Marmoratus snel laten groeien (caudata.org)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Steven DC


joost.v.wijk

van regenwormen groeien de meeste salamanders (ook Cynops...) snel. Dit krijgen ze bij mij ook regelmatig. Maar of je ze nu zelf maar helemaal zat moet laten eten...? Vraag me af of dit werkt/beter werkt dan met regelmaat een worm aanbieden


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Jari B

Ik heb deze manier bij corsica en marmoratus toegepast.

Coen Deurloo

Wat Jennifer ook al zegt in het topic is dat de salamanders in principe niet schuw mogen zijn. Mijn ervaring is dat deze techniek werkt bij dieren die ook makkelijk van een pincet zouden eten.

joost.v.wijk

maar ze zat laten eten is al niet iets natuurlijks; het gaat er in onze hobby toch om, om zoveel mogelijk natuurlijke omstandigheden na te bootsen. En vervetten kan al helemaal niet goed zijn...


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

petro pees

De juvenielen van mij hebben contineu beschikking over voer,wat in principe ook niet "natuurlijk" is.
Het gaat er vooral om dat ze niets tekort komen,daarbij komen in de loop der tijd steeds meer "handvaatjes".
Het ene"handvat"is beter te gebruiken dan het andere bij o.a. de opkweek van juvenielen,ik neem aan dat deze, bij o.a. dit soort goed te gebruiken is.
Het weer terug plaatsen in een bak waar niet gegeten word(en dus hygienischer is)is zeker geen slechte zaak.
Een ieder kan het blijven doen op zijn/haar manier,deze uitgevonden manieren zijn een eventuele handreiking.
Petro
Tylototriton Shanjing

joost.v.wijk

oke, juvenielen krijgen bij mij ook bijna ad libitum te eten, maar wel met veel afwisseling, en in hun eigen bak, zodat ze toch enigzins moeten zoeken/jagen


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Steven DC

Aangezien er in een kunstmatig biotoop eigenlijk "niks natuurlijks" is, vind ik dit wel een goede manier van voeden als je een groot aantal jongen hebt. Maar ik vraag me wel af of het niet enorm stresserend is voor hen als je ze continue moet verplaatsen. Indien mogelijk houd ik het ook liever op een "natuurlijk" biotoop, maar kan me voorstellen dat als je kiest om een zeer groot aantal jongen op te voeden, dat dat dan niet meer mogelijk is.

Coen Deurloo

Dat het in bakken houden van salamanders niet natuurlijk is, staat vast. Het gaat erom dat je in die bakken en in je verzorging hun natuurlijke levenswijze zoveel mogelijk nabootst.

Ik weet echter niet of het 'massavoeden' van je salamanders nou echt nadelige gevolgen heeft. Als dit gewoon met een gezonde frequentie gebeurd en de salamanders goed groeien en gezond ogen, lijkt me niet dat er iets mis mee is.