Wat voor aquarium inrichting voor Pachytriton Labiatus?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gaby

Na lang afwezig te zijn geweest hier ben ik weer terug, want ik heb wat vragen  :)

Een aantal maanden geleden wilde ik graag Cynops Orientalis kopen.
Mijn eerste paartje had zweren en ik kon ze helaas niet meer gezond krijgen
Na een tijdje heb ik 4 salamanders gekocht. Maar bij thuiskomst vond ik de dieren toch wel erg groot, te groot om door te gaan voor C.O.
Via het te gekke boek Salamanders, (wat ik via dit forum gekocht heb) kwam ik erachter dat ik Pachytriton Labiatus heb.  

Het gaat goed met de dieren, ze eten goed en alleen bij het voeren zijn ze soms wat agressief na elkaar.
Maar ik vraag me af of ik de bak goed heb ingericht.
Ik heb een zandbodem, 2 plantjes, een pompje, halve kokosnoot, een turtle dock (wat dient als een stukje land) wat platte stenen en 2 stenen ronde holletjes waar ze vaak inzitten.
De bak staat in mijn kantoortje waar ik nooit te kachel aan heb. Omdat het beter is voor de dieren. Ik trek wel een dik vest aan als ik het koud krijg..  :)

Er zit me nog iets niet helemaal lekker. Ik heb een kleine bak 60 bij 30 cm en mijn gevoel zegt dat deze bak te klein is voor 4 volwassen P.L

Wie kan me wat meer vertellen over dit soort, met name de inrichting van de bak en hoe ik ze het best kan laten overwinteren.
Mocht mijn bak nu echt te klein zijn, laat me het a.u.b. weten. Ik wil namelijke altijd het beste voor mijn dieren!

joost.v.wijk

voor labiatus kun je het beste een lange bak gebruiken, veel keien (schuilmogelijkheden) en stromend water


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Gaby

Hoi Joost,

Bedankt voor je antwoord. Maar denk je dat mijn bak met een lengte van 60cm te klein is?

Tigra

Hallo Gaby,

Ik heb zelf vier pachytritons.  Volgens mij is het t beste om snel te achterhalen hoeveel dieren
u heeft van het ene of andere geslacht.  Mannetjes zijn te herkennen aan witte vlekken in de staart en een borsteltje haren aan hun achterste als ze opgewonden zijn.
mijn 3 mannetjes en 1 vrouwtje zaten kort na aanschaf in een bak van 50x50 met een 20 cm waterhoogte.
Ik had veel onderhoud aan de bak te doen , mijn potfilter hield het niet lang vol.
Ik zag vaak vormen van agressie maar dat bleef nog binnen de perken.  Het vechten is erger geworden met op 't einde een gekwetste staart bij twee mannetjes.  Deze laatsten konden zich geen houding meer geven in de bak, ze kregen er geen plaats.
Nu heb ik een aquarium voor een koppel en twee mannetjes, gescheiden apart zitten.  Ook heb ik minder onderhoud aan de bakken met meer watervolume voor dezelfde dieren gekozen te hebben.

vriendelijke groeten

joost.v.wijk

60 X 30 vind ik persoonlijk wat te klein voor een agressieve soort als labiatus. Hoe groter hoe beter, met zoveel mogelijk schuilplaatsen, zodat de dieren elkaar makkelijk uit de weg kunnen, of elkaar niet zien


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Gaby

Ik heb zoiezo 2 mannetjes. Heb er 2 gezien met borsteltjes bij hun achterste en zilver/witte stippen bij het uiteinde van de staart.
Maar bij de andere 2 kan ik niet goed zien of het nu vrouwtjes zijn of niet. Ze hebben ook beide een kleine verdikking bij de cloaca. Maar niet zo overduidelijk als de andere 2. Ook heeft er 1 een heel piep klein wit puntje in de staart.
Misschien doe ik er verstandig aan om ze ook uit elkaar te zetten. Maar op dit moment mis ik een leeg aquarium.. En heb ook niet echt de ruimte voor een extra bak. :(
Zo vechten niet vaak, alleen bij het voeren worden ze soms wat happerig naar elkaar. Maar echte gevechten heb ik nog niet waargenomen.
Maar ik merk wel dat de ruimte een beetje een probleem wordt. Ze jagen elkaar wel eens op.
Hoe zit het eigenlijk met mannetjes vs. vrouwtjes. Zijn de verschillende seksen ook naar elkaar toe ook agressief?

joost.v.wijk

zeker. Verschillende sexes kunnen ook agressie naar elkaar tonen. Dit zal meestal te wijten zijn aan te weinig schuilmogelijkheden, of tijdens het voeren


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

moos

Holla allemaal,

Dit is nou net wat ik wilde weten. Maar ik heb in een bak van 60X30X30 2 pachitron labiatussen. (1 mannetje en 1 vrouwtje.)
Ze zijn niet aggresief naar elkaar, alleen bij het voeren soms.
Maar wat jullie zeggen is dat ik dus veel schuilplaatsen moet maken?
Ik ga namelijk mijn bak verbouwen,want deze werkt niet echt goed.

Wat voor planten zouden het beste werken in de bak? Nu heb ik planten die zichzelf uit het zand groeien, en dat is niet echt handig.
En hoe houden jullie de temperatuur op peil? In de zomer is het in mijn bak erg heet.

Groetjes!


moos


TomWarsinski

Hoi Moos,

De plaats die je aan jouw labiatussen biedt is eerder aan de krappe kant.  De lengte van volgroeide
pachytritons is de helft van de breedte van jouw bak.  Deze soort gedraagt zich nogal lomp waaruit ik geneigd ben een waterstand van een 20cm te verkiezen . Dan zouden ze met twee dieren op 36 liter water leven. Om territoria te bieden hoef je niet allerlei plekjes te voorzien.  1 ruime, complexe stapel stenen is voldoende vermits het een koppeltje is.  De grootste indringer van hun territorium ben jij tenslotte.
Veel plezier en als je eitjes treft ooit laat dan iets weten want dat is heel zeldzaam in gevangenschap.