kleine teaser: Vraag 28 uit de online enquete mbt tot de belgische wetgeving

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

robkeulers

 Vraag 27 van de enquete die laatst gehouden is luidde:
Heb je kennis genomen van de nieuwe Belgische wetgeving?

De volgende vraag:
Kun je kort omschrijven wat je gedachtegang hierover is m.b.t. tot de wetgeving in NL?

(De nieuwe belgische wetgeving regelt dat je inheemse soorten mag houden, mits je middels papieren kunt aantonen dat je nakweekdieren hebt en ze niet uit het wild gevangen zijn.)


Omdat de antwoorden zo verschikkelijk uiteenlopend en niet op de laatste plaats uitgebreid waren plaats ik ze in zijn geheel hier op het forum, om toch iedereen de kans te geven de interessante meningen en uitkomsten te lezen.

Ik vind het opvallend dat veel mensen het eens zijn dat het moeilijk is om een waterdicht systeem in elkaar te timmeren.
Mijn persoonlijke mening is dat het mooi zou zijn om bijvoorbeeld een prachtige soort als de alpestris te mogen houden. Het probleem is alleen, ik heb geen flauw idee hoe je een waterdicht registratiesysteem op zou kunnen zetten zodat er geen explosie van wildvang ontstaat.  Wie heeft heeft hier ideeën over?

(ja, ik weet het! Neutrale uitkomsten beinvloeden door bepaalde antwoorden met rood te arceren beinvloedt de neutraliteit enorm, maar het achterliggende idee is dat ik hier een discussie over wil aanzwengelen. Ik heb dus enkele antwoorden rood neergezet. Lees deze eens goed en ventileer je mening!).

Welke van onderstaande meningen weegt voor jou nou het zwaarste? Iedereen mag zijn mening geven, maar ik zou het fijn vinden als er niet alleen gezegd werd ik ben 'voor' of 'tegen'.
Het waarom vind ik veel belangrijker, onderbouw je mening dus svp!





Aantal keer ingevuld: 121
- (41x)

- - (1x)

- / (1x)

- ? (2x)

- ??? (1x)

- Aan de ene kant leuk voor de mensen die in Belgie wonen. Sommige soorten mogen ze nu ook houden, maar aan de andere kan zijn er zoveel soorten die we mogen houden, waarom zou je dan juist deze inheemse soorten willen hebben? (1x)

- Ach jangones, we mogen tig soorten wel houden, die vijf soorten die niet mogen, daar is geen man overboord. Ik denk dat als het toegestaan wordt, het wegvangen gaat toenemen. (1x)

- als belg zijnde vind ik dat ook nederland hierin niet mag achterblijven. (1x)

- Als EU zouden ze dit moeten aanpassen. Amfibieen-soorten gaan erg achteruit in aantallen. Via de hobby, blijft de soort uiteindelijk wel in stand (1x)

- balen dat wij geen inheemse soorten mogen houden (1x)

- dat het zou mooi zijn als het hier hetzelfde was in nl (1x)

- Dat moet bij ons ook mogelijk zijn. (1x)

- De wetgeving hier in Nederland slaat nergens op, ik vind dat ze dezelfde regels als in Belgie moeten invoeren hier in Nederland. (1x)

- Een zeer goed verbetering voor de Belgische hobbyisten. Vraag is enkel wat dit met wildpopulaties gaat doen. Of dit beter of slechter is, zal de toekomst moeten uitwijzen. Op zich denk ik wel dat dit positief is omdat mensen niet verplicht zijn om exoten te nemen die bij mogelijke ontsnapping voor faunavervalsing kunnen zorgen. (1x)

- Er valt best wel mee te leven, maar de rigide houding t.o.v. inheemse salamanders zou wel wat genuanceerder mogen. (1x)

- geen idee. (1x)

- geen mening (1x)

- geen mening over (1x)

- heb ik me niet in verdiept. (1x)

- Heb ik niets mee te maken omdat ik in Duitsland woon. Waar de wetgeving nog steeds erg van voordeel is voor het houden van europese soorten (1x)

- Het is een goede zaak voor het in stand houden van de dieren in gevangenschap. Men weet nooit wat er met de in wild levende inheemse salamanders kan gebeuren.En slechte, onbekwame of ondoordachte liefhebbers die hun beesten in de natuur gooien als ze ze beu gezien zijn of de mensen die abslouut salamanders willen uitzetten in een tuinvijver (een onvermijdelijk fenomeen: zie waterschildpadden en stierkikkers bijvoorbeeld), zie ik dat liever doen met inheemse soorten dan met uitheemse. (1x)

- Het wordt tijd dat het houden van sommige inheemse salamanders wordt herzien. De populaties hebben zich redelijk hersteld maar vooral gezien de komende chytride infectie lijkt het me verstandig om dieren in gevangenschap te houden om populaties te redden. (1x)

- Het zou goed zijn als er uiteindelijk een duidelijk Europees beleid komt, en niet elk land met z'n aparte wetgeving, wat vaak erg verwarrend kan zijn, zeker voor beginnende liefhebbers. (1x)

- Het zou natuurlijk voor de liefhebber mooi zijn om de mogelijkheid te krijgen om de desbetreffende soorten ook te mogen houden in NL. Echter er zijn ook nog genoeg soorten over om te houden. (1x)

- Hoop dat dit in Nederland wordt overgenomen. Maak me wel zorgen over de wildvang in Nederland. Papieren zijn makkelijk te vervalsen (1x)

- Hopen dat binnenkort hier ook de wet verandert. (1x)

- Hou de wetgeving in Nederland zoals die is. (1x)

- ik ben er nog niet van op de hoogte. (1x)

- Ik ben niet erg bekend met de belgische wetgeving. (1x)

- ik denk dat deze ook aangepast zal gaan worden maar of dit voor onze natuur nou zo verbetering is??? (1x)

- Ik denk dat het mogen houden van in Nederland bedreigde of kwetsbare soorten niet leidt tot een betere bescherming, tenzij we die soorten goed zouden kunnen kweken. Ik vind het een complex onderwerp, minder geschikt voor een enquete. Graag zou ik een standpunt van RAVON betrekken in de evt. discussie. (1x)

- Ik denk persoonlijk dat natuurlijke populaties hieronder te lijden kunnen hebben, omdat mensen met geregisteerde dieren wildvangdieren als nakweek kunnen verhandelen. (1x)

- Ik heb mij niet verdiept in het wel/niet aanpassen van de wetgeving. Als de wetgeving alleen aangepast wordt omdat je dan nog een soort kan houden dan hoeft het van mij niet. (1x)

- Ik hoop dat die in grote lijnen hetzelfde wordt... (1x)

- Ik vind dat in Nederland de Nederlandse dieren ook gehouden zouden mogen worden, mits ze in gevangenschap geboren zijn. (1x)

- Ik vind dat inheemse salamanders moeten kunnen, al heb ik er zelf geen intresse in. Wel zou je dan inderdaad moeten kunnen aangeven ze te hebbende gekocht. Want salamanders die in NL leven kun je ook ergens anders krijgen dus de wet bij ons invoeren moet kunnen zolang de mensen maar niet zelf gaan vangen. ( immers de mensen die de wet niet kennen vangen ze toch wel, en salamanderliefhebbers die de wet wel kennen zullen ze dan wel kopen en niet vangen om ze te houden, omdat die het belang weten achter het wildvangen en wegnemen van de populatie ) maar voor mij hoeft het niet. (1x)

- Ik vind de aangepaste wetgeving in Belgie een zeer slechte zaak. Ik begrijp het enthousiasme dan ook niet op het forum. Hiermee geeft Belgie een achterdeur om dieren uit het wild te kunnen halen. (1x)

- Ik vind de wijziging goed, omdat het anders niet mogelijk is, een kweekprojekt op te zetten. In Duitsland is het houden van inheemse dieren ook alleen met toestemming mogelijk. Dit vind ik beter, als wanneer het verboden is. (1x)

- Ik vind het mooi dat onze Belgische leden vernieuwde mogelijkheden hebben, maar in mijn beleving is de wetgeving zo lek als een mandje. Op het moment dat je papieren hebt is alle controle zoek (1x)

- ik weet niet helemaal wat het inhoud, meer kennis moet ik nog op doen (1x)

- ik weet niet wat het is dus ... (1x)

- In alle eerlijkheid denk ik dat het erg fraude gevoelig is. Met aanvullingen door bijvoorbeeld centrale registratie, verplichte en nauwkeurige administratie door de houders, is het wel reeel. Sterker nog, ik vind dat de politiek achterloopt qua de beleidsvorming omtrend het houden van inheemse soorten in de salamanderhobby. Ondersoorten die niet inheems zijn moeten per direct met het juiste papierwerk legaal gesteld worden. Inheemse soorten is een discussie waardig vanwege fraude gevoeligheid! (1x)

- In Nederland kan juist mede door serieuze hobby-isten het aantal soorten beter in stand gehouden worden door milder van kweken en uitzetten met in achtname van vindplaatsen etc. (1x)

- In Nederland moet het exact blijven zoals het was. Als de soorten vrij worden zullen vooral de minder serieuze mensen met dieren gaan slepen, wildvang voor nakweek aanbieden etc. (1x)

- Lijkt mij veel meer mogelijk (1x)

- Misbruik kan nu zeker optreden in Belgie door inheemse dieren continue als nakweek aan te bieden. Voor mij hoeft die wetswijziging dus niet zo nodig, leuk voor de hobbyist en handelaar, niet voor de wilde populaties zelf. De Nederlandse wetgeving is goed tegen de handel in inheemse dieren. (1x)
- moet in nederland ook op deze manier kunnen (1x)

- moet overgenomen worden (1x)

- Moeten ze hier ook doen. (1x)

- n.v.t. (1x)

- n/a (1x)

- nee (5x)

- nee, ken de wetgeving niet goed (1x)

- Nee, want ik ben Belg ;) (1x)

- Neen (1x)

- Niet genoeg kennis hiervoor. (1x)

- niet goed. er zijn voldoende soorten die gehouden mogen worden. (1x)

- NVT (1x)

- persoonlijk vind ik de wet veel te soepel [niet waterdicht] (1x)
- positief (1x)

- Sorry, nog niet genoeg kennis van. (1x)

- tja, ik wordt over dit onderwerp vaak benaderd, maar mijn eigen inheemse salamanders planten zich voort als
konijnen dus heb er weinig mee te maken (1x)

- waardeloos, mn het verbod om inheemse soorten te houden. (1x)

- Wetgeving kan niet streng genoeg zijn, dit is een versoepeling. Anderzijds heeft het weinig zin om regels aan te passen als je het toch niet kan controleren. Europees zouden overal dezelfde regels moeten gelden. Op die manier kunnen dan verkopers en kopers in heel Europa aangepakt worden bij de aan- en verkoop van illegale dieren. Zoals bijvoorbeeld op internationale beurzen. (1x)

- wetgeving moet de oprechte hobbyist steunen en niet tegenwerken (1x)

- wetgeving van Nederland ken ik niet (1x)

- Wil dat we ook snel nakweek mogen van inheemse soorten (1x)

- zal er ook wel doorkomen (1x)

- zelfde verandering in NL zou goed zijn hoewel ikzelf er niet zoveel aan zal hebben omdat ik toch geen behoefte heb om zulke zeldzame dieren te willen verzorgen. (1x)

- zijn met gemak het enigste land in Europa waar de ondersoorten salamandra niet gehouden mogen worden. (1x)

- zo snel mogelijk dezelfde wetgeving in nederland (1x)

- Zo veel weet ik er niet van. (1x)

- Zou hier ook moeten komen. Hier in NL. zijn we op diverse wetgevingen(met name dieren/natuur behoud) Roomser dan de Paus en op andere wetgevingen te soepel(echte criminaliteit) (1x)

- Zou in NL ook zo moeten. (1x)

- Zou mooi zijn indien dat hier ook gebeurde, dan hoef ik nl niet geheimzinnig meer te doen over mijn soorten, die hier al lang voor mij woonde. (1x)

- Zou voor alle Landen Europeese hetzelfde moeten zijn. (1x)

robkeulers

wat een verschrikkelijke layout heb ik er van gemaakt, de tranen springen me in de ogen...

Maar goed, prik daar even doorheen en laat maar komen die onderbouwde reacties!

André

Het hang voor mijn heel erg af met welke reden je de inheemse soorten wilt houden, in de reacties kom ik als eerst deze tegen, men wil ze graag houden ter uitbreiding van het aantal soorten die je nu mag houden omdat het een uitdaging is er mee te kweken of omdat ze mooi zijn. Er is vaak iets van een jaloerse blik naar België.
Dan denk ik, mensen wees is blij met wat je mag en leg niet altijd de nadruk op wat je niet mag, maar dat is mijn persoonlijke mening. Ik snap het aan de andere kant ook wel.
De volgende vraag is in hoeverre het invloed heeft op de natuur. Ik denk dat het niet goed zal zijn voor de wilde salamanders om hun soortgenoten te gaan houden. Op het moment dat er mee gekweekt gaat worden, komt er handel in. Dus er is geld te verdienen, ik ben bang dat hier misbruik van gemaakt zal gaan worden, en dan vooral met oog op de zeldzamere soorten dat deze gevangen gaan worden om er aan te verdienen. Net zoals dat het met zeldzame vogels gaat.
Daarnaast komt ook nog ter sprake dat je dieren zou kunnen kweken om ze daarna uit te zetten.
Als dit door particulieren gaat gebeuren denk ik dat we nog veel verder van huis zijn, dit moet echt heel goed gecoördineerd worden wil het een wilde soort helpen.
En als ze gekweekt worden haal je een heel stuk natuurlijke selectie weg, zo zou je de wilde soort juist zwakker kunnen maken als dat hij op dit moment is.
Verder vraag ik mij af of er veel exemplaren uitgezet gaan worden dan, het is dan ook een soort van handel geworden, de dieren zijn geld waard. En dat wil nog wel eens bepalend zijn.
Qua wetgeving is het ook heel lastig om deze goed dicht te spijkeren, en nog lastiger om daar goede controle op uit te voeren. Nu ben je gewoon strafbaar als je ze in bezit hebt, dan moet er eerst uitgezocht gaan worden hoe je er aan komt en of deze papieren wel betrouwbaar zijn. Ik moet er wel bij zeggen dan ik niet alles van dit systeem weet, dus het kan beter afgedicht zijn als ik denk.
kort samengevat: Ik vind dat er te veel risico's aan zitten voor de natuur, om als eerst aan ons zelf te denken.
Ik hoor graag nog wat meer meningen!

Gr. André

robkeulers

André, bedankt voor je reactie!

Het valt me op dat er over het algemeen veel wordt gereageerd op kweekresultaten, foto's, beginnersvragen etc. Deze inhoudelijk diepgaande post is helaas nog niet populair qua reacties. Laten we eens een diepgaande discussie aanzwengelen hierover!

Ok, dan nu mijn persoonlijke mening:
Ik vind het jammer dat we de inheemse soorten niet mogen houden (en dan met name de ondersoorten die niet in NL voorkomen). Het probleem is echter de controle op wetgeving. Ik vrees dat er geen enkele manier is om op een gedegen manier te controleren of dieren daadwerkelijk nagekweekt zijn, of rechtstreeks uit het bos gevangen zijn. Je kunt je salamander niet simpelweg 'ringen' zoals dat bij vogels gebeurt.
Helaas voorzie ik dus in België gesjoemel met wildvang/nakweekdieren en daarbij behorende aanslag op de dieren in het wild.

Met andere woorden, ik zou wel graag willen dat het mocht, maar het is voor de wildpopulaties geen goed plan, tenzij er een goed systeem bedacht zou kunnen worden waardoor de kans op fraude tot  een minimum beperkt wordt, en die kans acht ik klein.

Om even advocaat van de duivel op mijn eigen mening te spelen:
Als mensen dieren willen houden die niet mogen gebeurt het toch. Ik maak me er weinig illusies over dat er nooit dieren uit de sloot in bakken belanden. Zolang het met heel gangbare soorten gebeurt heb ik daar minder problemen mee, maar bij zeldzame- of aandachtssoorten heb ik daar wel behoorlijk moeite mee.

Ik ben erg benieuwd wat anderen hiervan denken?

Steven DC

Amfibieën hebben, naar wat ik tot nu heb ondervonden, nog niet echt veel prioriteit gekend in België. Je ziet regelmatig inheemse salamandersoorten te koop aangeboden op koopjessites. Dit kan in veel gevallen zonder enig probleem gedaan worden, omdat er iemand zich burgerlijke partij moet stellen om een aanklacht in te dienen om er nadien een gerechtelijk vervolg aan te geven. Zo werden er Jaaaaren lang groene kikkerlarven aangeboden op een openbare markt tot Gaia (geloof ik...) er een klacht voor had ingediend.
Tevens zijn er veel mensen die salamanders vangen omdat deze gratis zijn, en in de winkel verkopen ze "dezelfde vuurbuiksalamanders". Het probleem zit dus vooral bij de onwetendheid van de mensen.
Het probleem van wegvangen van wildpopulaties zal volgens mij dus ook niet echt gaan toenemen door particulieren.

Het gevaar voor handel bestaat volgens mij vooral in het exporteren van deze dieren. Met name naar landen waar deze soorten niet inheems zijn en dus vrij gewild. In ons eigen belgenlandje is de interesse in salamanders niet zo bijzonder, wat ook maakt dat aquariumwinkels meestal erg lang met deze dieren blijven zitten en ze dus ook niet zo veel aanbieden.
Anderzijds zou een handelaar (aquariumwinkel,...) ze kunnen vangen omdat dat goedkoper is en zo dus niet veel verlies lijdt als ze sterven.

Ik dacht zo: Stel dat ze een algemeen verbod van export handhaven! Geef bepaalde verenigingen een licentie om x-aantal inheemse nakweek dieren per jaar te exporteren met een bepaalde quantiteit per persoon. Mensen die in een vereniging zitten zouden dan papieren kunnen vragen die bij de export getoont moeten kunnen worden.
Een verbod van verkoop door handelaars zou in mijn ogen dan ook weer een goed initiatief zijn.


DannyS

Ik ben een tijdje minder actief geweest hier, maar het verbaast mij ook wel dat de reacties uitblijven. Goed dat je het weer aanzwengeld, Rob!

Allereerst vind ik het grappig (ook wel triest) dat ik niet meer weet wat ik als antwoord heb gegeven :D.

Het is menselijk om te willen wat je niet mag.
Mijn opvatting hierover is dat de wet best wel gelijk kan worden getrokken met die van België en een aantal andere EU landen. Het gaat wereldwijd slecht met amfibiën, en wie kan beter helpen met in stand houden dan gedreven hobbyisten. Mocht het ooit erg dringend worden met de stand in NL dan is een reddingsactie beter te doen door mensen met kweekervaring etc. Dierentuinen kunnen maar een beperkte bijdrage leveren. Uiteraard is wildvang een probleem, maar dat is het nu ook. Mensen die geen idee hebben van de wetgeving zullen rustig uit de vijver oid. een exemplaar weghalen. Er zijn ook mensen binnen de vereniging (ik maak mij geen enkele illusie) die inheemse dieren houden.

Verder is de handhaving in NL een drama. Het is erg eenzijdig. Op het moment dat er economisch belang is, maakt het ineens geen donder uit dat er beschermde dieren aanwezig zijn. Ze gooien gerust een ideaal habitat overhoop voor een flat of iets in die richting.

Ik ben zelf niet bang voor massale wildvang praktijken. Ik heb niet het idee dat dit in bijvoorbeeld Duitsland gebeurt of in België. Er zullen natuurlijk rotte appels tussen zitten die denken een slaatje te kunnen slaan hieruit, maar ik denk dat het op zich wel mee zal vallen.

Het zou al een grote verbetering zijn als we wél de soorten mogen houden die niet in NL voorkomen. Ik kan geen enkele geldige reden bedenken waarom dit nu zo het geval is (het feit dat controleurs het verschil niet zien noem ik geen excuus). Ook met varianten van bijvoorbeeld S.s. terrestris die in specifieke locaties buiten NL voorkomen en worden gekweekt, lijkt het mij niet zo'n probleem.

Misschien denk ik was simplistisch of naief, maar daar is het een discussie voor.

Monique

Ja ik vind het nog steeds een moeilijk onderwerp. En waarom? Omdat ik totaal geen inzicht heb op consequenties voor de populatie en de controles. Verder denk ik niet dat wij als hobbyisten (hoe goed wij het ook soms doen) echt van invloed kunnen zijn als een populatie dreigt uit te sterven en dan denk ik aan het opnieuw introduceren van een soort. Dat dient zo gecontroleerd te gebeuren....
Monique

Paramesotriton hongkongensis 2.1.0
Ambystoma mexicanum 0.1.0
Ambystoma tigrinum 1.3.0
Tylototriton verrucosus 2.0.1
Cynops ensicauda popei 0.0.5
Pleurodeles Waltl 0.0.2

1 kat
goudkarper
geelwangschildpad Albert
Shiba inu

stijnzeger

Ik ben het met Monique eens. Blijf af van de natuur, nagenoeg alles is in Nl is beschermd en dat is goed. Waarom zouden we het (moeten) willen. Er zijn zoveel mooie uitheemse soorten. Dat verhaal van behoudt van de soort is onzin, als de biotopen verdwijnen dan kunnen wij die soorten echt niet in stand houden of herintroduceren. Ik ben dus meer tegen als voor het vrijgeven van deze wetgeving.
Hypselotriton orientalis  3.1.0.
Triturus marmoratus      1.1.0.
Neurergus kaiseri          5.0.0. ?
Neurergus strauchii.      3.3.0

Steven DC

Citaat van: stijnzeger op januari 22, 2010, 11:36:23 AM
Ik ben het met Monique eens. Blijf af van de natuur, nagenoeg alles is in Nl is beschermd en dat is goed. Waarom zouden we het (moeten) willen. Er zijn zoveel mooie uitheemse soorten. Dat verhaal van behoudt van de soort is onzin, als de biotopen verdwijnen dan kunnen wij die soorten echt niet in stand houden of herintroduceren. Ik ben dus meer tegen als voor het vrijgeven van deze wetgeving.

Maar het is wel zoals Danny zegt... Deze bescherming geldt niet meer als er economische belangen zijn. Zo weet ik een stuk bouwgrond met een  plas waar een mooi aantal alpenwaters zitten. Binnenkort komt er een appartement op en de beestjes wegvangen mag niet. Zelfs natuurpunt wil hier geen werk van maken omdat er in nabijgelegen wateren ook alpenwaters zitten. Waarom is deze bescherming dan? Waar slaat het dan nog op?

Stijn

Ik ben een voorstander van deze nieuwe wetgeving, maar vrees wel dat er met de nieuwe wetgeving 'soortvervuiling' en faunavervalsing mogelijk is. De inheemse soorten kan je momenteel enkel legaal in het buitenland (oa Duitsland) halen. Bij het ontsnappen (of evt. uitzetten van overtollige nakweek door de ondoordachte liefhebber) kunnen andere ondersoorten of dieren van totaal andere localiteiten zich mixen onder onze populaties. Toch iets om bij stil te staan ... hopelijk gaat iedereen verantwoord om met deze nieuwe wetgeving, maar hier vrees ik toch wel voor.

mvg

Stijn

robkeulers

Thanks voor je inbreng Stijn, goed verhaal!

Ik zie nu zelf mijn eigen post terug waarin ik zaken rood gearceerd heb, bah! niet netjes van me om zaken uit te lichten van anderen.. Maar goed, leerpuntje.

In de komende uitgave van het blad wordt er verder ingegaan op de uitkomsten van de enquete, reden te meer om lid te worden ;)

Steven DC

Citaat van: Stijn op maart 16, 2010, 03:07:28 PM
Ik ben een voorstander van deze nieuwe wetgeving, maar vrees wel dat er met de nieuwe wetgeving 'soortvervuiling' en faunavervalsing mogelijk is. De inheemse soorten kan je momenteel enkel legaal in het buitenland (oa Duitsland) halen. Bij het ontsnappen (of evt. uitzetten van overtollige nakweek door de ondoordachte liefhebber) kunnen andere ondersoorten of dieren van totaal andere localiteiten zich mixen onder onze populaties. Toch iets om bij stil te staan ... hopelijk gaat iedereen verantwoord om met deze nieuwe wetgeving, maar hier vrees ik toch wel voor.

mvg

Stijn

Een goed punt Stijn, maar hetzelfde probleem zou je hebben als de dieren vanuit België zelf komen. Er zijn ook genetische verschillen tussen de afzonderlijke populaties in ons land. Dieren van bijvoorbeeld West-Vlaanderen die in Limburgse wateren worden uitgezet zou dus ook voor vervalsing kunnen zorgen.

Stijn

Hallo Steven,

dat er binnen Belgie genetische verschillen zijn, ben ik me van bewust. Ook bij het uitzetten van bijvoorbeeld vissen wordt hier rekening mee gehouden. Ik heb onlangs vernomen dat er in een viskwekerij bijvoorbeeld onderscheid wordt gemaakt bij snoeken afkomstig uit het Ijzer / Schelde en Maasbekken.

Bij salamanders zullen er dus ook wel verschillen zijn, maar als er populaties uit bijvoorbeeld Oost-Europa worden binnengebracht is de 'genetische vervuiling' veel groter dan van een relatief nabijliggende populatie.
Verder vrees ik dat er op termijn ook inheemse salamanders zullen aangeboden worden in de vele dieren'speciaal'zaken, vijvercentra en de vele tuincentra, waar ze naast de paasbloemen en viooltjes worden verkocht. Veel mensen willen vuurbuiksalamanders in hun vijver, en de meesten maakt het niet uit of dit nu een Cynops is, of een alpestris van weet ik niet welke ondersoort is ...

David en Sofie

Ik zal hier als Belg ook maar even op reageren  :)
Ik heb hierboven al veel interessante dingen gelezen....
Inheemse amfibieën in gevangenschap kweken om de soort in stand te houden indien er iets zou mislopen in de natuur ... dat was bij mij ook al te binnen geschoten, maar ja ... als de biotopen naar de vaantjes zijn, heeft dat weinig zin in feite.
Massale wildvangpraktijken zie ik in België nog niet gebeuren. Zoals Steven reeds zei: salamanders bereiken weinig mensen als huisdier.
Een feit is sowieso dat er mensen waren, zijn en zullen zijn die impulsief dieren gaan aankopen en ze na verloop van tijd in de natuur uitzetten om er vanaf te geraken of mensen die ondoordacht (exotische) dieren uitzetten in hun tuinvijver. Of het nu om exotische dieren gaat die ons klimaat aankunnen of niet. Eerlijk gezegd, wat betreft amfibiëen, zie ik ze liever alpestris uitzetten dan bijvoorbeeld dobrogicus.
Men kan dan spreken van genetische vervuiling, maar welke lozingen zie je dan het liefst in de natuur rondkruipen?
Een soort waar bijvoorbeeld veel vraag naar zal zijn, zal Bombina variegata zijn (echo's die ik in het Belgisch terrariumwereldje al opgevangen heb) en daar zie ik in de toekomst nieuwe populaties van ontstaan in het wild in België omwille van deze dieren uit te zetten in tuinvijvers en ze te lozen in de natuur... een onvermijdelijk fenomeen.
Over de hele wereld heerst er faunavervalsing, maar we moeten er ons bij neerleggen gezien we er toch machteloos tegenover staan. Het belangrijkste is dat we zelf recht in onze schoenen staan en als liefhebber met een gerust geweten onze hobby kunnen uitvoeren.
Maar volgens mij zal de nieuwe wetgeving geen grote invloeden hebben op de bestaande amfibiëenpopulaties in de natuur.
Ik heb zelf ook plannen om in de toekomst inheemse soorten te houden, zowel salamanders als kikkers, en indien ik nakweek zou hebben, kan je niet meer doen dan de mensen, die nakweek wensen aan te schaffen, te sensibiliseren voor de problematiek in kwestie. Zoals ik nu reeds doe wat betreft de Europese triturus-soorten.
Dit gezegd zijnde .... :)