Pachytriton sppB dood gegaan

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

fftzz

Helaas zijn mijn 3 Pachytriton sppB dood gegaan die ik op de beurs in Hamm gekocht heb.  :'(
De Eerste heeft het net een week gered en ik dacht dat het mischien aan de stress van het vervoer lag.
Nu zijn gisteren en de dag daarvoor een voor een ook de andere twee overleden.
Ik denk dat het vooral te maken heeft met een te hoge temperatuur.
Ze zaten in een bak van 80-50 met een water hoogte van 30 cm, veel schuil gelegenheid (op elkaar gestapelde flagstones).
Eigenlijk was het op de beurs een impuls aankoop, maar ik heb vroeger ook eens een Pachytriton labiatus. Gehad ( verkocht als Cynops pyrrhogaster )  :D maar dat is jaren goed gegaan.
Jammer, Pachytriton soorten zijn mooie en erg interessante salamanders, een beetje agressief en moerlijk te houden.
Ik heb wel een wijze les geleerd: ik koop nooit meer zomaar een paar salamander van iemand (handelaar die ik niet ken) of een soort waar ik niet genoeg van weet. Dit is niet goed voor de salamanders en ook niet goed voor mijzelf.
Ik heb nu een bak over en ga eens hard nadenken over wat ik voor een soort ga houden.
Heeft iemand suggesties over een interessante salamander soort ??. Ik heb al kam, rib een 3 soorten cynopsen ( pyrrhogaster, orientalis en ensicauda). En ze moeten wel aquatisch zijn.

Ron

Pamela

Ja met die importen gaat het vaak fout. Misschien zaten er meerdere mannetjes bij die onderling aggressief werden. Ik zou je aan te bevelen eens met nakweek tylototriton verrucosus aan de slag te gaan. Op dit moment zijn er wel lareven via het forum te krijgen denk ik. Als je je eigen dieren opkweekt (in 1 jaar) heb je tenminste zeker mooie dieren.

succes


Jef Janssens

hoi ronald,
volgende keer moet je eerst een ruiken (jaja ruiken je leest het goed)aan het dier,toch zeker als het van zo'n grote handelaar komt.ik heb ze in hamm ook vastgehad,maar ze roken een beetje "funky".dit wijst meestal op ziekten.
spijtig voor je ,het waren enorm mooie en lichte dieren als ik het me goed herinder.

Mark

Zelf heb ik ook een aantal van deze probleem dieren verzorgd. Wij hadden goede resultaten met behandeling met ESHA 2000 en dagelijkse waterverversingen met koud leidingwater. Een van de dieren is opgeknapt van een dier met schimmel rode plekken tot een gezond dier dat goed eet en groeit.