Preventie beschimmelde eieren?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Steven DC

Dit jaar heb nog een aantal eieren gehad van m'n T. marmoratus, die nog lekker aan het leggen waren toen ik ze aanschafte. Ik weet dat het geslacht Triturus een genetische afwijking heeft waardoor er een groot aantal eieren schimmelt. Nu heb ik dit jaar bijna alle eieren verloren door schimmel en 2 eitjes die tevens ook beschimmeld waren zijn toch nog uitgekomen.  Beschimmelde eitjes onmiddelijk verwijderen hielp niet, de rest bleef steeds schimmelen. Zowel eitjes die ik over had geplaats in een aparte bak, als eitjes die ik in een "moederhuisje" had gelegd in de ouderlijke bak, als de eitjes die gewoon aan de planten bleven in de ouderlijke bak. Zijn er manieren om schimmel in te perken bij je eieren? Gebruik van turf, esha, zout of iets dergelijks?

joost.v.wijk

onbevruchte eiren zullen altijd schimmelen. Van een genetische afwijking weet ik niet, maar als dit zo is, vraag ik me af of een middeltje helpt.
Vroeger werd volgens mij ook wel eens malachietgroen en/of methyleenblauw gebruikt.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Citaat van: joost.v.wijk op oktober 20, 2009, 11:24:27 AM
onbevruchte eiren zullen altijd schimmelen. Van een genetische afwijking weet ik niet, maar als dit zo is, vraag ik me af of een middeltje helpt.
Vroeger werd volgens mij ook wel eens malachietgroen en/of methyleenblauw gebruikt.

Eieren waren niet onbevrucht. Bij de meesten was de celindeling goed te zien. Dat ze Esha gebruiken voor larfjes weet ik wel, maar voor eitjes weet ik het niet.

Roel

Zout zou ik in dit geval zeker niet gebruiken, dit vanwege het feit dat het water aantrekt vanuit de cellen.
Om dit tegen te gaan zou je fysiologisch moeten gebruiken(0.85-0.9%) Dit is echter een te lage dosering om schimmels te doen remmen.
Door het aan te zuren met de turf lijkt mij nog de meest natuurlijke methode daar de dieren in de natuur ook op wat zuurdere gebieden voorkomen(althans bij alpestris is dit het geval in de Ardennen hoe dat met marmoratus zit weet ik niet.) Het zou dus tevens mijn voorkeur zijn.
Kleurstoffen zoals eerder genoemd kun je ook gebruiken evenals de commersiƫle anti fungi middelen uit de aquariumzaak. (vaak ook bestaande uit dezelfde kleurstoffen).
Let er wel op dat deze middelen in de loop der tijd vanalles aantasten zelfs de siliconenkit van een aquarium en of het helpt?