Inrichting bak

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marloes

Hoi,

Ik ben afgelopen week bezig geweest om de bak in mijn klas te veranderen voor mijn salamanders. De foto is niet van goede kwaliteit maar graag zou ik jullie mening en verandertips horen.

Alvast bedankt,

Groetjes Marloes

Coen Deurloo

Hoi Marloes,

Welke soort houd je in de bak? De foto's zijn een beetje onduidelijk, dus kan ik weinig zeggen over details...wat zijn bijvoorbeeld de kleine blauwe dingetjes linksboven? Ook zou ik het langwerpige dekseltje bovenop open houden om de ventilatie wat te verbeteren.

joost.v.wijk

de opzet van de bak ziet er prima uit (ligt er uiteraard wel aan, zoals Coen zei, wat voor soort er in komt). Die blauwe dingetjes kan ik ook niet plaatsen, en dat 'bruggetje' vind ik ietwat kinderachtig, en is voor salamanders niet nodig. :D


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Marloes

Er zitten 5 titurus carnifex salamanders in. Die blauwe dingen zijn bakjes waar je normaal vogelvoer in doet en waar ik zelf mos in het gelegd waar de salamanders in kunnen kruipen. (wat ze tot nu toe ook steeds doen) Bruggetje heb ik van een leerling gehad dus "verplicht' in de bak aanwezig momenteel. :P
Foto's zijn met de camera van mijn telefoon gemaakt vandaar dat de kwailteit niet echt nice is.

De deksel lijkt dicht maar daar zitten stukken gaas op zodat de bak genoeg ventilatie heeft. ;) Eerst zaten die er niet en besloeg mijn bak steeds. Na 3 dagen heb ik dus dat gaas er maar op gedaan en geen beslagen bak meer gehad.

Alle tips zijn welkom want ik ben een beginneling en wordt op mijn vingers gekeken door mijn leerlingen  ;D

joost.v.wijk

zijn het nog jonge carnifex? Anders is de waterstand erg laag...

(had ik toch gelijk wat betreft het bruggetje ;D )


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Marloes

eum 2 jaar? Ik heb de eerste van een leerling vorig schooljaar gekregen. Deze is groter dan de anderen. De andere 4 heb ik tijdje geleden bij Alex gehaald. Hoe hoog moet het water staan dan? De bak is 1 m bij 40 en 40. Water staat ongeveer 10 cm in de bak.

Ik kreeg de laatste weken wel het idee dat ze veel meer het land op wilden. Zaten veel op stenen die ik toen dr tijd in het water hag liggen.


joost.v.wijk

de waterstand bij volwassen dieren (dat zijn ze wel, zo goed als...) mag wel 20-25 cm zijn. Dat ze meer het land op gaan zou door te warm water? kunnen komen


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Marloes

Water is momenteel 10 graden.  :-\ Ik heb afgelopen do (15 -10) het water ververst en dat was toen 12 graden. Ben woensdag weer geweest om de boel te veranderen. Ga morgen weer. Zal eens kijken hoe warm/koud het water dan is. Hoe koud zou het moeten zijn om ze in het water te houden?

joost.v.wijk

het water verversen kan een reden geweest zijn, voor de dieren, om het land op te gaan. Maar ook kan het wezen dat je te vaak nog met de bak bezig bent.

Temperaturen minimaal 4-5 gr. C. tot maximaal 23-24 gr. C. is prima voor ze. buiten deze normen, is voor korte duur nog verdraagzaam voor ze, maar fijn zullen ze het zeker niet hebben


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

StijnH

heeft alex je geen tips gegeven! ;D Verder is de bak gewoon niet goed, de waterstand moet hoger, alleen een steen of een stuk krukschors dat op het water ligt/drijft is voldoende. En ja over de temperatuur, 24 graden lijkt me wel heel hoog, voor de carnifex, 20-21 maximaal als het aan mij ligt. Verder mag het in de wintermaanden wel wat koeler 4-5 graden zoals joost al zei, om ze eventueel tot voortplanting te brengen.

Veel succes met de bak  ;)

Groeten Stijn
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Marloes

#10
Ik zal morgen eens kijken hoe het met ze gaat. Merk wel dat ze redelijk snel, nadat ik met de bak bezig ben geweest, zich weer wijden aan hun eigen ding. (geinteresseerd zijn in eten) Zal het water een stuk verhogen morgen. En dan eens maandag kijken hoe het met ze gaat. Was zowiezo van plan om de komende maanden de tempertuur beneden de 8 graden te houden.
Is het dan wel handig om ze, de door mij bestelde mini krekeltjes morgen te geven?

Ik heb een tl buis in de bak hangen Maar deze zit op een tijdklok. Deze staat momenteel op 7 uut tot 17.00. Ik neem aan dat het verstandig is deze veel korter in te stellen voor de wintermaanden. EN ja de warmte van de lamp kan goed de bak uit en heeft weinig invloed op de temperatuur van het water tot nu toe.

ps: is mijn hele bak niet goed of alleen de waterstand niet  ???
ps2: deze komt elke keer even neuzen :D. leuk beestje niet:)

joost.v.wijk

Stijn, ik zei ook max. 24 gr. ;) Dit heb je zomers toch al gauw, en je weet waar ze oorspronkelijk vandaan komen he?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

robkeulers

Ik denk dat je de opmerkingen van de anderen wat minder letterlijk moet lezen.

Je bak is op zich prima, een tip kan zijn het waterpeil wat verhogen. Kamsalamandersoorten moeten niet persé aquatiel gehouden worden, maar dat kan wel goed...

Succes ermee

joost.v.wijk

ze hebben liever regenwormen, dan krekels. Dit is tevens veel voedzamer, en is in het water te geven.

Als de waterstand naar ruim 20 cm is gebracht, is een stapel stenen of hout, wat net boven water uitsteekt, voldoende


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

StijnH

#14
Het beste voer is wormen, krekels kunnen, maar zijn niet het meest gelieft. Bij mij in ieder geval niet  ;)
Nouja je kunt gewoon je hele bak vullen met water, met een klein eilandje, en wat stenen en waterplanten.

Ja joost je hebt gelijk, 24 gr. red ik niet, en anders voorkom ik het wel  ;) (als we het over Triturus hebben)

(sorry we posten te gelijk  joost ;D)

maak er wat van  ;)
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus