juveniele Cynops maar nu al aquatiel?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

nymfe

Hallo mensen van het forum!

Ik heb enige tijd geleden een aantal kleine Cynops Orientalissen overgenomen van iemand van het forum
en de beestje zien er heel gelukkig uit.. lopen wat af, kruipen onder van alles en nog wat.
Laatst was er eentje in een bakje met water gaan liggen en voelde zich daar zo comfortabel dat ie er niet meer uit wilde.
Toen heb ik een schoteltje neergeleged en inderdaad, daar kroop hij ook in.
Om te kijken of hij er wel zelf uit kom heb ik hem er in een week tijd een aantal keer uit geschoven met een vinger. Maar steeds ging hij weer terug.
Nu ligt hij dus volledig submerged in het water. En ik heb het idee dat ie aan het vervellen is.
Alleen.. niet zoals mijn aquatiele volwassenen dat doen (in een aquarium) die laten hun gehele huid los en dat "stroopt" langzaam af.
Hij lijkt een bruin/zwart kleur verschil te hebben als ik door het water kijk, en het is net of hij een "Laagje" mist op zijn rug en op zijn hoofd. Maar hij is niet gewond en heeft wel overal huid, alleen lijkt hij een extra laag te hebben soms.
Dus... vervelt hij dan,.. in stukjes? of scheurt ie uit zijn voegen ofzo?
Daarbij is hij zo'n 2,5 cm lang in totaal en nog veelste klein om bij mijn volwassenen te zetten in het aquarium.
Dus nu blijft in het schoteltje liggen...

Zou dit een probleem zijn en hebben jullie dit wel eens meegemaakt?

Rowan Willemsen

Denk dat het gewoon oude stukjes huid is dat nog
moet afvallen.
Ze zullen nooit helemaal van top tot teen in 1 x helemaal vervellen, wel in grote gedeeltes maar ik heb er nu op dit moment ook 1 zitten die onder zen bek nog wat heeft zitten.

nymfe

oke, dan is dat in ieder geval normaal..
Ik dacht eraan dat ie misschien zn huid niet kan af"wrijven" ergens tegen.. misschien dat het daarom blijft zitten.

StijnH

Ik heb mijn C. orientalis nk van dit jaar ook al in het water zitten, met als landgedeelte een stukje kurkschors, ze wilden heel makkelijk aquatiel en het gaat beter dan op het land...maar niet in een keer in een aquarium met 20 cm water in stappen eerst 5 cm dan 10 dan 15. ik zit nu al op 15 cm en dat gaan heel goed. ze zijn nu 4,5 tot 5 cm. Ze waren iets groter dan die van jou nu toen ik ze aquatiel heb gezet.

En ze vervellen ook regelmatig, dus ga er maar vanuit dat het een vervelling is, je ziet het ook beter in het water.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

joost.v.wijk

alle Cynops kun je na de metamorfose aquatiel houden, als je wil. Hou de stukjes huid in de gaten, zorg desnoods voor wat ruwere materialen waar ze langs kunnen schuren


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

nymfe

Aan Stijn Huisman;
Mooi dat die bij jou nu al in het water leven! Ik ga ook maar eens kijken hoe ik dat netjes aan kan leggen hier.
Ja de grootste is 2,5 tot 3 cm maar de kleinste anderhalf tot 2 cm dus ik durf geen radicale dingen te doen.

Ik ga eens zien wat ik kan doen hier, ik weet nu in ieder geval zeker dat het dus niet vreemd vroeg is dat ze af en toe in het water willen blijven. Misschien moet ik even wat verbouwingen gaan doen deze week naar een half land/half water bak :)

Aan Joost.v.wijk;
Bedankt voor de tip ik ga eens even zien wat ik kan gebruiken hiervoor.


Bedankt voor jullie reacties :) !




joost.v.wijk

#6
ik gebruik lavasteen in mijn bakken


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis