Salamandra algira tingitana

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sergé Bogaerts

En ook bij andere Marokkaanse vuursalamanders is het kweekseizoen begonnen! Ik presenteer met trots enkele afgelopen weekend geboren dieren (F2) van F1 die ik uit Engeland een flink aantal jaren geleden heb gekregen.

joost.v.wijk

van harte. Ze zien er goed uit. Is de adult-versie geheel zwart?


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

DannyS

#2
Wat een mooie dieren! Gefeliciteerd met deze schatjes! bijzonder mooie exemplaren.

Een volwassene ziet er toch zo uit?
http://www.biolib.cz/en/taxonimage/id49018/?taxonid=492626

joost.v.wijk



C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Hugo

#4
Serge,

Van harte!
Geweldig mooie soort is het, super dat je er mee hebt gekweekt.
Hoeveel nakweek krijgt dit soort eigenlijk gemiddeld?
Dit ondersoort van de Algira kan kouder gehouden worden dan de normale Algira heb ik begrepen.
Hoe heb je ze gestimuleerd tot voorplanting?

Succes met de opkweek!

P.s: Stammers, die salamanders zijn interessant he, schattig is voor kinderen en knuffels!  :-\ Tenminste dat geldt voor mij! :)

petro pees

Serge
Ik ben ook wel heel nieuwsgierig hoe je ze zover hebt gekregen dat ze zich voortplanten,wil ook graag weten hoe je ze hebt zitten.

Hugo
Ik vindt ze ook heel schattig. ;D
Petro.

Citaat van: Hugo op oktober 15, 2009, 07:33:08 AM
Serge,

Van harte!
Geweldig mooie soort is het, super dat je er mee hebt gekweekt.
Hoeveel nakweek krijgt dit soort eigenlijk gemiddeld?
Dit ondersoort van de Algira kan kouder gehouden worden dan de normale Algira heb ik begrepen.
Hoe heb je ze gestimuleerd tot voorplanting?

Succes met de opkweek!

P.s: Stammers, die salamanders zijn interssant he, schattig is voor kinderen en knuffels!  :-\ Tenminste dat geldt voor mij! :)
Tylototriton Shanjing

joost.v.wijk

He, kom op nou, zijn jullie nou kerels of niet........... ;D ;D ;D


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Hugo

Ik hoor het al,..Joost!
De wereld is kapot!
We staan er alleen voor!

Maar nu weer even on topic! Want Serge heeft hier toch maar weer iets moois gespresteerd!

Sergé Bogaerts

Nee, die foto klopt niet. Dat is een "gewone" Marokkaanse algira zoals Do ze kweekt. Tingitana is veel donkerder van kleur met weinig geel, en deze vlekken krimpen en verdwijnen vaak. Mijn volwassen dieren zijn niet volledig zwart, maar hebben viesgele vlekken. Omdat ze levendbarend zijn krijgen ze niet zoveel jongen, grofweg tussen 5-20 afhankelijk van de grootte van het vrouwtje. Maar het zijn super beesten die erg tam worden.

Ik houd ze zeer eenvoudig en doe weinig speciaals. Bodemgrond van löss en wat dakpannen als schuilplaats. Goed gevarieerd voeren. Winter bij 5 graden en zomers max 22.

Kouder dan andere algira's is onzin. Volgens mij hangt het veel meer af van welke hoogte ze afkomen en helaas weet je dat niet altijd.  

Jari B

Mooie en interresante dieren Sergé, hopen dat je er vaker net zo'n mooie nakweek van krijgt als deze.

robkeulers

Mooi man Sergé! Is dit je eerste kweek met tingitana?
Het valt me op dat 2 larven heel ronde buiken hebben, en 1 dier is aan de magere kant. Komt dit doordat die 'dikke' dieren andere juvenielen nog in de buik al opgegeten hebben, of zit ik er nu helemaal naast?

Mijn tingitana (omg. Ceuta) is ook al van aardig formaat ondertussen. Na hoe lang wordt de kleur dat viesgeel? Mijn dieren zijn nu nog ongeveer 2 jaar oud en het geel begint te vervagen rond de randen, maar ik kan niet echt zeggen dat ze nu al echt andere vlekken krijgen, het zijn meer subtiele veranderingen.





PS. Ik krijg net als tingitana viesgele vlekken van al dat 'ge-lief' en 'ge-schattig'. Ieder zijn eigen keuze hoe hij juvenielen noemt, maar ik kan er niet zo veel mee (maar dat heb ik al vaker aangegeven).

DannyS

Bedankt voor de info, Sergé!
Kan je het hebben van gele stippen zien als een soort jeugdkleed, of varieërt dat echt per exemplaar?

Ik kan er niets aan doen dat ik het schatjes vind :( :-[ Ik zal voortaan wel wat neutralers zeggen..



joost.v.wijk

Mooi soort. Ik kende ze niet, alleen de 'gewone' algira. Maar ben ook niet veel met salamandra's bezig


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

StijnH

Gefeliciteerd Sergé! Leuk dat je Nakweek hebt van deze soort, ken ze zins kort had laatst is een keer een foto van zo'n dier gezien, super mooie dieren! succes met de opkweek.

Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus