Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Wie weet de naam?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robert van Diest

Hallo,

Ik was vandaag in de terrariumzaak om wat voer te kopen. Ik heb daar een salamander gezien, en ik vraag me af welke soort het is.

Hij lijkt erg veel op een Cynops orientalis, het enige verschil is dat deze een gele buik heeft.


Rowan Willemsen

Dan zijn er alsnog meerdere opties, wellicht kan je op internet zoeken, of anders hier een foto postten.

Marielle

Cynops Orientalis kan ook een gelige buik hebben. Ligt aan het soort voer dat ze krijgen. Hoe roder (of door toevoeging van kleurstof) het voer, hoe roder de buikkleur wordt.

robkeulers

Mariëlle, jij hebt het over nakweek orientalis, en die vind je bijna niet in winkels. Wildvang oriëntalis heeft zo goed als altijd een rode buik.
Ik zelf denk aan een Paramesotriton (heb chinensis in de handel gezien).

Maar hey, dit slaat natuurlijk helemaal nergens op, wild gokken allemaal. Zonder foto kunnen we eigenlijk helemaal niks. Dus Robert, maak even een foto als het lukt, dan kunnen we je verder helpen.

Ik weet niet of je geïnteresseerd bent om ze aan te schaffen? als dat zo is zou ik eerst uitvogelen om welke soort het precies gaat, dan weet je ook hoe je ze moet huisvesten en verzorgen.

Robert van Diest

Ik heb een plaatje kunnen vinden, en ook de latijnse naam:

http://www.anolis.be/Images/Jpg/Cynops%20ensicauda%20ensicauda.JPG

cynops ensicauda dus :)

Maar, weet iemand de nederlandse naam?

joost.v.wijk

ned. naam is zwaardstaartsalamander. Maar ik vraag me af of het deze is. Zelfs binnen de hobby is dit een vrij schaarse soort. Ik geloof niet dat deze in een dierenzaak wordt aangeboden


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Robert van Diest

Ik weet 99% zeker dat dat hem is. Ze hebben in die zaak ook marmersalamanders en donau kamsalamanders. Naar mijn weten ook vrij zeldzame soorten.

robkeulers

Er zijn cynops ensicauda popei in de handel (illegale wildvang aangezien deze dieren beschermd zijn in hun leefgebied) gesignaleerd. Deze dieren zijn allemaal opvallend donker, waarschijnlijk hebben ze de mooie dieren uitgeselecteerd en op andere plaatsen verkocht, net zoals in het verleden.

Het zou dus goed kunnen dat het Cynops ensicauda popei is, maar nogmaals, zonder een foto kunnen we niets.  Soorten lijken erg op elkaar op het eerste gezicht, dus we kunnen je waarneming zeker niet bevestigen.

En mocht het Cynops ensicauda zijn dan is mijn advies om ze niet te kopen ivm het feit dat ze illegaal gevangen en verhandeld zijn.

joost.v.wijk

precies. Zowel popei als de nominaat (met gele buik) zijn goed vertegenwoordigd als nakweekdier. Wildvang is overbodig, jammer dat het nog steeds gebeurt.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis