salamanders houden???

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

robkeulers

#15
Even ter verduidelijking,

er zijn dus meerdere krokodilsalamandersoorten (Tylototriton) maar alleen Tylototriton verrucosus is zoals Joost terecht zegt geschikt voor beginners.

Probeer zoveel mogelijk de wetenschappelijke naam te gebruiken (in dit geval Tylototriton verrucosus), dat is een stuk moeilijker in het begin, maar je kunt je nooit vergissen over de soort waar je het over hebt. Als je alleen de naam krokodilsalamander noemt kunnen het er vele zijn.

Succes met het oefenen van de moeilijke namen ;)


rowi12

thanx :D verder als ik kijk op google afbeeldingen zie ik er veel die lijken op de sjanhij (zal het wel verkeerd spellen) en een zwarte kan iemand misschien een foto van deze salamander plaatsen? verder gaat deze ook veel op het land en veel in het water?

rowi12

iemand enig idee of die met orangje dezelfde is?? want van de Tylototriton verrucosus zie je verschillende zal zo wel even foto's plaatsen

rowi12

welke is de goede meer foto's zijn te vinden bij google afbeeldingen

robkeulers

de bovenste foto is een Tylototriton verrucosus, de 2e Tylototriton shanjing.

De verrucosus is makkelijker te houden, en kan altijd in het water gehouden worden.

rowi12

jammer vond de 2e juist mooier  :'( is deze niet even makelijk of wel te doen voor een beginner?? en even een vraagje zijn dit kweekvormen?

robkeulers

Nee, er zijn eigenlijk nog weinig kleurvormen in de hobby, gelukkig! De enige kleurvormen vind je bij enkele salamandra-soorten die we niet mogen houden en je vindt dieren met pigmentafwijkingen. Deze dieren zijn meestal een stuk lichter dus.

De shanjing is een echte landbewoner, en ik ben van mening dat ze niet zo makkelijk te houden zijn als de verrucosus.

DannyS

Ikzelf ben geen T. verrucosus-houder, maar ik heb begrepen dat de lichte variant erg kan lijken op T. shanjing, kleurtechnisch.

rowi12

is die lichte vorm dan wel een kweekvorm??? verder rob er komt ook land in hoor :D :D maarja als jij zegt dat ze moeilijk zijn houd het op he. verder kan het ook dat je bijv een landsalamanderhebt en een watersalamander in mij bakkie?

DannyS

Ik heb nog even wat rondgekeken, en er lijken 3 kleurvarianten in het wild voor te komen.
De donkere vorm, de lichte vorn en de shanjing-vorm.. Ik weet dat er met zowel de donkere als de lichte vorm gekweekt wordt. Hoe het is met die 'shanjing-vorm' durf ik niet te zeggen..

Bron: caudata culture caresheet

rowi12

bedankt die ene lijkt idd heeeeeel veel op de sjanhji zeg (spelfout sorry) als die net zo makkelijk als de zwarte en in de bak kan is dat leuk!!!!!!! verder vraagje er staat daar dat ze 17cm kunnen worden kunnen ze dan wel in een 60 cm bak??

joost.v.wijk

Het is Tylototriton shanjing. Als je uit de aquarium wereld komt, zijn latijnse namen je toch niet ongewoon?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

rowi12

die spelfout kwam omdat ik zulke dingen altijd verkeerd schrijf of bedoel je iets anders?

DannyS

Ik ben een leek als het gaat om T. verrucosus, maar zover ik weet zijn het slechts kleurverschillen, dus de verzorging lijkt me hetzelfde. Iemand die ze zelf heeft kan vast wel uitsluitsel geven.

Ik heb geen idee of de 'shanjing-vorm' in nederland in de hobby is, ik weet slechts dat hij bestaat.

rowi12

oke thanx :D verder nog iemand een antwoord op mijn vraag van de grootte?