doe ik maar één ronde per jaar met deze soort en dan houd ik er ruim 100-200 over van één legsel. En dat is eigenlijk al te veel. Dezen zijn de konijnen(guppen) onder de sala's. Nu heb ik de man en vrouw nog gescheiden maar de man heeft al forse copulatiebrstels. Ik weet zeker als ik ze morgen bij elkaar zet dat ik over een week een dikke duizend eieren heb. De dieren zijn inmiddels vier jaar oud.
Het probleem is dan krijg ik de dieren groot: allemaal?: zeker weten nee en daar zitten we denk ik ook niet op te wachten.
Houd rekening mee dat de larven zéér kanibalistisch zijn en dat ze van elkaar onderdelen weg vreten: pootjes, kieuwen en al dat nog meer.
Schrik echter niet: de sterken winnen en alles groeit weer aan en zo hou je goede exemplaren over bij deze soort. Let wel wil je dieren van deze soort goed nakweken kost het ook een behoorlijke hoeveelheid voer.
Ik heb wel de ervaring dat de larven ook in een vroeg stadium goed te wennen zijn aan diepvries voer. Het zijn gewoonweg veel vraten.
Mocht je meer info willen hebben laat het effe weten. Voor evt. een kweek verslag kan ik je er evt. één opsturen maar dan moet je effe een pb-tje sturen voor het adres.
Gr Roel

jerom

Bedankt voor je uitgebreide antwoord Roel!
ik ga je even een PB sturen.

jerom

Bijna alle eitjes zijn nu uitgekomen!!
Heb me er over verbaast hoe klein die dingen zijn  :o


herman Overmars

hi Jerom

Wij hadden ook eitjes was het eerste legsel,we hebben er ongeveer 100 laten ontwikkellen daar kwamen er een stuk of negentig vanuit, door ze regelmatig op grootte uit te sorteren, hebben we het kanibalisme bijna kunnen voorkomen, we hebben er 85 groot gebracht er zitten alleen nu nog 3 achterblijvertjes maar die zijn aardig bij gekomen van de drie zijn er twee nog niet helemaal door de metamorfose heen.

vr.gr.
Herman
Tylototriton Shanjing 4,5

Roel

Afhankelijk van de temperatuur tot een paar weken. Hoe lager de temp(niet onder de 12-15 laten zakken) des te langer de ontwikkeling duurt.
Je ziet vanzelf de ontwikkeling in de eieren, erg leuk om te volgen zeker de eerste keer.
Na het uitkomen duurt het een aantal dagen voordat de larven gaan eten, eerst evt met artemia naupliën maar al snel gaan ze over op grover voer, levend heeft de voorkeur maar diepvries wordt door hun ook wel gegeten.