nieuw met salamanders

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

André

Ik ben André Geelhoed,
ik heb ongeveer een maand geleden 11 marmer salamanders voor een leuk prijsje bij alex gekocht. Ze doen het heel goed, ze zijn nu ongeveer 7 tot 8 cm groot.
ik heb ze volledig op het land, op een tempratuur van ongeveer 18-20 graden op mijn kamer.
ze zitten nu in een ex-aquarium van 125x50x50 wat ik half land half water heb in gericht. maar nu staat het water gedeelte nog droog.
ik voer hoofdzakelijk rode mugge larven verder fruitvliegen en er zitten wormen in de bodem. ik kan alleen niet altijd verse rodde muggenlarven krijgen, kan ik dan ook diepvries blokjes ontdooien en voeren, of is dit niet aan te raden? Als dit niet aan te raden is, zijn fruitvliegen en een paar wormen dan een volledige voeding of kan ik dan beter een andere voeding er bij gebruiken?
zondag kom ik naar houten dan zie ik vast wel wat mensen van dit forum ;)

groeten André

joost.v.wijk

Hoi André, welkom op het forum.

Leuk dat je marmers van Alex hebt. Het voer wat je gebruikt/wil gaan gebruiken is hartstikke goed, behalve diepvries of gedroogd. Dit zullen de marmers niet eten, zolang ze op land zitten. Later zou je ze er aan kunnen wennen, als ze in het water zitten. Regenwormen zijn een prima voer waar ze het prima op kunnen doen. En als je nog afwisselt met (levende) rode muggelarven, tubifex, stofkrekeltjes en fruitvliegjes, is het een goede basis om ze groot te brengen. De rode muggelarven, tubifex en klein gesneden regenwormpjes kun je aanbieden op een stuk vochtig keuken- of toiletpapier. Krekeltjes en fruitvliegjes kun je eventueel bepoederen met gistocal of een ander kalk-vitaminepreparaat.

Het is misschien verstandig om ze eerst wat kleiner te huisvesten, zodat ze altijd dicht bij het voer in de buurt zijn. Temperatuur om ze op te kweken is prima, maar niet warmer.

Veel succes met ze!


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

naeff002

Hey andré welkom op het forum.
Ik zie dat ze het goed doen. Mooie diertjes en mooie foto's. Wat voeding betreft inderdaad wat joost zegt. Bij mij eten ze maatje 4 krekel al goed.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

André

ik moet nog even de afdichting in orde maken, dan kan ik ook krekels voeren. voordat ze overal zitten en dan denk ik dat ik m'n moeder op m'n dak heb.
Maar dit moet binnenkort komen, het is besteld.

André

Ik zit nog met een aantal vraagjes:

Ik voer mijn marmers o.a. rode muggenlarven, nadat de salamanders gegeten hebben zijn ze soms zo dik dat ik me af begin te vragen of dat deze dieren zich niet over eten. Kan dit gevaarlijk zijn voor jonge marmers of kunnen ze gewoon door eten?
Wanneer zou ik het water gedeelte van mijn marmers kunnen vullen, dit heb ik op advies van Alex leeg gelaten wegens verdrinkings gevaar. maar nu lees ik hier:http://www.salamanders.nl/forum/watersalamanders-(triturus-lissotriton-mesotriton-en-ommatotriton)/vanaf-wanneer-t-marmoratus-aquatiel/ helemaal niks over verdrinkings gevaar o.i.d., hier zou ik dus graag wat meer meningen/ervaringen over horen.
alvast bedankt
gr. André

naeff002

Volgens kan je ze snel aquatiel laten worden. Mijn eerste marmers kwamen uit Engeland en die man vertelde mij dat ik ze meteen aquatiel kon doen, dat deed hij ook. In hele grote diepe bakken. Ik heb dat gedaan en ze deden het gewoon goed. Maar afwijkingen in de groei zijn moeilijker waar te nemen als je ze in het water laat opgroeien, dit zie je dan pas als ze op het land zitten. Daarom heb ik mijn eerste marmers nu half half zitten en de kleinere dieren geheel land.

Dat ze zo dik eruit zien is niet zo erg, betekend alleen dat ze goed hebben gegeten. Wel zou ik er voor zorgen dat ze meer variatie krijgen, zo als wormen, bepoederde krekeltjes, fruitvliegjes enz. Rode muggenlarven is niet het beste voedsel voor de diertjes.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

StijnH

Mijn marmers waren een jaartje oud toen ik ze kocht, ik heb aangegeven dat ik ze aquatiel wou houden en heb ze meteen aquatiel gezet, ze groeien goed. En misschien kun je kleine wormpjes voeren (zins ik dat voer aan ze, groeien ze echt enorm hard).Er zit in Rode mug niet genoeg voedingstoffen. En voor de afwisseling Rode mug, Fruitvliegen, Kleine krekeltjes ect.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

André

#7
ik voer ook wel gevarieerder als alleen rode mug, zoals fruitvliegen en wormen en als het goed is binnen kort ook krekels. Maar ik vroeg me dus af of dat jonge salamanders zich niet kunnen over eten omdat ze zo dik zijn na het eten.
En toen ik mijn salamanders kocht bij Alex, vertelde hij dat hij de eerste keer de helft van zijn jonge marmers verloren was door verdrinking, maar ik lees hier verder helemaal niks daar over, dat vind ik zo apart.

StijnH

Salamanders eten en eten maar door ze kennen bij mij geen grenzen dus daar moet je wel een beetje mee uit kijken. maar dat heb je snel genoeg door. Ja ik weet niet precies hoe dat zit misschien als ze nog heel klein zijn dat ze kunnen verdrinken, maar toch lees ik ook dat sommige ze gewoon aquatiel laten zitten als ze gemorft zijn. dus ik weet niet precies waar het aan kan liggen. Als je het doet moet je het wel geleidelijk aan doen.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

André

Wat moet ik zien onder geleidelijk? Ik snap dat ik ze niet zo in het water kan gooien, maar als ik een gedeelte van de bak vul met water kan dat toch geen kwaad? Of moet ik dan eerst een laagje doen en daarna nog weer een laagje? hoe moet ik het praktisch voor me zien?
gr. André

StijnH

Veel planten, geen landgedeelte (want dan gaan ze toch op het land kruipen, ze kunnen rusten op de planten) En dan elke keer een laagje water toevoegen. Niet beginnen met te veel water, cm of 4.

Succes
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

petro pees

Salamanders die een gedeelte van hun groei op het land doorbrengen kunnen heel vreemd reageren op water.
Daar bedoel ik eigenlijk mee dat bij de één de juvenielen het water ingaan en zich daar letterlijk als een vis in het water voelen en bij de ander die zijn juvenielen een waterdeel geeft verzuipen ze al bij een cm of twee water.
Ik zou (van mezelf uit) de diertjes de kans geven het water in te gaan als ze ouder zijn dan ong. een maand.Zou er dan wel voor zorgen dat het zo ondiep is,dat als ze staan de kop boven het water uitkomt.
Pas als het duidelijk is dat ze er graag in verblijven zou ik beginnen met het verhogen van de waterstand.
Het is al gezegd;dieren op het land worden wat steviger/forser(lees sterker)Dus haast zou ik niet maken als ze dat zelf niet aangeven.
Petro
Tylototriton Shanjing

André

Dank je, als ik het goed begrijp is het dus zaak om het water gedeelte van mijn bak te vullen met 1 cm water en dat zo te houden tot dat ze er met z'n allen in gaan liggen.
De dieren zo dus zelf te laten bepalen wanneer ze te water gaan.
Ik was ook niet van plan om ze er toe verplichten, daarom heb ik in één bak een water gedeelte en een land gedeelte gemaakt. Afwachten dus wanneer ze er zin in hebben ;)
Dat houd het wel spannend
gr. André

André

De eerste heeft besloten dat ze graag in het water ligt, nu kijken wanneer de rest volgt ;)