Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Krulvliegen

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DannyS

Laat ik allereerst maar vragen wat de ervaringen zijn met deze voedseldieren. Ik ben van plan ze aan m'n padden te voeren samen met kleine fruitvliegen. Aangezien krulvliegen groter zijn van fruitvliegjes, hoef ik misschien minder vliegen te voeren.
Hoe zit het met de voedzaamheid?

Als het allemaal prima is, kweekt het zich hetzelfde als fruitvliegen (zelfde substraat?)

joost.v.wijk

krulvliegen zijn gewoon huisvliegen, en hebben dezelfde voedingswaarde. Je kunt het enigzins verhogen door vis of gehakt te voeren


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

naeff002

ik voer mijn krulvliegen altijd honing of vruchtsiroop, waardoor de voedingswaarde omhoog gaat.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

Steven DC

Ik geef krulvliegen ook vruchtensiroop. Je kan het gemakkelijk geven door een watje te drenken in de siroop en dit watje in een flessendop te steken. Qua voedsel ben ik er wel redelijk tevreden over (als bijvoeding) maar het lastige is wel dat er regelmatig vliegen tussen zitten die wél kunnen vliegen. Beetje lastig als je een open bak hebt in de woonkamer...

David en Sofie

Ik heb vorig jaar eens krulvliegen gekweekt ... heel simpel!
Je vult een pot halfvol met kippenmeel. Hierbij voeg je water tot als je een elastische brij hebt(niet te nat dus).
Krulvliegen toevoegen ... een beetje opgefrommeld papier en een flessendopje met vruchtenkonfituur.
Een tijdje later zie je de maden zich door de brij woelen.
Ik heb de fout gemaakt om in het deksel van de plastieken pot een gat te snijden en deze te bedekken met muggengaas, dat ik erop vastgelijmd heb. Reslultaat: mijn krulvliegenkweek zat vol kleine fruitvliegjes!

Roel

Krulvliegen zijn ook heel goed te kweken op katte of hondebrokken.
Eén groot nadeel is wel dat het gaat stinken als de hel.
Hoe zit dat met kippenmeel?

naeff002

Citaat van: David en Sofie op maart 05, 2010, 08:28:25 PM
Ik heb vorig jaar eens krulvliegen gekweekt ... heel simpel!
Je vult een pot halfvol met kippenmeel. Hierbij voeg je water tot als je een elastische brij hebt(niet te nat dus).
Krulvliegen toevoegen ... een beetje opgefrommeld papier en een flessendopje met vruchtenkonfituur.
Een tijdje later zie je de maden zich door de brij woelen.
Ik heb de fout gemaakt om in het deksel van de plastieken pot een gat te snijden en deze te bedekken met muggengaas, dat ik erop vastgelijmd heb. Reslultaat: mijn krulvliegenkweek zat vol kleine fruitvliegjes!

Het beste is ook om gewoon een stuk keukenpapier te gebruiken. Daar komen geen fruitvliegen door heen.

Ik stop mijn krulvliegen voor ik ze voer in de koelkast. Op deze manier worden ze een stuk slomer en zijn ze veel makkelijker te voeren.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

David en Sofie

@ naeff002: Ik heb onlangs nog eens krulvliegen gekweekt en ja ... ik had deze keer een stuk keukenpapier gebruikt om het af te dekken, dus geen fruitvlieginvasie in de kweek.

@ Roel: de eerste dag(en) stinkt het ook, maar daarna niet meer ... ik wacht wel een dag of twee eer ik de krulvliegen in het potje breng met dat kippenmeelpap.