salamanders houden???

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

robkeulers

Citaat van: Danny Stammers op januari 22, 2010, 01:45:22 PM
Ik heb nog even wat rondgekeken, en er lijken 3 kleurvarianten in het wild voor te komen.
De donkere vorm, de lichte vorn en de shanjing-vorm.. Ik weet dat er met zowel de donkere als de lichte vorm gekweekt wordt. Hoe het is met die 'shanjing-vorm' durf ik niet te zeggen..

Bron: caudata culture caresheet

Dit zijn de vormen die bij ons bekend zijn in de hobby. Waarschijnlijk bestaat verrucosus uit een meerdere (onder?)soorten die nog verder beschreven moeten worden. Eigenlijk zijn al die kleurvormen en varianten van verrucosus op het moment gewoon niet van toepassing, want de enige goed houdbare vorm is de donkere vorm.
Van de donkere vorm werd weer een grote en een lichte variant geïmporteerd, maar enkele generaties later blijken de nakweekdieren van de kleine vorm net zo groot of groter te worden dan de grote vorm.. Het zou dus goed kunnen dat de grootte in het wild ook veel te maken heeft met de leefomstandigheden (temperatuur, voer etc).

Met andere woorden:

Het is simpel, als je verrucosus wil kun je kiezen uit:......... alleen de donkere vorm.



Shanjing is een echte landbewoner, dus een gemengde land/water bak kunnen ze niet echt waarderen, een klein waterbassin is al voldoende. Maar nogmaal,s in mijn beleving valt die af als echte beginnerssoort.



Ik zou me niet al te blind staren op de kleuren van de beesten. De meest fraaie dieren kunnen uiteindelijk eigenlijk heel saai de hele dag verscholen in een hoek van de bak zitten, terwijl dat 'stomme bruine beest' een heel aantrekkelijk karakter kan hebben. Verdiep je dus ook vooral in gedrag voordat je de keuze maakt.


DannyS

Citaat van: Rob Keulers op januari 22, 2010, 02:34:53 PM
"Ik zou me niet al te blind staren op de kleuren van de beesten. De meest fraaie dieren kunnen uiteindelijk eigenlijk heel saai de hele dag verscholen in een hoek van de bak zitten....."

*hoest*juveniele neurergus op het land*hoest*
*schraapt keel*

Merci voor de informatie/opheldering over de verrucosus, weer wat geleerd.

joost.v.wijk

@Rob: Ik was in de veronderstelling dat jij de lichte vorm van verrucosus ook had.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

DannyS

Citaat van: joost.v.wijk op januari 22, 2010, 04:08:07 PM
@Rob: Ik was in de veronderstelling dat jij de lichte vorm van verrucosus ook had.
Inderdaad.
Nu ben ik ook nieuwsgierig. Was dit stiekem de donkere vorm oid?

rowi12

bedankt allen dan verdiep ik me eens lekker in het gedrag wou het namelijk net vragen of deze salamander beetje actief is is dit? verder kan er wel een kombo van 2 salamanders een land en een water soort??

robkeulers

Ik had een lichtere vorm van verrucosus.  Deze dieren gingen prima, en heb er 2x mee gekweekt. Totdat ze allemaal 1voor1 begonnen uit te vallen. Waarschijnlijk hadden ze problemen met het volaquatiel zitten (met slechts klein vochtig landgebied). Ook bij mensen waaraan ik dieren heb gegeven of nakweek verkocht is over het algemeen hetzelfde gebeurd. Er zijn nog wel dieren in omloop, maar slechts heel beperkt.

Er was al een theorie dat deze vorm lastiger te houden was en meer landgebonden was. Da's dus bij deze bevestigd... Ik heb nog ergens lichte nk zitten, maar daar is ook wat uitval, en ik haal die pas op als ze stabiel zouden zijn.

Met andere woorden, er is dus momenteel (99,%) alleen donkere vorm in de vereniging.

Om even je laatste vraag te beantwoorden Nick, je weet het antwoord al, want die heb je al in een ander topic (medebewoners) gesteld. Het antwoord is nog steeds nee.



Edit: typo

StijnH

Ik heb nog twee nk verrucosus (licht) van Rob zitten (via Hugo). Ze zijn heel erg levendig en krijg ze niet op het landgedeelte, zijn heel erg aan het water gebonden. En ze eten heel erg goed.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

rowi12

oke maar nogmaals de vraag even (kan zijn dat ik aardig dom ben en het antwoord niet heb gezien) is die lichte een kweekvorm (van de verrocosus sorry als het verkeerd is getypt). verder ben ik nu eerst info aan het winnen en oke maar stijn wat bedoel je hier eigenlijk mee te zeggen?

robkeulers

Citaat van: Rob Keulers op januari 22, 2010, 07:41:52 AM
Nee, er zijn eigenlijk nog weinig kleurvormen in de hobby, gelukkig! De enige kleurvormen vind je bij enkele salamandra-soorten die we niet mogen houden en je vindt dieren met pigmentafwijkingen. Deze dieren zijn meestal een stuk lichter dus.

De shanjing is een echte landbewoner, en ik ben van mening dat ze niet zo makkelijk te houden zijn als de verrucosus.

Dit schreef ik al eerder. Nee het is geen kweekvorm, bij sommige Triturus-soorten vind je kleurvormen, maar verder (gelukkig) nog niet in de hobby

rowi12

oke bedankt en kun je mij vertellen waarom dat die lichte vorm van deze die op de shjanghijy (sorry verkeerd weet het) lijkt moeilijker is??

StijnH

Ik bedoel ermee te zeggen dat ik een van de enige ben, die de vorm heeft, die Rob had. Maar het is niet echt in belang van dit topic idd.

Maar als je een bericht verzend kun je dan niet eerst kijken hoe je shanjing spelt dit is nou al de derde keer dat je dat doet. of oefen hem anders een paar keer. Het is in het begin moeilijk ik weet het, maar dat is wat fijner lezen.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

robkeulers

Nick, dat heb ik in dit topic (6 berichten terug) al getypt, kwestie van lezen.

Het is toch ook niet belangrijk? Je vraagt welke soorten het beste te houden zijn voor mensen met nog niet zo veel ervaring, steek dan je energie in het vinden van informatie over soorten die makkelijk te houden en te verkrijgen zijn in plaats van je energie te steken in vragen over soorten die en lastig te houden zijn, en als beginner gewoon niet te verkrijgen zijn?

Het wordt inderdaad tijd dat je shanjing goed gaat typen, zo moeilijk is het niet. Een kwestie van willen, toch? Voor mijn part even werken met kopiëren/plakken.


rowi12

#42
oke  dan ga ik wel lekker info zoeken maar ik vraag het expres hier omdat jullie er verstand van hebben! (niet boos bedoeld) maarja verder vraag hier wel weer als ik ergens niet uit kom... en rob ik vraag dat omdat ik graag wil zeker wil weten waarom dat kleuren bij deze salamander uitmaken voor het gedrag. verder de donkere versie komt die ook wel eens op het land?

robkeulers

Je begrijpt mijn uitleg verkeerd denk ik.

De kleur en het gedrag hebben geen directe link met elkaar. De verschillende kleuren wijst meestal op verschillende soorten. De lichte en donkere verrucosus zijn naar alle waarschijnlijkheid andere (onder)soorten die door de wetenschap nog niet beschreven zijn.

In de verschillende posts in dit topic zijn een aantal beginnerssoorten genoemd. Ga daar nu mee aan de slag, en zoek een soort uit die qua uiterlijk en gedrag voor jou aansprekend is. Succes ermee.

rowi12

dankje toch nog een vraagje  :o namelijk wat is de maximalen lengte die een salamander mag bereiken in mijn bak?