Verhuiden

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tigra

Men heeft me ooit verteld dat het vervellen bij veel aquatiele salamanders voorkomt. ze eten het afgeworpen vel ook omwille van de voedingswaarde.
Dat laatste heb ik nog niet gezien.

Na het bezetten van een nieuwe aquarium met twee salamanders heb ik er één gezien met losse huid, maar een half uurtje later zag ik er niets meer van.
De waterwissel was wel nogal plots...

heeft iemand enige bevindingen aub ?

Coen Deurloo

Hoi Marble, wat wil je precies weten?

Tigra

Hallo Coen,

Heeft het te maken met temperatuurwissels, de daarbij horende zuurstofgehaltes en verdikken/ vermageren, waterwaarden, regeneratie van de huid,... ?

vriendelijke groeten

Coen Deurloo

Het heeft te maken met de groei van de salamander, en het feit dat de huid niet meegroeit. De salamander barst als het ware uit zijn voegen.

Tigra

Dan ben ik blij te vernemen dat ik halfwas dieren binnenhaalde toen.

joost.v.wijk

Hoe bedoel je dit?                                                                                                                 

Citaat van: Marble op november 10, 2009, 11:38:25 AM
Dan ben ik blij te vernemen dat ik halfwas dieren binnenhaalde toen.


Salamanders groeien hun hele leven door, en zullen dus ook hun hele leven vervellen


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Hugo

Vervellen wordt veelal veroorzaakt door groei in lengte, maar salamanders vervellen ook wanneer ze bijvoorbeeld van landfase naar waterfase gaan, als dames dikker groeien van de aangemaakte eieren en heren door de aanmaak van het paringskleed! (sprekende van watersalamanders zoals triturus, lissotriton, ommatriton en mesotriton en nog veel meer  :) )

Dat salamanders hun hele leven blijven groeien was ik me niet van bewust, dit ken ik alleen van sommige reptielen, slangen met name. :)

Tigra

Joost, ik wist niet dat ze blijven groeien.  'K dacht bij gevolg even dat het een teken was dat de dieren nog in hun groei waren, maar die salamanders denken er blijkbaar anders over.

Hugo, dat paringskleed dat is nieuw voor me.


joost.v.wijk

Die groei zie je ook niet meer, behalve bij bijv. salamander die net adult is vergelijken met een dier die al 15-20 jaar is. Deze zijn over het algemeen wel groter.

Vervellen kan ook tekenen zijn van stress of slechte water/bodem kwaliteit


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis