genetische afwijking...?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

joost.v.wijk

Hoe zit het met de genetische afwijking bij Triturus sp. m.b.t. schimmelen van eieren?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Roy van Grunsven

Ze hebben een chromosoom paar dat heterozygoot moet zijn (van beide typen moet er 1 zijn). Laten we dit chromosoom type A en type a noemen (er is vast een andere codering maar die weet ik niet).
Ouders zijn altijd Aa en Aa en eieren zijn dan 25% AA, 50 % Aa en 25% aa.
AA en aa kunnen zich niet ontwikkelen dus dat betekend dat je 50% van je eieren altijd verliest.

joost.v.wijk

En dit geld voor alle Triturus soorten? Ik heb nl. van Triturus dobrogicus ruim 100 eieren, waarvan er tot dusver nog maar 5 zijn beschimmeld... De meeste eieren zijn begonnen te ontwikkelen


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

DannyS

Zover ik weet geldt dat alleen voor T. marmoratus en T. pygmaeus..

Coen Deurloo

Het geld in ieder geval voor meer soorten dan de T. triturus en pygmaeus.

En Joost, dat je eitjes nu nog niet beschimmeld zijn kan kloppen, het defect treed pas op bij het ontwikkelen van de staart bij het embryo.

DannyS

Na een zoektochtje op caudata.org ben ik het volgende artikel tegen gekomen:

Het komt (alleen?) voor bij
Triturus marmoratus, Triturus pygmaeus, Triturus cristatus, Triturus karelinii, Triturus carnifex, and Triturus dobrogicus.

Een echte Triturus kwaal, dus.

alibombali

Alleen bij de Marmoratus is de schimmel-afwijking zo'n 50%...bij de overige triturus-soorten haal ik meestal een rendement van 70/95%

joost.v.wijk

dan vraag ik me af in hoever dit een genetische afwijking is. Of er zijn niet alleen heterozygote dieren...


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

Het is een wetenschappelijk vastgesteld gegeven dat bij de triturus-soorten (en ik meen ook enkele kleine europese watersalamandersoorten) een percentage eieren niet juist ontwikkeld, weinig reden om hier aan te twijfelen als je het mij vraagt (of je moet het wetenschappelijk onderbouwd hebben).

joost.v.wijk

uiteraard, maar daar zijn de wetenschappers voor. Maar ik wou weten hoe dit precies zit, 50% is al aardig veel. De berekening van Roy klopt op die manier wel, maar hoe zit het dan in andere gevallen?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

kirsipu

Het listje kan nog aangevuld worden met de vroegere Triturus soorten Lissotriton Vulgaris en Helveticus Ommatriton Alpestris. Daar heb ik vroeger, toen het nog wel mocht, ook mee gekweekt en daar
deed zich hetzelfde probleem voor.
Het heeft volgens de (vak)literatuur inderdaad te maken met de chromosoomparen.
En hoe je die paren noemt maakt in principe natuurlijk niet uit.
Greetz Jan

joost.v.wijk

ondertussen ontzettend veel eieren gelegd, die later toch begonnen te schimmelen. Zelfs larven die uitgekomen waren gingen na enkele dagen tot ruim een week dood. Ik heb er nog genoeg over (±50), maar toch vraag ik me af hoe dit zit. Bij mij is zo'n 75% uitgevallen, terwijl bij Alex dit totaal niet het geval is.

Ik houd het uiteindelijk toch maar bij Cynops, daar heb ik meer geluk mee :D


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

alibombali

Nou Joost...niet zo snel opgeven....ik heb ook wel 'ns een bak waar alles in de eerste week kapot ging..dat heeft niks met het geslacht Triturus te maken.
Larven zijn in de eerste week gewoon fragiel, een kleine schommeling in de waterkwaliteit en alles ligt op z'n rug....

DannyS

Je hebt inderdaad wel een waardeloze legsels.. het laaste legsel van mijn axo's was ook erg slecht.. heb ik niets aan overgehouden.

robkeulers

de genetische problemen van de triturus-soorten gebeuren in een vroeg stadium van de ontwikkeling, larven, of meer ontwikkelde eitjes die fout gaan liggen aan iets anders.

'T is niet simpel, dat salamanderhouden. Dat is een ding wat zeker is!