Axolotl - 1 jaar oud - zeer zwaar toegetakeld

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

barttuyaerts

Beste dierenvrienden,

Gisterennamiddag vond ik één va mijn axo's (mij axo's leven in een aparte salamandervijver) in het gras, zeer zwaar toegetakeld door een kat .
Het arme diertje heeft een diepe wonde op de rug, aan de staart en in de rechterflank een kleine opening waar een stukje darm en ik vermoed nog een ander stukje ingewand wat uitpuilt !
Ik dacht dat het dier dood was, maar toen ik het voorzichtig even in het water plaatste zwom het terug weg.
Deze morgen leefde het dier nog steeds, maar absoluut veel minder actief dan gisteren.
Ik heb het nu in quarantaine geplaatst in een aquarium en heb de vee-arts gebeld om raad.
Die weet hier ook niet wat ik kan doen maar ze zouden verder bellen voor info.
Ik las reeds zeer veel over axo's, over hun vermogen om eigen ledematen en zo te herstellen, maar door het feit dat die ingewanden er wat uit komen vrees ik toch dat het dier het niet zal halen..ik wil het ook niet laten afzien, maar de moed zinkt in mijn schoenen bij de gedachte dat ik het dier moet doden...
Wie kent er echt veel van axo's om me de juiste raad te geven ???
Ik ben het zat om steeds maar dure afschrikmiddelen te moeten kopen om andermans huisdieren uit mijn tuin te houden.

robkeulers

ALs de darmen er uit komen via de buik zou ik het diertje uit zijn lijden verlossen. Regenereren is wat anders dan de darmen terug je buik in trekken en dan dichtgroeien, kan me niet voorstellen dat het dan nog goed komt, sorry man....

Ik heb thuis een kattenval (echt? ja echt!). De diertjes even vangen met een beetje kattenvoer (als het aan de kat lag, kocht ze...), en wachten tot je hem of haar gevangen hebt. Hierna even de tuinslang nemen, beestje een minuut of 5-10 flink nat maken, en dan weer vrij laten. Op deze manier heeft het dier geen blijvende schade (alleen beetje koud en ellendig), maar hierdoor blijft hij wel een half jaar tot een jaar weg uit je tuin.
Sorry voor de kattenliefhebbers, maar ook ik was het zat om steeds kanaries zonder hoofdje uit mijn voliere te halen omdat de kat in het donker met zijn pootje de vogels langs de draad spietste.

Bovenstaand verhaal klinkt heftig, maar de katten blijven voor lange tijd uit je tuin en de kat houdt er niks aan over, das prima toch?



Succes met je gewonde axo.

DannyS

Bovenstaande liever niet doen in de winter.. niet erg goed voor de kat :D

Balen voor je Axo... echt balen.

barttuyaerts

 :'( :'( :'(

20:26 u
Ben net gaan kijken in het aquarium, diertje leeft nog steeds met die  gapende wonde waar er wat organen uithangen. Ben er echt niet goed van !!
Zou dat dier nu vreselijke pijn doorstaan ? Als ik het dier moet doden, wat ik echt praktisch niet over mijn hart kan krijgen!!!, hoe moet ik dit dan aanpakken ?
Las ergens dat die dieren zelfs weke delen van het hart kunnen regenereren.. heeft ie dan echt geen kans in dit geval ?

DannyS

Ik weet niet precies hoe erg de aard van de verwonding is, dus het is lastig te zeggen. Puilen de ingewanden uit of zijn ze 'slechts' zichtbaar? Als ze niet uitpuilen dan kan je hem/haar in de koelkast zetten (in een bak water uiteraard). Herstellen gaat dan het beste.
Hoe prettig het dier zich voelt zou ik niet weten eerlijk gezegt..

barttuyaerts

Ik doe dit echt met pijn in het hart, maar hopeloos en teneergeslagen als ik ben hier enkele foto's van mijn aangevallen dier !

joost.v.wijk

ik denk dat het humaner is om het diertje te doden, deze is wel heel erg ver heen


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

barttuyaerts

Hoe doe ik dit op een snelle, pijnloze manier ????

joost.v.wijk

bij vissen wordt het gedaan door een snelle slag met een zwaar voorwerp. Dit wordt ook gedaan met kleine knaagdieren, die bijv als diepvriesvoer voor slangen dienen. Het zijn de vervelende dingen van de hobby helaas. Maar ik denk dat een dierenarts ook vast een passende oplossing heeft


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

dimitri J

Ik zou het naar de dierenarts brengen en een spuitje vragen. Het is een vrij fors dier dat je niet snel dood gaat krijgen met een slag op het hoofd. Bij vissen sla je de dieren ook niet zomaar dood, meestal geraken ze in een coma, maar leven ze nog wel. Dan doe je ze best in de diepvries.

Kzou dit diertje ook niet in de diepvries steken, gewoon naar de dierenarts gaan lijkt me,

Veel succes en wat jammer van zo'n mooi dier (echt bloedrode kieuwe, prachtig, )

grtz
dimi

robkeulers

IN de diepvries ondergaan koudbloedige dieren een langzame, pijnlijke dood.

Ga naar buiten, geef het dier een heftige klap met een hamer/schep of iets dergelijks. Als het het meteen goed wil aanpakken, neem een schep, en scheid kop en romp van elkaar. Erg vervelend om te doen, maar verlos dit arme diertje gewoon.

Steven DC

snel een doek erover en klop met een grote hamer de kop te pletter. Met een mes is gruwelijk om aan te zien en voor een klop in de nek moet je al heel goed mikken. Een dier afmaken is en blijft gruwelijk, maar we hebben wel een keuze voor wie het het gruwelijkste zal zijn. Een klop op de kop is voor jou gruwelijk, de diepvriezer is voor het dier gruwelijk. Wie het meest zal afzien, ligt in jou handen.


Kenny

Citaat van: Steven D. C. op oktober 25, 2009, 09:37:26 PM
Een klop op de kop is voor jou gruwelijk, de diepvriezer is voor het dier gruwelijk. Wie het meest zal afzien, ligt in jou handen.

Dat vind ik een heel mooi besluit! Ik denk dat we er verder niet te veel meer hoeven op in te gaan, alles is zo'n beetje gezegd geweest...

Sterkte ermee Bart, makkelijk is het zeker niet.
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

barttuyaerts

Gisteren omstreeks 22:45 heb ik alle moed bij elkaar geraapt, en het diertje verlost uit zijn lijden...
Was er echt niet goed van...
Maar goed, bedankt allemaal voor jullie steun!!! Ik ben blij dat dit forum bestaat !
Ik heb nieuwe Axo's besteld (2 Gold) en die gaan NIET in de vijver !!!

Marielle

Een moedig besluit bart! Succes met de nieuwe axo's.